Český jazyk 8
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. Skladba
1. Věta jednoduchá – opakování učiva
Věty jednočlenné a dvojčlenné, větné ekvivalenty
str. 9, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Na internetu vyhledejte, ze kterých filmů uvedené hlášky jsou. Znáte i další vtipné hlášky z těchto filmů?
str. 9, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem.
Základní skladební dvojice
str. 10, cv. 1
Přečtěte si úryvek z povídky Zdeňka Svěráka. Zkuste odhadnout, jak povídka skončí. Poté si v knihovně vypůjčte audionahrávku této povídky (najdete ji na CD s názvem Nové povídky) a povídku si na vhodném digitálním zařízení přehrajte. Byli jste ve svém odhadu úspěšní?
c) S pomocí Databáze heslářů (https://lexiko.ujc.cas.cz/heslare/) vysvětlete význam slova paznehtník.
Rozvíjející větné členy
str. 12, cv. 1
a) O osudech Židů za 2. světové války jste jistě slyšeli. Víte ale, jak bylo na Židy v českých zemích nahlíženo v předchozích stoletích? Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/1811-zide-v-ceskych-zemich, zhlédněte video o životě Židů v českých zemích od dob Přemysla Otakara II. po vládu Rudolfa II. Porovnejte situaci Židů v těchto stoletích se situací za 2. světové války. Naleznete nějaké shody? Úkol zpracujte formou dvou myšlenkových map (první mapu označte „Židé ve 13.–17. století“, druhou „Židé za 2. sv. války“). Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap nebo https://bubbl.us.
b) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova holokaust.
c) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova synagoga. Na internetu vyhledejte, kde se nachází Pinkasova synagoga. Ukažte si ji na mapě, pracujte s některým z mapových portálů (mapy.cz, maps.google.com). Řekněte, čím je tato synagoga zajímavá.
str. 12, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Jazykolamy nejprve přečtěte normálním tempem řeči. Poté je řekněte několikrát rychle za sebou. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Záznamy si znovu přehrajte a říkejte, jak se váš projev změnil (normální tempo řeči vs. rychlé tempo řeči), a zda jste se ve druhém případě dopustili některých prohřešků proti náležité spisovné výslovnosti. Uveďte, jakých a proč k tomu došlo.
Větné členy
str. 14, cv. 2
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených rčení. Rozlište přívlastky shodné a neshodné.
str. 14, cv. 3
Přečtěte si text cvičení a zamyslete se nad tím, jak jinak by bylo možné usnadnit život lidem s nějakým druhem tělesného handicapu (vozíčkáři, nevidomí, hluchoněmí, …). Co těmto lidem může ve městech (kavárnách, restauracích, divadlech, parcích, …) chybět? Pokud takovéhoto člověka znáte, citlivě se ho zeptejte. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vypracujte leták, v němž uvedete své nápady na usnadnění života (např. ve vašem městě) těchto lidí. Úkol můžete zpracovat společně ve třídě jako velký projekt, kdy každý žák nebo skupina bude řešit jen určitou část úkolu (po dohodě s vyučujícím).
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.vozka.org;
https://fm.denik.cz/zpravy_region/postizeni_tema_bariery20080601.html;
https://praha.camp/magazin/detail/mesto-podle-zdenka-aplikace-mi-usnadnuji-zivot-bez-bile-hole-bych-ale-nikam-nedosel;
https://www.hks.re/wiki/uskali_ktera_prekonavaji_vozickari_v_praze.
str. 15, cv. 6
Vyberte si jedno slovní spojení a podle zadání v učebnici s ním utvořte větu. Poté ztvárněte větu libovolným způsobem (jako plakát, prezentace, komiks, koláž, …). Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
2. Souvětí – opakování učiva
Věta jednoduchá a souvětí
str. 17, cv. 2
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím internetu a Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 17, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte prostřednictvím interaktivní tabule. Poté na internetu vyhledejte informace, jak se lze vypořádat se stresem. Zpracujte desatero tipů, jak lze bojovat vůči stresu. Uspořádejte je do přehledného letáku. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Letáky poté vytiskněte a vystavte na nástěnkách (či na webových stránkách) školy, aby se i ostatní žáci mohli o této problematice poučit.
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/namet/jak-se-vyporadat-se-stresem;
https://www.brainmarket.cz/nase-novinky/9-tipu-jak-lepe-zvladat-stres/?srsltid=AfmBOoo2Iw5F17Q9kCOoFOIYIxq3InJFz9E_WdBW-FR_ZlYJQ9W-5N8_;
https://www.lekarna.cz/clanek/stres-10-tipu-jak-se-ho-zbavit/?srsltid=AfmBOoplc3vlp_XI_ywgNi1lOHKkd6w7aHMP3wXG9l8UaLA-GavOE3ry.
str. 18, cv. 5
Přečtěte si text v učebnici. Dozvíte se něco o Nicholasi Wintonovi. Informace, které zjistíte v textu zaneste do myšlenkové mapy. Poté na webových stránkách České televize, https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci/to-je-nicholas-winton-ten-clovek-ktery-te-zachranil-vzpomina-na-prvni-setkani-maresova-35092, zhlédněte video o záchranné akci Nicholase Wintona. Porovnejte obsah textu v učebnici s informacemi, které jste se dozvěděli ve videu. Které informace se shodují? Které další informace jste se ve videu dozvěděli. Doplňte myšlenkovou mapu o nové informace. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap nebo https://bubbl.us.
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte poutavou prezentaci o Nicholasi Wintonovi. Prezentace sdílejte ve třídě. Nakonec vyberte jednu nejzdařilejší a umístěte ji na webové stránky vaší třídy, aby se i vaši spolužáci z dalších tříd poučili o tomto výjimečném člověku.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1003005035-vsichni-moji-blizci/29835818189/3618-nicholas-winton/;
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/kultura/anthony-hopkins-jako-nicholas-winton-film-o-zachranci-deti-uvidi-nejdrive-v-torontu-3288.
Souvětí
str. 19, cv. 2
- Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/889-mytus-o-odysseovi, zhlédněte mýtus o Odysseovi. Na základě informací ve videu poté zodpovězte následující otázky:
Kdo byl Odysseus?
Jak se jmenovala jeho žena?
Setkali jste se někdy s přirovnáním „věrný jako Penelopa“? Co znamená?
Jak se jmenoval Odysseův syn?
Kde byl Odysseův domov?
Kolik let strávil Odysseus na cestě?
Jaká dobrodružství ho na cestě například potkala?
Jaké přívlastky jsou Odysseovi přisuzovány? Proč?
Co myslíte, mohl být Odysseus skutečná postava? Nebo je jen Homérovým výmyslem?
Kdo byl Homér?
Může být současný ostrov Ithaka skutečným sídlem krále Odyssea? Proč ano? Proč ne?
Víte, jak mýtus o Odysseovi skončil? (Pokud mýtus neznáte, zapojte fantazii a vymyslete závěr příběhu. Poté si konec příběhu přečtěte například v Petiškových Starých řeckých bájích a pověstech.)
