Český jazyk 9
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
I. Obecné výklady o jazyce
1. Rozdělení jazyků v Evropě
str. 8, cv. 1
Vyzkoušejte překlad věty „Jeden jazyk nikdy nestačí.“ pomocí:
- Google Překladače,
- DeepL Překladače,
- ChatGPT (pouze pokud je ve škole povolen).
Porovnejte výsledky a uvádějte výhody a nevýhody digitálních překladačů.
str. 8, cv. 2
Vyberte si dva různé jazyky z výčtu, které jsou podle vás velmi odlišné (např. finština a španělština). Proveďte online výzkum a porovnejte je například podle těchto kritérií (popř. vyberte si jen některá kritéria):
- písmo,
- gramatika (časování, rody, pády, …),
- výslovnost,
- počet mluvčích,
- země, kde se používají.
Výsledky shrňte do jednoduché tabulky. Pracujte s vhodným digitálním nástrojem pro tvorbu tabulek.
2. Slovanské jazyky
str. 9, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Informace zachyťte do digitální mapy – pracujte například s https://mymaps.google.com.
3. Útvary českého jazyka
str. 10, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Informace zachyťte do digitální mapy – pracujte například s https://mymaps.google.com.
4. Vývoj českého jazyka
str. 11, cv. 1
Vyberte si jednoho autora a dílo a na internetu o něm zjistěte bližší informace. Úkol zpracujte libovolnou formou, např. jako prezentace, referát, plakát, … Své zpracování představte spolužákům.
II. Zvuková stránka jazyka
1. Zvuková stránka slova a věty
str. 13, cv. 2b)
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slov, kterým nerozumíte.
str. 13, cv. 6
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte například s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz) nebo odpověď vyhledejte v jiných ověřených zdrojích na internetu.
str. 14, cv. 8b)
Na internetu vyhledejte oficiální webové stránky Jaromíra Nohavici. Stránky si prohlédněte a říkejte, které informace na nich najdete. Která informace vás nejvíce zaujala? Zjistili jste něco, co jste o tomto zpěvákovi nevěděli? Je možné na těchto stránkách nalézt také zvukový záznam písně ze cvičení?
Spisovná výslovnost
str. 15, cv. 3
Slova ze cvičení přečtěte se správnou spisovnou výslovností. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (např. diktafon, mobilní telefon, …). Záznamy si opakovaně poslechněte a s pomocí vyučujícího zhodnoťte, jak se vám výslovnost dařila. Vyslovili jste všichni všechna slova stejně, nebo se výslovnost jednotlivých slov lišila?
str. 16, cv. 8
Jazykolamy nejprve přečtěte normálním tempem řeči. Poté je řekněte několikrát rychle za sebou. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (diktafon, mobilní telefon, …). Záznamy si znovu přehrajte a říkejte, jak se váš projev změnil (normální tempo řeči vs. rychlé tempo řeči), a zda jste se ve druhém případě dopustili některých prohřešků proti náležité spisovné výslovnosti. Uveďte, jakých a proč k tomu došlo.
str. 16, cv. 10
Splňte úkol podle zadání v učebnici, pracujte s internetem.
Zvuková stránka slova
str. 17, cv. 1
Věty ze cvičení přečtěte se správnou spisovnou výslovností. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (např. diktafon, mobilní telefon, …). Záznamy si znovu přehrajte a říkejte, na kterých místech slyšíte hlavní přízvuk.
Zvuková stránka věty
str. 18, cv. 3
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (např. diktafon, mobilní telefon, …). Záznamy si znovu přehrajte a s pomocí vyučujícího říkejte, jak se vám to povedlo.
str. 19, cv. 4
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (např. diktafon, mobilní telefon, …). Záznamy si znovu přehrajte a s pomocí vyučujícího říkejte, jak se vám to povedlo.
str. 19, cv. 7
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Zachyťte se při tom na vhodné záznamové zařízení (např. diktafon, mobilní telefon, …). Záznamy si znovu přehrajte a s pomocí vyučujícího říkejte, jak se vám to povedlo.
Pravopis a výslovnost přejatých slov
str. 20, cv. 3
S pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz) vysvětlete význam slov, kterým nerozumíte.
