^ Zpět na seznam

Český jazyk 2

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

1. Opakování z 1. ročníku

str. 4

Na internetu zkus vyhledat nějakou báseň s podzimní tematikou či s tematikou začátku školního roku.

Písmena tiskací, psací

str. 5, cv. 1

Na internetu zkus vyhledat nějaký internetový obchod se školními pomůckami. Vyber tři věci, které se ti v tomto obchodě líbí a které by sis rád pořídil. Řekni, proč by sis rád pořídil právě tyto věci.

Slabiky, slova, věty

str. 5, cv. 1

Slova ze cvičení, popř. jiná slova vztahující se ke škole, přepiš do textového souboru (využij počítač). Poté slova vytiskni, rozstříhej a vlož do klobouku (sáčku, krabice, …). Sesedněte se ve třídě do kroužku, losujte slova a tvořte s nimi věty. Komu se podaří vymyslet nejdelší věta?

str. 6, cv. 5d)

Na internetu vyhledej nějakou venkovní prázdninovou hru. Hru si poté společně zahrajte např. v tělocvičně, na školním hřišti apod. Hledejte takovou hru, aby se do ní mohl zapojit co největší počet žáků-hráčů.

Vlastní jména

str. 7, cv. 1

Na internetu zkuste vyhledat původ svého jména. Jak vaše jméno vzniklo? Co vyjadřuje? Povídejte si o tom, co jste vypátrali, ve třídě.

Slohová cvičení – porozumění textu

str. 7, cv. 1

Na vhodném digitálním zařízení (např. počítač, tablet, …) s využitím vhodné aplikace pro malování namaluj alespoň tři obrázky, které vyjadřují, co během dne děláš. Obrázky si poté ve třídě představte (např. s pomocí vyučujícího prostřednictvím interaktivní tabule) a popište je.

2. O větách

Vyjadřování ústní a písemné

str. 8, cv. 1

Na internetu zkus vyhledat nějakou audionahrávku nebo videonahrávku pohádky. Některé pohádky si ve třídě přehrajte.

str. 9, cv. 8

  • Na internetu (např. na Českém rozhlase – Rádio Junior nebo na YouTube Kids) vyhledej krátkou pohádku o Sněhurce, o Smolíčkovi, o Popelce nebo o princezně Krasomile.
    Poslechni si ji a zkus říct: Která postava byla hodná? Která udělala chybu? Který příběh se ti líbil nejvíc?
  • Do internetového vyhledávače napiš jména pohádkových postav z vět: Sněhurka, Smolíček, Popelka, Krasomila. Najdi jeden obrázek ke každé postavě a ukaž ho spolužákům nebo popiš, co na něm vidíš (např. „Na obrázku je Popelka, má…“). Řekni, proč sis vybral právě tento obrázek.
  • S pomocí dospělého použij aplikaci, která čte text nahlas. Do aplikace napiš jednu správně rozdělenou větu a nech si ji přečíst. Poslechni si několikrát, jak zní. Zkus větu zopakovat nahlas – mluvíš stejně plynule jako počítač nebo zcela jinak než počítač?

Slohová cvičení – oslovení, pozdrav

str. 9, cv. 1

  • S pomocí vyučujícího najděte na internetu celou pohádku o Křemílkovi a Vochomůrkovi (Jak Křemílek a Vochomůrka pozdravili myšku Filipku) a společně ji zhlédněte. Poté odpovězte na následující otázky: Jak Křemílek a Vochomůrka pozdravili myšku Filipku? Co jim myška odpověděla? Jak se zachoval jezevec Burdych? Jak byl nakonec jezevec potrestán? Nakresli postavu, která se v pohádce chovala zdvořile.
  • Otevři si jednoduchý kreslicí program a nakresli smajlíka nebo postavu, která zdraví – může mávat, usmívat se nebo říkat „Ahoj!“. Obrázek pojmenuj „Pozdrav“ a ulož ho do složky v počítači, kterou pojmenuješ „Domácí úkoly“.
  • S pomocí vyučujícího na internetu vyhledej krátké video nebo obrázek, kde se lidé zdraví (např. sportovci, děti ve škole, zvířata se vítají). Popiš: Kdo zdraví koho? Je jejich chování přátelské? Který pozdrav se ti líbí nejvíc?
  • V mobilu nebo tabletu si otevři klávesnici s emoji. Vyber 3 smajlíky, které by se hodily k následujícím situacím:
  1. Když pozdravíš kamaráda ráno.
  2. Když ti někdo neodpoví.
  3. Když tě někdo mile pozdraví.