- Výjevy z řeckých bájí se staly inspirací mnohým umělcům. Na internetu vyhledejte umělecká díla, která našla inspiraci právě ve starých řeckých bájích. Některá díla si zobrazte na interaktivní tabuli, tak aby je viděli všichni žáci. Společně vybrané dílo popište, např. ke které starořecké báji se vztahuje, koho zobrazuje, kdo je autorem (je-li znám), jakou technikou bylo dílo vytvořeno, co jste o díle zjistili na internetu, …
Příklad dostupných zdrojů:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vojt%C4%9Bch_Hynais#/media/Soubor:Vojt%C4%9Bch_Hynais_-_The_Judgement_of_Paris,_1892.jpg;
https://cs.wikipedia.org/wiki/Gustave_Moreau#/media/Soubor:Gustave_Moreau_006.jpg;
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:Atlas_Santiago_Toural_GFDL.jpg&oldid=122966502;
https://cs.wikipedia.org/wiki/H%C3%A9rakl%C3%A9s#/media/Soubor:Hercules_by_Baccio_Bandinelli.jpg;
https://cs.wikipedia.org/wiki/Med%C3%BAsa#/media/Soubor:Rubens_Medusa.jpeg.
Souvětí podřadné
str. 21, cv. 4
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Poté si vyberte jedno přísloví a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace jej ztvárněte libovolným způsobem (jako obrázek, koláž, logo, piktogram, …). Své práce nakonec sdílejte. Spolužákům neprozrazujte, které přísloví jste si vybrali, měli by to z vašeho zpracování uhodnout.
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím internetu a Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 23, cv. 13
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Zvolte libovolný způsob prezentace.
str. 23–24, cv. 14
Proč myslíte, že si dívka spletla Jana Wericha s Ernestem Hemingwayem? Odpověď vyhledejte na internetu a doložte ji (např. fotografií apod.).
Víte, kdo byl Jan Werich a kdo Ernest Hemingway? Rozdělte se ve třídě na dvě skupiny. Jedna skupina zjistí informace o Janu Werichovu, druhá skupina informace o Ernestu Hemingwayovi. Každá skupina si poté vybere způsob prezentace informací (PowerPointová prezentace, rozhovor mezi reportérem a danou osobou, dramatická scénka, referát, plakát, …) a vybranou osobnost představí druhé skupině. Snažte se o maximálně poutavou prezentaci a o podání informací způsobem, aby si je všichni jednoduše zapamatovali. Pracujte s internetem a při práci využijte alespoň dvě vhodná digitální zařízení (notebook, tablet, chytrý mobilní telefon, kameru, fotoaparát, diktafon, …). Nakonec veďte diskusi o tom, jak se vám obě prezentace povedly.
str. 24, cv. 16
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici (např. jako krátkou prezentaci). Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace a internetu. Na některém z mapových portálů (mapy.cz, maps.google.com) si ukažte Divadlo Járy Cimrmana a rozhlednu Járy Cimrmana.
Na webových stránkách České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/14937-cimrmanovsky-humor, zhlédněte video o tzv. cimrmanovském humoru. Poté odpovězte na následující otázky.
Jak byste charakterizovali cimrmanovský humor?
Na čem je založen humor Divadla Járy Cimrmana?
Na jakého diváka tento humor cílí?
Na které předchůdce Divadlo Járy Cimrmana navazuje?
3. Významový poměr mezi větami hlavními
Souvětí souřadné
str. 27, cv. 4
Znáte Lichožrouty? Pokud ne, opatřete si knížku od Pavla Šruta a seznamte se s nimi. Na webové stránce Villy Pellé, https://villapelle.cz/muzeum-lichozroutu-on-line/, zhlédněte videoreportáž z Muzea Lichožroutů, a to včetně záznamu online vernisáže. Na základě svých znalostí a videa zkuste podle vlastní fantazie vytvořit byt profesora Kadeřábka. Způsob zpracování si zvolte sami (např. 3D model z kartonové krabice, 3D model zpracovaný ve vhodné aplikaci na vhodném digitálním zařízení, kresba pomocí vhodné aplikace apod.). Můžete zkusit vyrobit i vlastního lichožrouta – návody na výrobu vyhledejte na internetu.
Psaní čárky v souřadně spojených větách
str. 29, cv. 2
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Formu zpracování si zvolte sami, např. jako leták, plakát, koláž, komiks, … Výsledky své práce prezentujte ostatním. Diskutujte nad informacemi, které jste zjistili.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.planetalidi.cz/kmen-mentawai;
https://www.hedvabnastezka.cz/mentawajci-ze-siberutu/.
str. 30, cv. 4
Co z hodin literatury víte o Bohumilu Hrabalovi? Připomeňte si tohoto velikána české literatury v sérii videí České televize: https://edu.ceskatelevize.cz/hledani?q=Bohumil+Hrabal&tab=videa. Vyberte si jedno téma z Hrabalova života a zpracujte je jako list z encyklopedie (např. život, Kersko, díla, literární postavy, filmová zpracování Hrabalových děl, …). Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Jednotlivé listy poté vytiskněte a svažte. Vznikne tak malá encyklopedie tohoto spisovatele. Postupně přidávejte další listy věnující se jiným spisovatelům.
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Představte tohoto režiséra ostatním. Úkol zpracujte jako reportáž – rozhovor mezi novinářem a režisérem. Pracujte ve dvojicích, informace hledejte na internetu.
Příklad dostupných zdrojů:
http://www.jirimenzel.cz/index.php;
https://www.csfd.cz/tvurce/968-jiri-menzel/prehled/.
str. 31, cv. 6
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici.
Příklad dostupných zdrojů:
https://edu.ceskatelevize.cz/hledani?q=prvn%C3%AD+sv%C4%9Btov%C3%A1+v%C3%A1lka&tab=videa.
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Informace hledejte na internetu. Jedno dílo si vyberte, přečtěte a představte spolužákům formou referátu. Dbejte na spisovnou výslovnost, vhodné tempo řeči, dělání pauz na správných místech, přednes, …
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.databazeknih.cz/stitky/prvni-svetova-valka-1914-1918-15;
https://www.spszengrova.cz/wp-content/uploads/2020/04/12_Odraz_1_svetove_valky_v_literature-Studijni_texty_MAX.pdf.
str. 32, cv. 11
Na internetu vyhledejte návod na papírovou skládanku origami a podle návodu si ji složte. Ve třídě poté uspořádejte výstavku svých výrobků, kterou můžete průběžně doplňovat.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.origami-navody.cz;
https://www.vytvarny-shop.cz/rubriky/magazin/jak-na-to–origami-skladani-z-papiru/;
https://magazin.pepe.cz/origami-navody-pro-zacatecniky/;
https://www.sunnysoft.cz/download/cz-navod-pmj-172-prvni-cast.pdf.