III. Tvoření slov
1. Tvoření slov a stavba slova
Tvoření slov
str. 23, cv. 6
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Úkol zpracujte formou myšlenkové mapy. Pracujte s některým z nástrojů pro tvorbu myšlenkových map, např. https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap nebo https://bubbl.us.
str. 24, cv. 10
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte například s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 24, cv. 12
- S pomocí vhodného on-line tabulkového editoru (např. Google Tabulky, Excel Online nebo LibreOffice Calc) vytvořte tabulku se třemi sloupci (Odvozování, Skládání, Zkracování). Poté v textu vyhledejte příklady tvoření slov podle zadání v učebnici a slova zapište do správného sloupce tabulky. Nakonec tabulku naformátujte (barvy, ohraničení) a uložte do sdílené složky třídy.
- V textu cvičení vyhledejte slova cizího původu. Vysvětlete jejich význam. Pracujte např. s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
- Podobně jako Karel Čapek vymyslete i vy vlastní „vynález“ – nové slovo, novou věc. Vynálezu dejte název, popište, jak vypadá, k čemu slouží a proč je užitečný. Úkol zpracujte jako digitální plakát nebo infografiku (např. v Canva, Google Drawings, Piktochart). Přidejte ilustraci nebo koláž vynálezu. Výsledné plakáty sdílejte ve třídě.
2. Pravopis související se stavbou slova a tvořením slov
Psaní i, í / y, ý po obojetných souhláskách
str. 25, cv. 4
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Správnost svého řešení zkontrolujte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Skupiny souhlásek
str. 26, cv. 3
Vyberte si jedno slovní spojení ze cvičení a na internetu o něm zjistěte bližší informace. Zapište si internetové zdroje, které jste při hledání informací využili. Nakonec získané informace sdílejte se spolužáky ve třídě a společně posuďte, zda vámi vyhledané internetové zdroje jsou důvěryhodné. Proč ano, proč ne?
Skupiny bě/bje, vě/vje, pě, mě/mně
str. 26, cv. 3
Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte další dominové karty (podle vzoru v učebnici). Karty poté vytiskněte, rozstříhejte a hru si s nimi zahrajte.
IV. Význam slova
1. Význam slova
Slova jednoznačná a mnohoznačná
str. 28, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Synonyma, antonyma, homonyma
str. 29, cv. 4
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 29, cv. 5
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte s Internetovou jazykovou příručkou (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Odborné názvy
str. 29, cv. 1
Splňte úkol podle zadání v učebnici. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace. Slovníčky poté sdílejte ve třídě. Můžete je spojit dohromady – vznikne tak jeden velký slovník odborných názvů, do něhož můžete postupně další termíny přidávat.
V. Tvarosloví
1. Slovní druhy
str. 31, cv. 1
- Na internetu vyhledejte informace o Josefu Škvoreckém. Poté vytvořte krátkou prezentaci v libovolném digitálním nástroji a představte ji ostatním. Vzájemně porovnejte informace, které jste nalezli. Posuďte důvěryhodnost internetových zdrojů, s nimiž jste pracovali.
- Pomocí online nástroje (např. Canva, Adobe Express, WordArt) vytvořte digitální plakát, který vystihuje atmosféru úryvku. Můžete použít texty, obrázky, symboly. Plakáty si ve třídě představte.
- Napište krátký blogový příspěvek na téma „Jak by vypadal tento den, kdyby se odehrával dnes – v době chytrých telefonů, sociálních sítí a online výuky?“ Zvažte, jak by moderní technologie ovlivnily chování postav.
str. 31, cv. 4
Vytvořte zápis do digitálního deníku Odyssea, tj. jako byste byli sami tímto hrdinou. Můžete si vybrat formu:
- textový blog – napište příspěvek v online editoru (např. Notion, Google Docs, Padlet),
- vlog – natočte krátké video (1–2 minuty) na mobil, kde „hrajete“ Odyssea, který se probudil na neznámém ostrově.
Ve třídě diskutujte o tom, jak by vypadal návrat Odyssea dnes. Zvažte následující možnosti:
- Mohl by najít Ithaku pomocí GPS?
- Posílal by domů zprávy přes sociální sítě?
- Jak by vnímal umělou inteligenci?
Odpovědi zaznamenejte do společného digitálního dokumentu nebo Padletu.