Pověz, jak se v těch situacích cítíš.

  • Na internetu zkus vyhledat, co znamená slovo „ahoj“. Zjistíš, že dříve ho používali námořníci! Sdílej tuhle zajímavost ve třídě – můžeš ukázat i obrázek lodi.

3. Abeceda

str. 11, úvodní báseň

  • Na internetu zkus vyhledat obrázek vláčku, který by se mohl jmenovat Písmenkáček. Do vyhledávače zkus napsat slovo „vlak pro děti“ nebo „barevný vláček“. Popiš, který obrázek se ti nejvíc líbí a proč.
  • Na internetu vyhledej písničku o abecedě nebo o písmenkách. Jaké písmenko se ti v písničce nejvíc líbilo? Co by se stalo, kdyby nějaké písmeno z abecedy „vystoupilo z vláčku“?
  • Představ si, že vláček zastaví ve stanici „Internet“. Co všechno by tam viděl? Které věci na internetu jsou bezpečné a které ne? Označ (slovně nebo obrázkem), co by vláček směl a nesměl naložit (např. ✅ obrázky zvířátek, ❌ cizí hesla). Co by měl vláček udělat, kdyby mu někdo na internetu psal ošklivé věci? Ke komu by se rozjel pro pomoc?

Abeceda – řazení písmen

str. 12, cv. 1

Vyfoť (např. pomocí mobilního telefonu) tři věci ve třídě, které začínají na určité písmeno (např. na Bbatoh, box, bunda). Fotky si ulož do složky v počítači, kterou pojmenuješ „Fotky“. Pojmenuj správně i jednotlivé fotografie (např. B_batoh). Nezapomeň: fotky sdílej jen ve škole, ne na internetu!

Abeceda – řazení slov

str. 14, cv. 5

Použij tablet nebo školní mikrofon a nahraj, jak básničku čteš. Poslechni si nahrávku – čteš plynule? Zkus přidat sloní hlas nebo zvuky džungle!

Abeceda – složitější řazení slov

str. 16, cv. 8

S využitím tabletu nebo počítače použij hlasové vyhledávání. Řekni nahlas jedno z neznámých slov ze cvičení (např. xylofon). Poslechni si, jak se slovo správně vyslovuje. Ukaž spolužákům, co toto slovo znamená (např. vyhledej jeho obrázek na internetu).

Obměna: vymysli i další cizí slova (např. energie, golf, …) a postupuj stejným způsobem jako se slovy ze cvičení.

Slohová cvičení – prosba, poděkování

str. 17, cv. 1

  • Použij školní tablet nebo mobilní telefon. Podle následující osnovy nahrajte ve dvojici krátký rozhovor maminky a lékaře.

Osnova:

  1. Pozdrav, představení se jménem.
  2. Žádost o lékařskou prohlídku.
  3. Poděkování a rozloučení.

Vyučující může přehrát vybraná videa a třída zhodnotí, kdo byl nejzdvořilejší.

  • Na internetu (např. v bezpečné databázi obrázků, jako je Pixabay nebo OpenClipart) vyhledej obrázky, které znázorňují: pozdrav, prosbu, poděkování. Ulož si je do složky s názvem „Kouzelná slova prosím a děkuji“. Nakonec obrázky prezentuj ostatním.