4. Významový poměr mezi několikanásobnými větnými členy
Několikanásobný větný člen
str. 35, cv. 2
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Informace hledejte na internetu. Vyberte si jeden vynález a představte ho ostatním formou prezentace. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace (např. PowerPoint).
str. 35–36, cv. 3
a) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Na některém z mapových portálů (mapy.cz, maps.google.com) vyhledejte místa uvedená v textu.
str. 36, cv. 5
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Poté vytvořte k textu v učebnici koláž, která by zobrazila jeho obsah. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
str. 38, cv. 11
Vysvětlete význam cizích slov z nabídky. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
5. Stavba souvětí
Souřadně spojené vedlejší věty
str. 40, cv. 2
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pokud jste knihu nečetli a neviděli jste ani film, odpověď vyhledejte na internetu. Se spolužáky ve třídě sdílejte, co jste zjistili. Poté na internetu vyhledejte, které další projekty tato kniha inspirovala, tj. např. zda se příběh z knihy stal inspirací pro další umělce, zda byl ztvárněn jako divadelní představení apod.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095870977-game-page/205562242600030/cast/149497/;
https://divadloponec.cz/cs/karlik-tovarna-na-cokoladu.
str. 41, cv. 5
Zopakujte si, co je pověst. Poté si přečtěte text cvičení a uvádějte podle něj znaky pověsti. Na internetu vyhledejte pověst, která se vztahuje k místu vašeho bydliště (popř. k nejbližší obci, k obci, ve které chodíte do školy, …). Pokud má vaše obec vlastní znak, můžete zkusit vyhledat pověst, která se ke skutečnostem vyobrazeným na znaku, váže. Jednotlivé pověsti si ve třídě představte.
str. 41–42, cv. 6
Na webové stránce České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/5167-eduard-bass-klapzubova-jedenactka, zhlédněte video, v němž písničkář a spisovatel Jan Burian představí svou nejoblíbenější knihu z dětství – Klapzubovu jedenáctku. Nechte se tímto vyprávěním inspirovat a zkuste podobným způsobem krátce představit svou nejoblíbenější knihu. Uveďte, proč máte (nemáte) rádi knížky. Pokud vaše oblíbená kniha obsahuje ilustrace, vyjádřete se i k ilustracím. Knihu přineste do třídy, aby si ji vaši spolužáci během vašeho vyprávění mohli prohlédnout. Pracujte tak, že se sesednete do kroužku, abyste všichni na sebe dobře viděli a aby všichni dobře viděli na knihu, kterou představujete.
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 42, cv. 8
c) Přečtěte si text cvičení a zamyslete se nad svým jménem. Víte, co vaše jméno vyjadřuje? Zkuste o svém jménu vyhledat na internetu podobné informace, jako uvádí text cvičení. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte kartičku, na které uvedete své jméno a nějaké informace o něm. Kartičku vhodně graficky dotvořte.
str. 43, cv. 10
Zkuste vymyslet a vytvořit vlastní hru. Může se jednat např. o hru karetní, deskovou, … Vymyslete a sepište její pravidla a hru vytvořte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Poté hru vytiskněte, rozstříhejte, …, popř. jinak dotvořte. Některé hry si ve třídě zahrajte. Posuďte, zda byla pravidla hry sepsaná správně a zda podle nich hráči pochopili, co je cílem hry. Pokud tomu tak není, pravidla upravte.
str. 43, jazykový rozbor, úkol č. 5
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slova anomálie.
6. Zvláštnosti větné stavby
Vsuvka
str. 45, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem. Úkol můžete zpracovat také tak, že své zpracování úkolu zachytíte na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …) a následně přehrajete spolužákům.
Oslovení, citoslovce
str. 46, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Odpovědi hledejte na internetu. Pro své spolužáky zkuste vytvořit podobné dvojice: hláška – fotografie z filmu.
str. 47, cv. 2
c) S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených titulů.
str. 48, cv. 3
b) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s internetem.
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon, videokamera, …) a záznamy si následně přehrajte. Říkejte, co se vám povedlo, co méně, co je potřeba vylepšit, …
Přímá a nepřímá řeč
str. 48–48, cv. 1
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slovního spojení chytat lelky. Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace poté graficky ztvárněte, jak si chytání lelků představujete vy.
str. 49, cv. 2
V textu cvičení se vyskytlo několik prohřešků proti slušnému chování v dopravním prostředku vůči starším lidem. Řekněte, které to byly. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte informační leták, v němž uvedete alespoň deset pravidel slušného chování ke starším lidem. Inspiraci můžete hledat například ve videu České televize: https://edu.ceskatelevize.cz/video/10550-o-chovani-ke-starym-lidem. Letáky si poté ve třídě představte a porovnejte pravidla, která jste uvedli.
str. 49, jazykový rozbor
Knihu Malý princ od Antoine de Saint-Exupéryho jistě všichni znáte. Kniha byla ilustrována různými ilustrátory. Na internetu vyhledejte ilustrace z této knihy a seznamte se s nimi. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte vlastní ilustraci k větám uvedeným v tomto cvičení. Ilustrace mezi sebou porovnejte a říkejte, nakolik jsou originální a nakolik jsou inspirovány knižními ilustracemi.
7. Zápor
str. 51, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
8. Pořádek slov v české větě
str. 53, cv. 1
Procvičte si všechny smysly. Každý žák si vybere jeden smysl a pro ostatní připraví krátkou interaktivní aktivitu (tj. připraví z vlastních zdrojů, popř. na internetu vyhledá různé obrázky, fotografie, videa, audionahrávky, …), ve které budou žáci pracovat s různými smyslovými podněty.
Příklady práce:
Zrak: na interaktivní tabuli se cca na 5 sekund zobrazí série obrázků, fotografií nebo videí, poté se obrázky skryjí; žáci zapisují, co si zapamatovali.
Sluch: ve třídě si žáci na vhodném digitálním zařízení přehrají zvukové nahrávky (např. různé přírodní zvuky nebo úryvky písní); úkolem žáků je zopakovat, co slyšeli.
Čich: žáci mají před sebou popis různých vůní, které si mají představit, příp. použijí obrázky vůní, a následně říkají, jaké vzpomínky v nich vůně vyvolaly.
Po experimentu vytvoří žáci graf nebo tabulku v aplikaci Google Sheets nebo Excel, kde zaznamenají, jak dobře si zapamatovali jednotlivé podněty z různých smyslů (např. skóre zapamatovaných obrázků, slov, zvuků apod.). To jim pomůže reflektovat, jak každý smysl ovlivňuje jejich paměť.
9. Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
Čárka v souvětí
str. 57, cv. 2
- Vyberte jeden aspekt rodičovství nebo sexuální výchovy zmíněný v textu (např. jak otec chrání svou dceru, jaké obavy mají rodiče z partnerů svých dětí, jak komunikovat o sexuálním životě s dospívajícími dětmi, …). Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace (např. Canva, Prezi, Google Slides) vytvořte vizuální nebo interaktivní materiál, který prezentuje váš názor na tuto problematiku, ideálně s propojením s citáty z textu. Své zpracování úkolu prezentujte ve třídě.