2. Podstatná jména
str. 32, cv. 1
Pomocí internetu zjistěte, co se běžně tvrdí o smrti Archimeda. Porovnejte fakta s tím, co tvrdí Karel Čapek. Následně vytvořte digitální infografiku (např. v Canvě) s názvem „Mýtus vs. realita: Archimedes“, která porovná:
- co říká tradiční příběh,
- co píše Čapek,
- co zjistíte z ověřených zdrojů (např. Britannica, National Geographic, učebnice historie).
Své práce nakonec sdílejte ve třídě a porovnejte.
Skloňování obecných jmen přejatých
str. 35, cv. 5
Význam slov ze cvičení objasněte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
str. 35, cv. 6
Význam slov ze cvičení objasněte pomocí Internetové jazykové příručky (https://prirucka.ujc.cas.cz).
Skloňování vlastních jmen přejatých
str. 36, cv. 5
Vyberte si jednu osobnost nebo místo ze cvičení a představte ji v prezentaci či referátu. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace a s internetem.
3. Přídavná jména
str. 37, cv. 1
- Zamyslete se nad větami z textu: „Co je lidského na člověku? Právě to, že není ani příliš velký, ani příliš malý.“ Napište krátký příspěvek do novin (sloupek, komentář, fejeton, …) na téma: „Kdy je člověk ještě člověkem?“ Své práce si ve třídě představte.
- Vytvořte digitální prezentaci (v libovolném digitálním nástroji) s názvem: „Obři v literatuře a filmu“. Porovnejte Werichova obra s dalšími – např. obr Hagrid (Harry Potter), obr Gulliver (při setkání s obry), obr z pohádky O Palečkovi nebo z filmu Obr Dobr aj.
Každý slide by měl obsahovat:
-
- jméno obra, obrázek, zdroj,
- stručný popis,
- co ho odlišuje nebo spojuje s Werichovým obrem.
Prezentace nakonec sdílejte ve třídě, např. prostřednictvím interaktivní tabule.
4. Zájmena
str. 39, cv. 1
Vytvořte prezentaci na téma „Jak mohou být slova zneužita ke čtení lidské mysli?“
Obsah může zahrnovat: shrnutí experimentu profesora Rousse, moderní techniky ovlivňování myšlení (např. reklama, behaviorální psychologie, umělá inteligence), etické otázky spojené s manipulací a osobními daty ad. Jednotlivé prezentace sdílejte ve třídě a diskutujte o jejich obsahu.
str. 40, cv. 8
- Na základě popisu v textu vytvořte pomocí online nástroje (např. Avatar maker, Piston aj.) digitální podobiznu pana Dursleyho nebo paní Dursleyové. Porovnejte, jak se vám to povedlo.
- Vytvořte vlastní digitální mapu Zobí ulice (a okolí) podle popisu v textu (zaznačte: dům č. 4, roh ulice, místo, kde stála kočka, silnici, kudy Dursley odjel). Na základě vlastní fantazie můžete přidat i další prvky. Využijte např. Google My Maps (vytvořte vlastní mapovou vrstvu), Canvu (plán ulice jako obrázek) nebo jakýkoli kreslicí nástroj s popisky.
5. Číslovky
str. 40, cv. 1
S pomocí vhodného textového editoru přepište recept do současné podoby receptů, resp. vytvořte stránku z food blogu. Úkol vhodně graficky zpracujte (využijte fotografie, obrázky, odrážky, …).
Obměna: vyberte si jiný recept a zpracujte ho do podoby zápisu na food blogu.
str. 42, cv. 6
- Vyberte si 5 frazémů a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace z nich vytvořte multimediální slovníček. Každý frazém by měl obsahovat:
-
- spojení ve správné podobě,
- vysvětlení významu,
- ilustraci nebo piktogram,
- vymyšlený příklad z běžného života.
- Pomocí internetu zjistěte původ nebo historický kontext alespoň 3 frazémů.
Zaznamenejte:
-
- původní význam / vznik,
- dnešní využití,
- zajímavost (např. kdy se poprvé objevily).
Výsledky svého pátrání sdílejte se spolužáky ve třídě.