4. Mluvení ve větách

str. 18, úvodní báseň

  • Použij bezpečný obrázkový vyhledávač a najdi a zobraz vlajky zemí, kde se mluví anglicky, německy, česky. Pak si vlajky ulož nebo vytiskni a spoj je s pozdravem „dobrý den“.
  • Na interaktivní mapě světa (např. Google Earth) vyhledej země, kde se mluví jazyky z říkanky. Klikni na vlajku a přečti, jaký je oficiální jazyk dané země.
  • Vyzkoušej s kamarádem hlasový překladač (např. Google Překladač). Řekni česky „Dobrý den, jak se máš?“ a nech překladač přeložit větu do angličtiny. Poslechni si, jak věta zní. Zvládl bys to říct i sám?

Pořádek vět

str. 19, cv. 1

Otevři v počítači jednoduchou kreslicí aplikaci. Nakresli dráčka podle návodu v učebnici. Přidej mu pihy, oči, ocas s mašličkami. Ulož si obrázek a pojmenuj ho „Můj drak – jméno“. S pomocí vyučujícího sdílej svůj obrázek se spolužáky ve třídě (např. prostřednictvím interaktivní tabule).

str. 20, cv. 3

Na internetu zkus vyhledat nějaké informace o řepě, např. co je to za rostlinu, jak vypadá, jak a proč se pěstuje, pro koho je potravou, … Informace, které najdeš, sdílej ve třídě. Našli tví spolužáci nějaké informace navíc? Porovnejte.

Slohová cvičení – pořádek vět v příběhu

str. 21, cv. 1

  • Na internetu vyhledej nahrávku o veverce. Poslechni si ji a řekni, co bylo v příběhu jiné než v textu o Zrzečce v učebnici.
  • Na mapě (např. Mapy.cz nebo Google Maps) najdi nejbližší les nebo park ve vaší obci. Zamysli se, kde by si veverka mohla udělat dutinku jako Zrzečka. Místo můžeš na mapě ukázat přímo na monitoru nebo ho zakreslit na papír.
  • Na internetu se dají vyhledat i informace o skutečných veverkách. Do vyhledávače napiš např. „veverka obecná zajímavosti“. Přečti si jeden krátký text nebo si nech článek přečíst nahlas (např. funkcí čtení z webu). Řekni, proč je důležité hledat informace jen na bezpečných stránkách (např. ve zvířecích encyklopediích, ne v reklamách).

str. 21, cv. 4

  • Žáci se rozdělí do dvojic. Jeden je strom – stojí rovně, má zavřené oči, ruce spuštěné volně podél těla nebo mírně rozpažené. Druhý je vítr – stojí za stromem a jemnými pohyby rukou rozhýbává jeho paže, trup, hlavu. (Cílem není strkat, ale jemně „pohladit vzduchem“.) Po chvíli si žáci role vymění. Nakonec si společně řeknou, jaké to bylo (např. „byl jsem klidný“, „cítil jsem se, jako bych se hýbal s listím“).
  • Zahrajte si společně pohybovou hru „Les a bouře“: Žáci vytvoří skupiny po čtyřech až pěti – zastupují malý les. Vyučující nebo žák pustí zvuk přírody (vyhledá na internetu prostřednictvím mobilního telefonu nebo tabletu) – např. jemný vánek, silný vítr, bouřku. Žáci reagují pohybem:
    • při jemném větru se houpou, pomalu kývají,
    • při silném větru nebo bouřce se naklánějí, ohýbají, dřepají,
    • při dešti si chrání korunu (hlavu),
    • při slunci se zvedají a „roztahují korunu“.

Po cvičení se posaďte do kruhu, ptejte se a odpovídejte: Která role tě víc bavila – být stromem, nebo větrem? Co ti pomáhalo se uklidnit? Jaký zvuk nebo hudba ti připomíná vítr? Jak ses při cvičení (v kterékoli roli) cítil?