- Vytvořte online diskuzi na téma „Jak by měli rodiče přistupovat k sexuální výchově svých dětí?“ Využijte např. následující online nástroje:
Padlet pro vytvoření veřejné nástěnky, kam studenti mohou přidávat své názory, otázky a citáty z knihy.
Google Jamboard pro interaktivní tabuli, kde studenti přidají své myšlenky na téma, jak balancovat mezi ochranou dětí a jejich přirozeným vývojem.
Při diskuzi můžete využít následující otázky, např.
Jak by měl rodič vyvážit ochranu a svobodu dítěte v době dospívání?
Jakým způsobem by měli rodiče komunikovat se svými dětmi o sexu? Co všechno je důležité zmínit?
Jak se vám líbí přístup otce v tomto textu? Jaké alternativy by mohl zvolit?
str. 57, cv. 3
Na internetu vyhledejte různé informace o golemovi, např. v literatuře, v židovské mytologii, … Prozkoumejte různé příběhy a interpretace včetně toho, jak vznikl a jaké má symbolické významy. Můžete zahrnout také zmínky o významných dílech pojednávajících o golemovi. Na základě shromážděných informací vytvořte prezentaci např. v PowerPointu, Google Slides nebo jiném podobném nástroji.
Prezentace může obsahovat např. některý z následujících bodů:
– krátký úvod o příběhu golemova vzniku,
– vysvětlení symboliky golemova příběhu a jeho významu v různých kulturách a filozofiích,
– srovnání několika verzí příběhu golemova stvoření v literatuře,
– zajímavosti o golemovi a jeho zobrazení v moderní kultuře (filmy, knihy, hry).
Nakonec svou prezentaci sdílejte se spolužáky a v rámci hodiny stručně představte, co jste se dozvěděli o golemovi a jeho historickém i kulturním významu. Zhodnoťte, jakým způsobem mohou digitální technologie pomoct při vyhledávání a organizování informací.
Příklad dostupných zdrojů:
https://cesky.radio.cz/prazske-pamatky-s-pribehem-8685674/7;
http://natura.baf.cz/natura/2002/5/20020504.html;
https://c.jewishmuseum.cz/files/Golem_PDF_tisk.pdf.
str. 58, cv. 4
- Navštivte jeden z geocachingových webů (například geocaching.com) a vyhledejte některé geocache (geokeše), které se nacházejí ve vašem okolí. Zjistěte:
Jaké informace o keši jsou zobrazeny (např. popis místa, obtížnost, tipy)?
Jaké je hodnocení a zpětná vazba od předchozích „kačerů“?
Jakým způsobem je možné „logovat“ nález (např. „Found it“, „Didn’t find it“)?
Jaké informace byste si zapisovali do logbooku, kdybyste našli danou keš?
- Znáte terminologii geocachingu? Víte, co znamená „logovat“ nebo „logbook“? Jaké další termíny se v rámci tohoto tématu používají? Hledejte na internetu a odpovědi mezi sebou sdílejte.
- Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace napište fiktivní popis keše, kterou byste umístili do přírody. Zahrňte následující informace:
– název keše,
– zeměpisné souřadnice,
– popis místa (co by mělo být pro „kačery“ zajímavé),
– úkol, který musí „kačer“ splnit, aby mohl keš najít (např. rozluštění šifry, nalezení konkrétního objektu atd.),
– tipy pro hledání (pokud je to nutné).
Své popisy si ve třídě nakonec vyměňte a zjistěte, zda by byl spolužák schopen podle vašich instrukcí keš najít.
10. Skladba – souhrnné opakování
str. 60, cv. 1
Na základě textu vytvořte vlastní pokračování příběhu. Zaměřte se na to, jak by mohl probíhat den v kuchyni a jak se v něm rozvíjí vánoční tradice. Použijte stejné postavy (maminka a holčička), ale můžete přidat i nové postavy nebo prvky, které příběh obohatí. Úkol zpracujte jako prezentaci, digitální příběh nebo komiks. Můžete využít některý z následujících digitálních nástrojů, např. PowerPoint / Google Slides (pro tvorbu interaktivní prezentace s obrázky, textem a případně zvukem), Canva (pro vytvoření vizuálního komiksu nebo plakátu, který znázorní klíčové momenty příběhu), Storybird (pro tvorbu digitální knihy, která bude obsahovat obrázky a text). K příběhu můžete přidat zvukové efekty, hudbu nebo animace, které podpoří vánoční atmosféru (např. zvonění, tleskání, šustění papíru, vánoční koledy). Jednotlivé prezentace sdílejte ve třídě a diskutujte o tom, jak se vám povedly.
str. 60, cv. 2
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte náladový plakát na téma „kouzelná louka“. Plakáty poté vytiskněte a vyvěste na nástěnkách třídy. Porovnejte je mezi sebou a diskutujte nad jednotlivými zpracováními.
Vytvořte myšlenkovou mapu, která znázorňuje různé aspekty textu (např. touha po vlastním domě, plánování, přírodní prostředí) a propojuje je s vašimi nápady na podobné životní situace. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap nebo https://bubbl.us.
str. 60, cv. 4
- Vytvořte kvíz na téma „Původ místních jmen“. Můžete využít některý z následujících nástrojů: Quizlet, Kahoot! nebo Google Forms, příp. pracujte ve vhodné aplikaci pro práci s textem. Kvíz by měl obsahovat otázky zaměřené na původ různých českých místních jmen (např. „Co znamená název obce Lhota?“ nebo „Jaký je původ názvu Žďár?“). Původ českých místních jmen hledejte na internetu. Vypracujte také správné řešení kvízu. Nakonec jej sdílejte s ostatními spolužáky a prověřte si jejich znalosti.
- Vytvořte digitální slovník místních jmen např. pomocí nástroje Trello nebo pomocí vhodné aplikace pro práci s textem. U každého místního jména uveďte:
– vysvětlení původu názvu,
– historické nebo jazykové souvislosti,
– případné zajímavosti o obci, pokud jsou dostupné.
Svůj slovník sdílejte s ostatními žáky a porovnejte, co jste se dozvěděli.
str. 61, cv. 6
Co znamená výraz „uleželé sýry“? Na internetu vyhledejte informace o tom, jak se sýry vyrábějí a co znamená termín „uleželé“ v kontextu sýrů. Co je to „drožka“ a jaké bylo její historické využití v Anglii? Na internetu vyhledejte, jaký význam měla drožka v minulosti a jaké byly její technické vlastnosti. Poté připravte vizuální prezentaci, která znázorní vyhledané informace (např. obrázky staré drožky, sýry, historické mapy Liverpoolu a Londýna). Prezentace může být vytvořena pomocí PowerPointu, Google Slides nebo jiného nástroje.
c) Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s internetem.
str. 62, cv. 9
b) Co je „holocaust“? Vysvětlete, co znamená tento pojem, kdy a kde k holocaustu došlo, a kdo byl jeho hlavní obětí. Kdo byli hlavními aktéry holocaustu? Co znamená „konečné řešení židovské otázky“? Vyhledejte, co to bylo a jak se to projevovalo v praxi. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace jako projekt. Odpovědi na otázky hledejte na internetu. Můžete se např. rozdělit do skupin a každá skupina zpracovat jednu otázku. Výsledky svého šetření sdílejte s ostatními.