6. Slovesa
str. 44, cv. 1
Na webové stránce Vida!, https://vida.cz/blog/zive-vysilani-plne-chemickych-pokusu-4, naleznete chemické pokusy. Vyberte si jeden a podle návodu ve videu jej vyzkoušejte.
str. 45, cv. 7
Na webové stránce České televize, https://edu.ceskatelevize.cz/video/10794-lucerna, zhlédněte televizní zpracování hry Lucerna. Poté společně odpovězte na následující otázky:
- Kdo je hlavní postavou příběhu a v čem spočívá jeho konflikt?
- Jak se chovají jednotlivé postavy k mlynářovi? Jak se jejich postoje liší?
- Jakou roli hraje vodník a čeho je symbolem?
- Jak se postava kněžny mění během děje? Proč je její vývoj důležitý?
- Jaké výhody a nevýhody má televizní zpracování pro dnešního diváka?
- Jaké hodnoty nebo témata z Lucerny jsou podle vás stále aktuální i dnes?
- Představte si, že by se Lucerna zpracovala jako moderní televizní film. Co byste změnili, aby byl příběh přitažlivý pro dnešní publikum?
- V jakých situacích v dnešním světě se lidé ocitají v podobném postavení jako mlynář ve hře?
Přechodník přítomný a minulý
str. 47, cv. 1
Představte si, že by byl příběh Bruncvíka a lva dnes natočen jako krátké video na YouTube nebo TikTok.
- Jak by vypadal scénář?
- Jaký by měl formát (např. voiceover, hraná scénka, animace)?
- Jaký by měl titulek, popis a hashtagy?
Úkol zpracujte jako krátké video s využitím vhodné aplikace. Poté jednotlivá zpracování mezi sebou porovnejte.
7. Neohebné slovní druhy
str. 48, cv. 1
- Z textu vyberte 3–5 tvrzení (např. „Kolo bylo poprvé použito v Mezopotámii…“). Na internetu vyhledejte, zda jsou tato tvrzení pravdivá (najděte alespoň 2 různé zdroje). Zaznamenejte, co jste zjistili. Které weby považujete za důvěryhodné? Diskutujte o tom ve třídě.
- Vytvořte jednoduchou online anketu nebo dotazník (např. pomocí Google Forms nebo Mentimeter) s otázkami jako např.:
- Jak často používáte kolo?
- Myslíte, že je kolo stále důležité i v dnešní době?
- Jak byste využili kolo v budoucnu (např. ve městě bez aut)?
Nechte anketu/dotazník vyplnit co největším počtem lidí a výsledky poté porovnejte se spolužáky.
8. Pravopis koncovek jmen sloves
str. 51, cv. 1
- Na fotografii u cvičení je Litomyšl. Na internetu zjistěte, jak je Litomyšl spjata se světovým dědictvím UNESCO. Poté na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte plakát, ve kterém přiblížíte Litomyšl a její pozici v UNESCO. Plakát vhodně graficky dotvořte (využijte např. fotografie z volných dostupných zdrojů apod.).
- Na internetu vyhledejte virtuální prohlídku nebo 360° pohled na různá místa v Litomyšli (např. v Google Earth). Udělejte 3 screenshoty míst, která vás nejvíce zaujala, a krátce k nim napište, co vás zaujalo a proč.
Obměna: Screenshoty vložte do prezentace nebo sdíleného dokumentu a připravte krátké ústní vystoupení, při němž vámi vybraná místa přiblížíte spolužákům.
Příklad dostupných zdrojů:
https://www.litomysl.cz/virtualni_prohlidky.
str. 51, cv. 2
Vyberte si 3 přísloví ze cvičení a na internetu zjistěte, co znamenají, kdy a proč je lidé používají, zda mají ekvivalent v jiných jazycích (např. v angličtině). Uveďte odkazy na 1–2 důvěryhodné zdroje, odkud jste čerpali.
str. 52, cv. 5
Vyberte si jedno město ze cvičení a na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) si jej ukažte. Co všechno o tomto místě dokážete z mapy vyčíst?
str. 52, cv. 6
Vyberte si jednu osobnost ze cvičení, na internetu o ní zjistěte nějaké informace a na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace tuto osobnost představte – úkol zpracujte jako referát, prezentaci, plakát, koláž, … Pracujte pouze s důvěryhodnými internetovými zdroji. Své práce nakonec prezentujte ve třídě.