5. Druhy vět

str. 22, úvodní báseň

  • Vydej se do přírody (nebo klidně i doma do kuchyně) a vyfoť něco, co ti připomíná borůvky – může to být ovoce, les, džem, modrá barva, … Fotku pak ukaž kamarádům a řekni, proč jsi ji vybral.
  • S pomocí vyučujícího zadej do internetového vyhledávače větu „Jak roste borůvka?“
    Prohlédni si obrázky a zjisti: Jakou má borůvka barvu listů a květů? Kde roste (v lese, na louce, na zahradě)? Odpověz ústně nebo nakresli odpověď do sešitu.

str. 22, cv. 1

  • Otevři text na tabletu nebo jej vyučující zobrazí prostřednictvím interaktivní tabule.
    Pomocí barevného zvýrazňovače společně označte: zeleně věty s tečkou, modře věty s otazníkem a červeně věty s vykřičníkem. Potom řekněte, které znaménko se v textu objevuje nejčastěji.
  • S využitím počítače nebo tabletu vytvoř obrázek draka, kterého by pouštěl Honzík.

Oznamujeme – věta oznamovací

str. 23, úvodní báseň

  • Do textového pole (např. v programu Word, Google Dokumenty, …) napiš svou vlastní krátkou větu, která končí tečkou. Můžeš začít třeba: „Mám rád…“, „Včera jsme šli…“, „Veverka běží…“ apod. Potom tečku zvětši (např. změň barvu nebo velikost), aby bylo vidět, že tam patří.
  • Do internetového vyhledávače zadej otázku: „Kde se píše tečka?“ Vyber obrázek nebo krátké video, které vysvětluje tečku ve větě, a ukaž ho spolužákům.

str. 23, cv. 4

  • V tabletu nebo v mobilním telefonu otevři hlasový záznamník a nahraj, jak říkáš jeden z jazykolamů. Potom si svůj záznam přehraj – mluvíš zřetelně? Nezamotal ses? Můžeš nahrát ještě jednou a porovnat, který pokus se ti povedl víc.
  • Na počítači nebo tabletu napiš jeden z jazykolamů a nech ho přečíst hlasem robota (např. pomocí funkce čtení textu nahlas). Zkus porovnat, kde robot mluví jinak než ty.
  • V jakémkoli digitálním kreslicím programu nakresli obrázek, který zachycuje jeden jazykolam – třeba pštrosa, co jde pštrosí ulicí. Potom pod obrázek napiš jazykolam, o který se jedná, a přidej zvýrazněnou tečku na konec jazykolamu.

Ptáme se – věta tázací

str. 24, úvodní báseň

  • Použij tablet nebo počítač a nahraj, jak básničku čteš nahlas. Pak si svůj hlas přehraj – zní tvoje želva vážně, nebo legračně? Zkus číst pomaleji nebo veseleji a porovnej, která nahrávka se ti líbí víc.
  • Ve dvojici si zahrajte rozhovor po telefonu: jeden z vás je želva, druhý malíř. Využijte školní tablet nebo diktafon a nahrajte krátký telefonát. Přehrajte si ho a zjistěte, zda jste mluvili srozumitelně a zdvořile.
  • Otevři text na tabletu nebo jej vyučující zobrazí prostřednictvím interaktivní tabule. Pomocí barevného zvýrazňovače společně označte věty, které končí otazníkem.
  • Venku nebo doma vyfotografuj něco, co by se želvě mohlo líbit do krunýře – list, dlaždice, pestrobarevný ubrus, … Fotografii ukaž spolužákům a řekni, proč jsi ji vybral.

str. 25, cv. 2

  • Na internetu vyhledej krátké video o ježcích. Při sledování dávej pozor, zda ve videu uvidíš něco, o čem se píše v textu, např. co ježek jí, kdy spí apod. Poté odpověz: Co nového ses o ježcích dozvěděl? Byly ve videu stejné informace jako v textu?
  • Ve skupinkách vytvořte digitální kvíz o ježcích. Otázky napište podle textu, např. Co ježek jí? Kdy ježek spí? Je ježek denní živočich? Nakonec si kvíz zahrajte!

Rozkazujeme, přikazujeme, zakazujeme – věta rozkazovací

str. 27, cv 1

Na vhodném digitálním zařízení s využitím aplikace pro malování namaluj obrázek, který bude vyjadřovat nějaký rozkaz, příkaz nebo zákaz. Potom si obrázek vyměň se sousedem v lavici a vzájemně hádejte, co obrázek vyjadřuje.

str. 27, cv. 2

Nejprve se sesedněte do kroužku a povídejte si o tom, které povely byste své štěňátko naučili. Poté je na vhodném digitálním zařízení s využitím aplikace pro práci s textem sepište, vytiskněte a vystavte na nástěnce ve třídě.

