Doložka MŠMT prodloužena do 29. 9. 2031! (vztahuje se i na tištěné vydání s uvedením starší doložky)
Čítanka byla sestavena tak, aby byla pro žáky 8. tříd co nejzajímavější a nejčtivější. Skládá se ze tří hlavních celků: vývoj světové a české literatury v 19. století, ukázky na téma vývoj člověka a Literární toulky Evropou. Zařazeny jsou také ukázky z literatury 20. století. Ukázky jsou mezipředmětově propojeny s dějepisem, přírodopisem a zeměpisem. Součástí jsou stručné chronologické přehledy vývoje literatury. Do čítanky je zařazen literární test, pomocí kterého můžete zjistit, jak pozorně žáci četli a zda umějí správně interpretovat literární text.
Citace posouzení obsahu textu v aktuálním recenzním posudku od Mgr. Miloše Mlčocha, Ph.D.:
Předložená čítanka pro 8. ročník nakladatelství Nová škola je koncipována chronologicky. Uvádím názvy některých oddílů, které naznačují zaměření jejich textů: Literatura doby pobělohorské, Národní obrození, Světová literatura ve 2. pol. 19. století, Od májovců po
lumírovce, Česká společnost ke konci 19. století, Rakousko-Uhersko a Velká válka.
Chronologickému pojetí se vymykají závěrečné 3 oddíly, koncipované tematicky a nazvané Lidským životem krok za krokem, Literární toulky Evropou a prázdninové těšení.
Z uvedeného členění čítanky je zřejmé, že většina textů je zaměřena na literaturu 17. – 19. století, přičemž literární ukázky z 19. století převažují.
Výběr textů je zaměřen především na literární klasiky uvedených období. Najdeme zde např. ukázky z díla Moliéra, Puškina, Byrona, de Musseta, Čelakovského, Máchy, Erbena, Havlíčka, Němcové ad. Autorka čítanky uvedené autory současným žákům přibližuje, když kromě jejich textů zařazuje také ohlasy jejich děl z 20. století: text písně Vlasty Redla Husličky (s. 6, doklad ohlasové písně), Ani abbé, ani modrý (Přemysl Veverka, s. 25 – 26), Vodník Jiřího Suchého (s. 33), Havlíčku Havle od Jaroslava Hutky (s. 35) ad.
Pokud jde o žánrovou diferenciaci, v čítance najdeme především ukázky z prózy a poezie z české a světové literatury. Pestřejší žánrová diferenciace je čtenářům k dispozici v závěrečných tematických oddílech.
Je logické, že v ukázkách ze 17. – 19. století jsou ve většině případech zastoupeni autoři-muži.
V ukázkách ze současné literatury autorka čítanky zařadila ve větší míře také texty od ženských autorek. Najdeme zde úryvky textů od Lenky Lanczové, Kathe Koji, Cathy Hopkins, Sue Townsend, Táňi Fischerová, Petry Braunové, Kataríny Gillerové, Nancy Turner ad.
Pozitivně hodnotím zařazení ukázky z díla Eleny Lackové Chundru´la (s. 108 – 109). Jde o ukázku romské literatury, kterou k vydání připravila Milena Hübschmannová. Úryvek doplňuje vysvětlující pasáž o romském jazyce a jeho původu.
Učebnice je koncipována tak, že je přiměřená cílové skupině žáků/žákyň 8. ročníku. Je sestavena přehledně, k dobré orientaci přispívá členění na chronologicky zaměřené oddíly a tematické celky. Redakce nakladatelství ošetřila jak naplňování očekávaných výstupů, tak
dalších požadavků. Mezipředmětové vztahy jsou označeny pro orientaci ve žlutém rámečku na dolním okraji strany a průřezová témata v zeleném rámečku na dolním okraji strany.
Kladně hodnotím to, že texty a navazující aktivity jsou funkčně propojeny. Uvádím příklady některých aktivit, které jsou zaměřeny na vyhledávání informací a na rozvoj samostatného myšlení:
1. Co Izzie vadí na matce? Jaký má vztah k otci? Jak se vyrovnala s rozchodem svých rodičů?
3. Na internetu nebo ve slovnících vyhledejte, kdo je autorem knihy Vojna a mír … potom
rozhodněte, zda je vhodná pro devítileté dítě …
Jakou knihu byste jí pořídili, kdybyste byli její rodiče? (s. 87)
1. Zjistěte na internetu nebo v odborných slovnících, co přesně je šérové pobřeží. Jak je popsáno v ukázce?
6. jak byste na základě ukázky charakterizovali rodinu? Jaký měli jednotliví členové k sobě vztah? (s. 99)
Např. na s. 113 jsou zařazeny aktivity zaměřené na porozumění textu, na pozorné čtení a na vyhledávání informací. Tyto úlohy podporují rozvoj čtenářské gramotnosti:
1. Proč se v titulu ve slově „úžasssná“ několikrát opakuje písmeno „s“? Jak se tento výrazový prostředek nazývá a k čemu slouží?
2. Zjistěte pomocí textu, co je pro Danušku charakteristické. Vyhledejte slova typická pro jazyk teenagerů.
4. Zjistěte, do kterého profesního slangu patří slovo švenkovat. Potom v Čítance 8 vyhledejte ukázku, která se k tomuto povolání vztahuje.
Celkově jsou aktivity zpracovány pečlivě, pozitivně hodnotím to, že jsou svou náročností přiměřené pro žáky 8. ročníku.
Pokud jde o výtvarné a grafické pojetí posuzované čítanky, ilustrace a zvolená grafika je přiměřená danému ročníku ZŠ.