- Na internetu vyhledejte webové stránky některého z koncentračních táborů, např. Terezín, a podnikněte virtuální prohlídku tohoto tábora (https://my.matterport.com/show/?m=7U9ioiBE9Qh). Na základě této prohlídky zkuste rekonstruovat život v koncentračním táboře. V jakých podmínkách vězni žili? Jak trávili den? Jaké hygienické podmínky tam panovaly? Jak probíhalo stravování? Jak trávili volný čas? Zkuste odhadnout, jak holocaust ovlivnil přeživší. Na internetu zjistěte, jaké byly následky holocaustu pro jednotlivce, rodiny a společnosti po válce, včetně posttraumatických jevů, migrace a procesů usmiřování. Veďte diskusi.
str. 62, cv. 11
Vyberte si jeden citát, který vás nejvíce zaujal. Zkuste vysvětlit, jak mu rozumíte. Na internetu zjistěte nějaké informace o osobě, která ho pronesla. Potom na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace zpracujte plakát, ve kterém uvedete jméno osoby a její citát, který jste si vybrali. Uveďte také informace o osobě, ale pouze ty, které nějakým způsobem souvisejí s vybraným citátem. Plakát vhodně graficky dotvořte.
str. 63, cv. 14
Text cvičení zmiňuje dvě historické postavy: Josefa Kajetána Tyla a Františka Škroupa. Na internetu vyhledejte informace o těchto osobnostech a jejich roli v české kultuře. Napište o nich krátký text v historických souvislostech. Ověřujte informace z několika různých zdrojů.
Prozkoumejte kulturní a historický kontext doby, kdy text uvedený ve cvičení vznikl. Použijte digitální encyklopedie a historické databáze. Poté napište esej (použijte Google Docs nebo MS Word), která vysvětluje, jak konkrétní historické a kulturní události ovlivnily divadlo této doby. Zaměřte se na roli cenzury, vývoj Národního divadla a význam českých umělců. Uveďte minimálně tři různé ověřené digitální zdroje, které jste použili.
II. Pravopis a výslovnost
1. Pravopis – opakování
str. 66, cv. 9
Přemýšlejte, jaké digitální nástroje vám mohou pomoct při rozhodování o napsání velkého písmene. Jak můžete využít textový editor? Je podle vás spolehlivý? Diskutujte o tom ve třídě.
2. Pravopis přejatých slov
Přejímání slov z cizích jazyků
str. 67, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Význam slov přejatých hledejte na internetu. Využijte například Internetovou jazykovou příručku (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 67, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Význam slov hledejte na internetu. Využijte například Internetovou jazykovou příručku (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 67, cv. 3
Na internetu vyhledejte význam slov. Využijte například Internetovou jazykovou příručku (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 68, cv. 4
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Význam slov přejatých hledejte na internetu. Využijte například Internetovou jazykovou příručku (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 68, cv. 6
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Využijte například Internetovou jazykovou příručku (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Pravopis a výslovnost slov přejatých
str. 69, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Význam slov přejatých hledejte na internetu. Využijte například Internetovou jazykovou příručku (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 69, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Význam slov přejatých hledejte na internetu. Využijte například Internetovou jazykovou příručku (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 69, cv. 4
Vyberte si jedno umělecké dílo ze cvičení a na internetu k němu vyhledejte relevantní informace (např. historie díla, význam, technika, kulturní kontext). Pracujte pouze s tzv. ověřenými informačními zdroji. Následně vytvořte krátkou prezentaci (např. v PowerPointu nebo Google Slides), v níž uvedete:
- historii vybraného díla,
- technologický nástroj nebo techniku, kterou umělec použil,
- jaký význam má dané dílo v rámci kulturního dědictví.
Svoji prezentaci sdílejte s ostatními spolužáky a diskutujte o tom, jaké digitální nástroje vám pomohly k lepší prezentaci daného uměleckého díla či co vás překvapilo při výzkumu a analýze tohoto díla. Představte informační zdroje, s nimiž jste pracovali, a společně posuďte, zda jsou ověřené.
Příklad dostupných zdrojů:
https://artsandculture.google.com.
str. 70, cv. 7
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Význam slov přejatých hledejte na internetu. Využijte například Internetovou jazykovou příručku (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 71, cv. 9
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Význam slov přejatých hledejte na internetu. Využijte například Internetovou jazykovou příručku (https://prirucka.ujc.cas.cz).
III. Tvarosloví
1. Tvarosloví – opakování učiva
Slovní druhy
str. 73, cv. 1
S využitím digitálních nástrojů Google Slides nebo PowerPoint vytvořte krátkou prezentaci, která:
- vysvětlí, jaké jsou slovní druhy obsažené v textu,
- uvede příklady jednotlivých slovních druhů zastoupených v textu,
- uvede význam slovních druhů a jejich funkci v jednotlivých větách.
Prezentaci sdílejte se spolužáky a porovnejte mezi sebou.
str. 73, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Synonyma hledejte na internetu, například s využitím Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Podstatná jména
str. 74, cv. 3
Vyberte si tři podstatná jména z textu (jedno pomnožné, jedno hromadné a jedno látkové). Na internetu, například s využitím Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz), ověřte, zda jste skutečně dané slovo zařadili správně k danému druhu podstatného jména podle čísla. Na internetu vyhledejte ověřený zdroj, který o této gramatice hovoří. Nakonec vyhledané zdroje společně projděte a posuďte jejich důvěryhodnost.
str. 74, cv. 4
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Přídavná jména
str. 76, cv. 4
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Zájmena
str. 78, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Číslovky
str. 79, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Jazykolam nejprve přečtěte normálním tempem řeči. Poté jej řekněte několikrát rychle za sebou. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Záznamy si znovu přehrajte a říkejte, jak se váš projev změnil (normální tempo řeči vs. rychlé tempo řeči), a zda jste se ve druhém případě dopustili některých prohřešků proti náležité spisovné výslovnosti. Uveďte, jakých a proč k tomu došlo.