Přejeme si – věta přací

str. 29, cv. 4

  • Najdi na internetu (nebo v dětském čtenářském portálu) obrázek Jiříka nebo zlaté rybky.
    Ukaž ho spolužákům a vysvětli, proč sis vybral právě tento obrázek.
  • Pomocí nahrávací aplikace tabletu nebo počítače nahraj svůj hlas, jak čteš přání z pohádky („Och kdyby tu byla má zlatá ryba…“). Zkus také nahrát, jak by mohla ryba odpovědět.
  • Představ si, že Jiřík by hledal pomoc na internetu. Zamysli se a odpověz na následující otázky: Co by měl napsat do vyhledávače? Komu by neměl dávat svoje osobní údaje? Jak by poznal, že je webová stránka bezpečná?

Opakování

str. 30, cv. 1

S využitím tabletu nebo počítače nahraj, jak čteš věty s různou melodií hlasu – oznamovací, tázací, rozkazovací, přací. Zkus to přečíst tak, aby spolužáci podle nahrávky poznali, o jaký druh věty se jedná.

Slohová cvičení – omluva

str. 32, cv. 1

  • Ve dvojici nebo v malé skupince si vymyslete situaci, kdy se někdo omlouvá (např. shodil pastelky, rozlil vodu, zapomněl úkol). Použijte tablet nebo školní kameru a krátkou scénku nahrajte (max. 30 sekund). Dbejte na slušná slova a přátelský tón. Jednotlivé scénky poté sdílejte ve třídě.
  • Vyučující připraví lístečky s příklady nevhodného online chování, např. napsal jsem nevhodný komentář, poslal jsem fotku bez svolení, a zobrazí je na interaktivní tabuli, aby je všichni dobře viděli. Žáci (příp. vybraný žák) o každé situaci rozhodnou, jak by se člověk měl v takovém případě omluvit. Nakonec společně vytvoří „Desatero slušného chování na internetu“ a napíšou ho do sdíleného dokumentu.

str. 32, cv. 2

Vytvořte dvojice nebo menší skupinky. Vyberte si jednu situaci ze cvičení a sehrajte ji jako scénku. Scénku zachyťte na vhodné záznamové zařízení (kamera, mobilní telefon, …). Nakonec si scénky ve třídě představte a zhodnoťte, jak se vám povedly, co by bylo třeba ještě vylepšit apod.

6. Věta, slovo a slovní význam

Slova ve větě

str. 33, cv. 1

S pomocí vyučujícího vyhledej na internetu obrázek mladého ptáčete. Zkontroluj, že stránka je bezpečná. Ulož obrázek do složky „Škola“. Potom napiš krátkou větu: „Našel/našla jsem obrázek ptáčete, které je… (např. mokré, malé, hladové).“ Obrázky a věty mezi sebou ve třídě porovnejte.

str. 35, cv. 8

  • S využitím vhodné aplikace pro práci s textem a obrázky vytvoř plakát s názvem „Přirovnání zvířat“. Zapiš různá přirovnání se zvířaty a ke každému vlož (nebo nakresli) odpovídající obrázek zvířete. Své plakáty poté sdílejte ve třídě.
  • Když vytvoříš obrázek nebo plakát, vždy si připomeň: Mohu ho ukázat celé třídě? Nepoužil jsem obrázek, který není můj? Do sdíleného dokumentu nebo do sešitu napiš krátkou větu: „Když něco vytvořím na počítači, vím, že musím být slušný a chránit cizí práci.“

Slohová cvičení – porozumění textu

str. 35, cv. 1

  • V programu pro malování vytvoř „provazový kalendář“ Kocourkovských.
    • Nakresli provaz a na něj sedm uzlů.
    • Každý uzel pojmenuj podle dne v týdnu.
    • Barevně zvýrazni neděli, kdy Kocourkovští odpočívají.
  • Pomocí vyhledávače zjisti:
    • Jaký je dnes den?
    • Kolik dní má tento měsíc?
    • Kdy bude nejbližší neděle?
  • Pomocí školního tabletu nahraj krátké zpravodajství: „Dobrý den, hlásíme se z Kocourkova. Dnes mají všichni obyvatelé sedm uzlů na provaze, a proto…“ Dopiš konec podle své fantazie.
  • S využitím vhodné aplikace pro práci s tabulkami vytvoř jednoduchou tabulku se dny v týdnu. Do každého dne napiš jednu aktivitu (např. „v pondělí čtu“, „v úterý cvičím“). Nakonec přidej sloupeček „Kocourkov“ a napiš, co by dělali Kocourkovští.

Pořádek slov ve větě

str. 36, cv. 1

Použij tablet nebo mobilní telefon a otevři diktafon. Řekni do něj popletenou větu, např. „Zmrzlinu já rád mám moc.“ Pak si nahrávku přehraj a oprav větu tak, aby dávala smysl. Nahrávky porovnej – slyšíš rozdíl?

Význam slov – slova protikladná

str. 37, cv. 3

S využitím vhodné digitální aplikace vytvoř „Obrázkový slovník protikladů“. Nakresli nebo vlož dvojice obrázků, například obrázek slunce (jako vyjádření dne) a obrázek měsíce (jako vyjádření noci). Pod každý obrázek napiš slova, která vyjadřují, tedy např. den × noc.

Význam slov – slova souznačná

str. 38, cv. 3

Představ si, že jsi sportovní reportér! Pomocí tabletu nebo mobilního telefonu nahraj krátkou zprávu o závodu: „Amálka běží závod na padesát metrů. Doběhla celá rudá, ale šťastná…“ Potom zkus nahrávku zopakovat, ale některá slova nahraď slovy souznačnými (např. „utíká“, „červená“). Přehraj si obě verze a porovnej, která zní přirozeněji.

Význam slov – slova nadřazená, podřazená a souřadná

str. 40, cv. 5

Z nabídky nadřazených slov u tohoto cvičení si vyber jedno a vytvoř k němu myšlenkovou mapu slov podřazených. Pracuj na vhodném digitálním zařízení s využitím některého z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap; https://instantmind.ai/cs?utm_source=chatgpt.com aj.

Význam slov – slova mnohoznačná

str. 41, cv. 4

Vyber si jedno slovo z textu, které má dva významy (např. klíč, jazyk, kolo). S využitím digitálního nástroje pro malování nakresli dva obrázky – každý význam zvlášť. Pod každý obrázek napiš krátký popisek. Podle pokynů vyučujícího ulož svůj výtvor v počítači.

Význam slov – slova citově zabarvená

str. 42, cv. 5

  • Vyber si jedno přísloví. S využitím vhodné aplikace pro malování vytvoř dva obrázky: jeden podle doslovného významu (např. džbán a ucho, které se utrhne), druhý podle skutečného významu (např. člověk, který udělal chybu už po několikáté). Obrázky ulož nebo vlož do třídní digitální galerie.
  • Zkus vymyslet vlastní přísloví – třeba vtipné nebo školní, např. „Kdo si neuloží soubor, ten o něj přijde!“ Přidej k němu obrázek. Nahraj svůj hlas, jak přísloví čteš. Sdílej do třídní digitální „knihy přísloví“.

Opakování

str. 44, cv. 6

  • Společně otevřete online myšlenkovou mapu (např. MindOnMap). Do středu napiš slovo „zvíře“. Přidej různé větve (dle zadání vyučujícího), např. podřazená slova (zajíc, liška, medvěd), souřadná slova (např. liškazajíc), … Každé slovo můžeš doplnit malým obrázkem.
  • S využitím vhodné digitální aplikace vytvoř tabulku o třech sloupcích. Do levého sloupce napiš některá slova z básně (např. prchal, foukalo, utíkal, velký). Do prostředního napiš slovo se stejným významem (souznačné). Do pravého napiš slovo s opačným významem (protikladné), např. např. velký – obrovský – malý, utíkal – prchal – stál.

zpět na výběr titulu