Slovesa
str. 80, cv. 1
Vyberte si text jiné písně a přepište (popř. překopírujte) jej do textového editoru. Označte v ní všechny slovesné tvary a určete jejich mluvnické kategorie. Barevně rozlište slovesné tvary jednoduché a složené, zvláštní barvou označte infinitiv. Text si poté vyměňte se spolužákem a vzájemně zkontrolujte správnost řešení. (Poznámka: správnost řešení lze také zkontrolovat prostřednictvím interaktivní tabule – na této kontrole se tak mohou podílet všichni žáci ve třídě.)
str. 81, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici – pracujte v textovém editoru. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Neohebné slovní druhy
str. 82, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
2. Skloňování vlastních jmen
Vlastní jména
str. 85, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 86, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Zeměpisná jména a jména svátků
str. 87, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz). Na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) vyhledejte místa uvedená v textu.
str. 87, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 87, cv. 6
Splňte úkoly podle zadání v učebnici. Pracujte ve skupinkách a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace (např. MS Excel, PowerPoint aj.). Výsledky své práce poté prezentujte prostřednictvím interaktivní tabule.
str. 87, jazykový rozbor
Na internetu vyhledejte následující informace o Bohuslavu Martinů:
- životopis a kariéra (dětství, vzdělání, důležité životní momenty, smrt),
- nejznámější skladby (např. Rapsodie, Houslový koncert, Czech Rhapsody),
- vliv na českou i světovou hudbu,
- hlavní období jeho tvorby (např. francouzské, americké, české).
Společně zkontrolujte, zda jste použili spolehlivé a ověřené zdroje, a připomeňte si, jak rozeznat kvalitní informace na internetu. Vytvořte digitální prezentaci, která shrne získané informace. (Poznámka: Prezentace by měla být interaktivní, tj. zahrnovat obrázky, zvukové ukázky skladeb, pokud to technologie umožňuje, videa či grafy, které znázorní jednotlivé klíčové momenty v životě a díle skladatele.)
3. Skloňování jmen přejatých
Obecná jména přejatá
str. 88, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 88, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 88, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 89, cv. 4
Na internetu vyhledejte místa ve světě, kde byly nalezeny významné fosilie dinosaurů (např. La Brea Tar Pits v Kalifornii, Dinosaur National Monument v USA, různé lokality v Číně, Mongolsku a Jižní Americe). Poté pomocí nástroje Google My Maps vytvořte interaktivní mapu paleontologických nalezišť. K jednotlivým bodům na mapě přidejte krátký popis, fotografii nebo odkaz na video, jež vysvětlují, co bylo na daném místě nalezeno a proč je to důležité pro paleontologii. Mapy mezi sebou sdílejte a porovnejte, diskutujte o tom, které naleziště považujete za nejzajímavější.
str. 89, cv. 5
Vyberte si jeden exponát Národního muzea v Praze, který vás nejvíce zaujal. Na internetu o něm zjistěte stěžejní informace. Porovnejte více zdrojů, abyste si ověřili spolehlivost informací. Na základě vyhledaných informací vytvořte krátkou prezentaci, kde popíšete exponát, jeho význam a historii. Výsledkem by měla být interaktivní prezentace s odkazy na příslušné zdroje a multimediálními prvky. Prezentace poté sdílejte ve třídě.
str. 89, cv. 6
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 90, cv. 9
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 90, cv. 10
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 90, cv. 12
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Vlastní jména přejatá
str. 91, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 91, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 91, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 92, cv. 6
Pomocí nástroje StoryMap JS (https://storymap.knightlab.com) vytvořte interaktivní mapu, do níž zaznamenáte důležitá historická místa spojená s Napoleonem Bonaparte. Mapa by měla obsahovat také fotografie a stručný text o každé historické události spojené s danými místy, odkazy na historické články nebo videa apod. Mapy mezi sebou nakonec sdílejte a porovnejte.
str. 92, cv. 7
Vyberte si jednu osobnost ze cvičení, na internetu o ní zjistěte nějaké informace a na základě zjištěných informací vytvořte informační plakát o dané osobnosti. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Plakáty poté vytiskněte a vystavte ve třídě.
str. 92, cv. 8
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Antická jména
str. 93, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 93, cv. 2
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 93, jazykový rozbor
Na internetu vyhledejte informace o Hádovi, vládci podsvětí v řecké mytologii. Zaměřte se zejména na:
- jeho původ a vztah k jiným bohům,
- jeho roli v řecké mytologii a legendách,
- nejznámější příběhy, ve kterých se Hádes objevuje (např. únos Persefony),
- symboly a atributy s ním spojené.
Na základě zjištěných informací připravte krátkou prezentaci.
4. Slovesný vid, přechodníky
Slovesný vid
str. 94, cv. 2
Představte si, že se příběh odehrává v dnešní době a Judita po útěku hledá pomoc na internetu.
- Na jaké informace by si měla dávat pozor?
- Které kontakty a aplikace by jí mohly pomoct bezpečně?
- Vytvořte jednoduchý návod „Jak zůstat v bezpečí on-line“.
str. 95, cv. 4b)
Zamyslete se, co všechno by mělo být „zakázáno“ v digitálním prostoru. Vyberte si jednu oblast a vytvořte infografiku, která:
- varuje před rizikem (např. kyberšikana, sdílení osobních údajů),
- obsahuje jasné „zákazové“ doporučení,
- využívá ikony nebo značky.
Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace (např. Canva, Piktochart, Adobe Express aj.).
Přechodníky
str. 97, cv. 5
Na internetu zkuste vyhledat další texty s přechodníky. Hledejte například:
- historické texty (Babička, Kronika česká, F. L. Věk, …),
- starší články nebo pohádky (např. lidových sběratelů).
Zapište si, jaký přechodník jste našli, odkud pochází a převeďte jej do dnešní češtiny.
5. Tvarosloví – souhrnné opakování
str. 99, cv. 2
V textu vyhledejte všechny přechodníky (např. vzpomínajíce, posadivše, …) a:
- napište, z jakého slovesa pocházejí,
- vysvětlete jejich význam „současnou češtinou“.
Použijte nějaký online slovník nebo portál Internetové jazykové příručky https://prirucka.ujc.cas.cz.
IV. Obecné výklady o jazyce
1. Rozdělení jazyků v Evropě
str. 101, cv. 1b)
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte například s https://mymaps.google.com.
str. 103, cv. 5b)
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace (např. Canva, Storyboard That, Photopea aj.).
2. Slovanské jazyky
str. 104, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Informace zachyťte do digitální mapy – pracujte například s https://mymaps.google.com.
str. 105, jazykový rozbor
Na internetu vyhledejte odpovědi na následující otázky:
- Kdo vytvořil staroslověnštinu a proč?
- Co znamená „soluňské nářečí“?
- Jaký je rozdíl mezi staroslověnštinou a dnešní češtinou?
Zdroje ověřujte, tzn. použijte alespoň dva různé weby a informace z nich porovnejte. Na základě zjištěných informací vytvořte minipodcast, v němž vysvětlíte, co je staroslověnština, a odpovíte na výše uvedené otázky. K vytvoření podcastu využijte např. Vocaroo, mobilní diktafon nebo Canvu (video).
3. Útvary českého jazyka
str. 108, cv. 5
Ze kterého nářečního regionu pocházíte? Zaznačte do mapy svůj nářeční region, doplňte pět typických nářečních slov, přidejte nejlépe vlastní fotografii typického jídla (regionálního výrobku, regionální architektury, kroje, …). Pracujte například s https://mymaps.google.com. Své práce si ve třídě představte.
4. Vývoj českého jazyka
str. 110, cv. 1
Vytvořte krátkou digitální knihu nebo e-book na téma „Vývoj českého jazyka“:
- rozdělte text na kapitoly podle historických období,
- každou kapitolu doplňte vlastními obrázky, ilustracemi nebo fotografiemi (historické fotografie, mapy, portréty jazykovědců) – vybírejte z volných dostupných zdrojů,
- představte významné jazykovědce a jejich díla,
- uveďte seznam použitých internetových (popř. i tištěných) zdrojů.
Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace, např. Book Creator, Canva (knihy), Google Slides (jako prezentace s textem a obrázky). E-booky můžete poté umístit na webových stránkách vaší třídy/školy – mohou sloužit jako studijní materiál pro mladší spolužáky.
V. Sloh a komunikace, práce s textem
1. Charakteristika literární postavy
str. 113, cv. 1
Vyberte si jednu postavu z textu. Zamyslete se nad tím, jak by se daná postava chovala dnes, kdyby žila v moderním světě. Zhodnoťte její chování z pohledu psychologie nebo zvířecího chování. Úkol zpracujte libovolnou digitální formou (jako text – vyprávění, komiks, koláž, plakát, podcast, …). Svá zpracování si vzájemně představte a posuďte, jak se vám povedly, popř. co by bylo možné ještě vylepšit, jak nápad uchopit jinak apod.
str. 116, cv. 5
Vytvořte virtuální nástěnku, do níž vložíte různé literární postavy, jejich popisy, citáty nebo obrázky. Úkolem ostatních žáků bude pokládat otázky, které by vedly k určení dané postavy. Na otázky lze odpovídat pouze ANO/NE. Využijte například Padlet.
str. 117, cv. 8
Vyberte si jednu postavu a napište její charakteristiku v textovém editoru (např. Word, Google Docs). Poté ji publikujte do společné online knihy (např. v Book Creatoru), kde budou charakteristiky všech postav od různých žáků. Postupně můžete přidávat další charakteristiky postav dle vlastního výběru.
str. 118, cv. 11
Ve třídě vytvořte společnou interaktivní mapu nebo prezentaci (např. v Padletu), kde každý žák přidá:
- název knihy a filmu,
- vybranou postavu,
- hlavní rozdíl mezi knihou a filmem,
- co se mu líbilo více (kniha vs. film) a proč.
2. Líčení (umělecký popis)
str. 119, cv. 1
Pomocí digitálního nástroje pro tvorbu obrázků (např. Canva, Storyboard That, Adobe Express aj.) vytvořte koláž nebo kresbu, která zachycuje atmosféru popsanou v obou textech. Přidejte krátký popisek, co jste do obrázku zahrnuli a proč.
str. 120, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Poté pomocí jednoduchého kreslicího nástroje nebo generátoru obrázků vytvořte ilustraci, která vystihuje atmosféru vašeho popisu.
str. 121, cv. 12
Vytvořte krátký text (5–10 vět) z pohledu kapky rosy. Popište její den na lavičce v parku, na lesní cestě nebo v zurčícím potůčku. Použijte umělecké jazykové prostředky (přirovnání, personifikaci, metaforu). Text vytvořte ve sdíleném online dokumentu (např. Google Docs, Microsoft Word Online), kde si spolužáci mohou navzájem číst a komentovat popisy.
Obměna: Natočte krátké video (max. 1 min) z pohledu kapky rosy – můžete použít detailní záběry přírody a přidat hlasový komentář nebo texty do obrazu. Lze využít i stop-motion (např. fotky kapičky na skle) nebo prezentaci ve stylu příběhu.
3. Výklad
str. 123, cv. 1d)
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slov, kterým nerozumíte.
str. 123, cv. 1e)
S pomocí internetu vysvětlete význam slov dýmačka, šmelcovna a puchýrna.
str. 123, cv. 3
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam uvedených slov.
str. 124, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace – úkol zpracujte jako prezentaci (např. v PowerPointu nebo Google Slides).
str. 124, cv. 7b)
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam termínů.
str. 124, cv. 7c)
Na internetu zjistěte další informace o Muchově Slovanské epopeji. Můžete využít například následující webový odkaz: https://www.mucha-epopej.cz. Vyberte si jedno plátno a představte ho ostatním – formu si zvolte dle vlastního uvážení (prezentace, plakát, kvíz, video, virtuální výstava apod.). Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
str. 125, cv. 8
Vyberte si jeden projekt z nabídky a zpracuje jej vhodnou digitální formou.
4. Výtah
str. 126, cv. 2
Na základě textu vytvořte digitální vyšetřování na téma: „Proč bylo tak těžké prosadit české divadlo v 18. století?“ Získané poznatky zpracujte jako digitální detektivní zprávu nebo „zápis z vyšetřování“ (použijte např. Google Docs, Notion nebo blog).
Nápověda: sepište „podezřelé faktory“, najděte alespoň 2–3 další informace z internetu (např. o publiku, společnosti, jazyce) aj.
str. 127, cv. 3
- Přečtěte si text a vytvořte myšlenkovou mapu (např. MindMup, Coggle, Canva), která shrnuje hlavní informace z textu.
- Pomocí internetu ověřte nebo rozšiřte tyto informace:
- Jakou teplotu má jádro Slunce?
- Jak funguje geotermální elektrárna?
- Najděte příklady alespoň dvou látek, které mají jiný bod varu než voda.
Použijte vyhledávač, zkontrolujte, že zdroj je důvěryhodný (např. edukační weby, muzea, vědecké články). Nakonec mezi sebou porovnejte.
str. 128, cv. 4
- Na internetu vyhledejte:
- Jaký je rozdíl mezi Morseovým telegrafem a Popovovým přístrojem?
- Která dnešní technologie je jim nejpodobnější a proč?
Vyhledané zdroje ověřte a informace mezi sebou porovnejte.
- Vyhledejte online nástroj, kde si můžete vyzkoušet psaní a čtení Morseovy abecedy (např. morsecode.world). Zkuste zakódovat libovolné slovo a vytvořit video nebo audiozáznam, kde toto slovo „pípáte“. Sdílejte se spolužáky.
str. 129, cv. 6
- Pomocí online nástrojů (např. Google Images, Pixabay, Unsplash) vyhledejte obrázky různých mikroorganismů (např. bakterie, viry, plankton a jednobuněčné řasy). Poté pomocí vhodného digitálního nástroje vytvořte infografiku, která ukáže různé druhy mikroorganismů, jejich vzhled a prostředí, ve kterém se nacházejí.
- Na internetu vyhledejte aktuální informace o prevenci a léčbě infekcí způsobených mikroorganismy (např. jak se léčí salmonelóza nebo chřipka). Uveďte tři ověřené zdroje. Informace z nich porovnejte s informacemi, které jsou dostupné na webových stránkách různých zdravotnických organizací (např. Světová zdravotnická organizace, Ministerstvo zdravotnictví). Na základě toho vytvořte jednoduchý text nebo prezentaci o prevenci nemocí způsobených mikroorganismy.
5. Úvaha
str. 131, cv. 2
Na internetu vyhledejte a porovnejte různé metody likvidace kuchyňského odpadu v různých zemích. Zaměřte se zejména na:
- kompostování,
- biologicky rozložitelné odpady,
- drtiče odpadu,
- separace odpadu.
Pomocí vhodného digitálního nástroje vytvořte krátkou prezentaci, která porovná výhody a nevýhody těchto metod a doporučí nejlepší způsob likvidace odpadu v domácnosti. Své prezentace sdílejte ve třídě.
str. 133, cv. 5e)
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace pro práci s textem vytvořte úvahu, líčení nebo vypravování (vyberte si pouze jeden útvar). Své práce sdílejte ve třídě.
str. 133, cv. 7
Vytvořte krátkou prezentaci (např. v PowerPoint, Google Slides, Prezi) o závisti v lidském životě, ve které:
- Vysvětlíte, co je závist a jak se projevuje v každodenním životě.
- Rozeberete, jak závist ovlivňuje mezilidské vztahy.
- Ukážete na příkladech z historie, jak závist vedla k neštěstí (války, zločiny).
- Představíte způsoby, jak se závistí bojovat (rozum, inteligence).
Své prezentace nakonec sdílejte se spolužáky a porovnejte.
Obměna: vyberte si jiný ze sedmi smrtelných hříchů a postupujte stejným způsobem.
6. Proslov
str. 137, cv. 3
Vyberte si jeden začátek věty z učebnice a použijte ji v proslovu. Proslov napište na libovolné téma. Poté svůj proslov přečtěte a zachyťte na vhodné záznamové zařízení (chytrý mobilní telefon, videokamera, diktafon, …). Některé proslovy si ve třídě přehrajte a zhodnoťte po stránce obsahové i jazykové.
str. 137, cv. 4
Na internetu vyhledejte audiozáznam (popř. i videozáznam) nějakého proslovu Václava Havla. Záznam proslovu si společně poslechněte a zhodnoťte po stránce obsahové i jazykové.
7. Publicistické útvary
str. 138, cv. 1
Na internetu vyhledejte pořad Na plovárně (viz https://www.ceskatelevize.cz/porady/1093836883-na-plovarne/). Vyberte si osobnost, která vás zajímá, a interview mezi ní a Markem Ebenem zhlédněte. Poté jej zhodnoťte po stránce obsahové i jazykové. Jaké vystupování má Marek Eben a jaké daná osobnost? Jaké otázky Marek Eben volil a proč asi? Jaké jsou znaky interview? Co dalšího jste se z rozhovoru dozvěděli?
str. 139, cv. 3
Rozdělte se do dvojic. Každá dvojice si vybere jednu sadu otázek (popř. vymyslí vlastní sadu otázek) a zvolí si jednu osobnost, které by otázky chtěla položit. Informace o vybraných osobnostech hledejte na internetu. Rozdělte si role a rozhovor sehrajte. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení. Některé záznamy ve třídě zhlédněte a zhodnoťte po stránce jazykové i obsahové.
str. 142, cv. 6
Na internetu vyhledejte dvě aktuální zprávy z médií. Na základě vybraných událostí vytvořte dvě krátké glosy ve stylu časopisu Reflex – mohou být ironické, zamyšlené, vtipné. Se spolužáky vytvořte sdílený dokument, např. v Google Docs, a glosy do něj zapište (lze i jako obrázkovou glosu s textem a ilustrací), přidejte i svůj názor: Proč jste si tuto událost vybrali, co vás na ní zaujalo? Glosy můžete rozdělit podle témat (společnost, média, jazyk, bezpečnost). Výsledný „sborník glos“ sdílejte s ostatními třídami nebo s rodiči.
str. 142, cv. 7
Na internetu vyhledejte příklady reportáží. Ukažte si na nich znaky správně napsané reportáže. Můžete například pracovat všichni společně s jednou vybranou reportáží, kterou nasdílíte prostřednictvím interaktivní tabule. Vyberte si jiné téma a na základě příkladu z učebnice a z internetu napište vlastní reportáž. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
str. 143, cv. 8
Vyberte si film z poslední doby a zhlédněte jej. Na internetu vyhledejte recenzi na tento film a seznamte se s ní. Souhlasíte se vším, co se v recenzi píše? Nebo máte jiný názor na vámi vybraný film? Na základě přečtené recenze sumarizujte její znaky. Nakonec na vybraný film napište vlastní recenzi. Sdílejte ji se spolužáky ve třídě. Pokud si některý spolužák vybral stejný film, můžete své recenze porovnat. V čem se shodují a v čem se liší?
str. 144, cv. 9
Ve třídě uspořádejte „čtenářskou výzvu“: každý žák najde na internetu (např. iDNES, Respekt, Deník N, Reflex, Český rozhlas, …) jeden fejeton, který mu přijde nejlepší. Poté do sdíleného dokumentu (např. v Google Docs) vloží odkaz na tento fejeton. Úkolem všech žáků třídy je seznámit se s těmito fejetony. Hlasováním nakonec společně vyberte nejoriginálnější, nejvtipnější nebo nejdojemnější fejeton.
str. 145, cv. 10
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte inzerát na libovolné téma. Dbejte na to, aby inzerát obsahoval všechny podstatné náležitosti. Inzerát vhodně graficky dotvořte a prezentujte ve třídě.
str. 146, cv. 11 b)–e)
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte v malých skupinách, v nichž si rozdělíte úkoly: někdo bude redaktor, který píše články, někdo ilustrátor, někdo sazeč, … Úkol zpracujte jako digitální, nebo jako tištěné noviny (formu si zvolte) a prezentujte ve třídě.
8. Souhrnné poučení o slohu
str. 148, cv. 3
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte pozvánku na oslavu svých narozenin. Předtím si ujasněte, co všechno by měla taková pozvánka obsahovat. Pozvánku vhodně graficky dotvořte a prezentujte ve třídě.
str. 148, cv. 5
Vyberte si jedno téma z tohoto cvičení a zvolte si slohový útvar. Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
str. 149, cv. 8
Přečtěte si knihu Rozmarné léto (viz např. zde: https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/84/40/72/rozmarne_leto.pdf) a zhlédněte stejnojmenný film. Poté obě verze porovnejte. V čem se shodují a v čem se liší? Která verze, knižní nebo filmová, se vám líbila více a proč? Na filmové zpracování nakonec napište recenzi, v níž zohledníte i to, do jaké míry adaptuje knižní předlohu. Recenze nakonec prezentujte ve třídě.