str. 52, cv. 8
Vyberte si jinou pranostiku, která obsahuje jméno světce. Na internetu zjistěte, která legenda nebo které příběhy se ke světci vážou. Které zvyky a tradice jsou s ním spjaty? Které atributy k němu patří? Jaký je význam dané pranostiky? Úkol zpracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace libovolným způsobem.
str. 53, cv. 12
Text cvičení v učebnici je o vhodném chování na společenské události v souvislosti se stolováním. Víte ale jak se chovat v online prostředí? Vytvořte seznam 5 zásad digitální etikety (např. na online schůzkách, v chatu, ve školním e-mailu). Co se „nehodí“ dělat v digitálním světě? Proč je důležité udržovat i digitální důstojnost a slušnost? Jak se říká digitální etiketě? Nakonec si vzájemně ve třídě představte, jaké zásady digitální etikety jsou podle vás důležité. Diskutujte o nich.
9. Psaní velkých písmen ve vlastních jménech
str. 54, cv. 4
- Vytvořte online „steckartu“ (informační kartu) pro jednu z osob ze cvičení (Kryštof Kolumbus, Vasco da Gama, James Cook, Roald Amundsen). Karta by měla obsahovat:
-
- portrét osoby (z veřejně dostupného zdroje),
- kdy osoba žila, co objevila, proč je známá,
- mapu nebo trasu cesty.
Využijte například některou z následujících aplikací: Canva, Google Dokumenty, Genially.
- Na internetu vyhledejte mapu cest jednoho z mořeplavců. Pomocí nástroje Google My Maps nebo MapChart vytvořte vlastní digitální mapu jeho cesty. Vyznačte start, cílové body a důležité události. Přidejte stručný komentář k jednotlivým místům.
str. 56, cv. 9
Vyberte si jednoho autora ze cvičení a natočte audionahrávku (max. 1 minuta), kde ho krátce představíte, např.:
- Co napsal, proč je důležitý?
- Proč by si jeho dílo měl někdo přečíst?
Můžete využít např. Voice Recorder, Flip, Anchor.fm aj.
IV. Skladba
1. Věta
Přísudek
str. 60, cv. 1
Zamyslete se nad tím, jaké digitální nástroje by mohla majitelka cestovní kanceláře používat, aby nemusela neustále používat mobilní telefon. Své nápady zapisujte do myšlenkové mapy (sdílejte ji prostřednictvím interaktivní tabule) a některé digitální nástroje si ukažte.
Základní a rozvíjející větné členy
str. 62, cv. 8
Vytvořte tabulku, ve které porovnáte papírové rodinné album a digitální fotogalerii (např. na Google Fotkách, Instagramu, v telefonu). Zaměřte se na tyto aspekty:
- dostupnost,
- soukromí,
- emoce a vzpomínky,
- dlouhodobé uchování.
Diskutujte o tom ve třídě. Zamyslete se také nad tím, zda je správné sdílet rodinné (i jiné soukromé) fotografie na sociálních sítích. V čem spatřujete nebezpečí takového sdílení?
str. 62, cv. 9
Vytvořte virtuální prázdninové album inspirované textem (můžete využít např. PowerPoint, Canva, Wakelet/Padlet aj.). V albu uplatněte: popisky událostí, vlastní fotografie nebo ilustrace, … Zamyslete se nad tím, jak se liší současné prázdniny, kdy děti mají mobily a přístup k internetu, od prázdnin v dřívějších dobách, kdy děti tyto „vymoženosti“ během prázdniny neměly.
str. 62, cv. 11
Představte si, že jste správce webu Dopravního podniku města Prahy. Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace napište krátké upozornění pro cestující, které by se zobrazilo v aplikaci nebo na displeji tramvaje:
- Co dělat v případě technické závady?
- Jak se chovat bezpečně při nehodě?
- Jaké digitální nástroje mohou pomoci (např. aplikace PID Lítačka, Google Maps)?
Své nápady sdílejte se spolužáky ve třídě.
str. 64, cv. 17
Vytvořte digitální vzkaz budoucím učitelům: „Co by měli vědět o žácích 21. století? Co by jim poradili žáci jako vy?“ Úkol zpracujte libovolnou formou, např. prezentace, video, animace, digitální leták.
Zaměřte se zejména na:
- vztah k technologiím,
- potřeby žáků dnes,
- důležitost komunikace a empatie,
- role digitálních kompetencí ve škole.
str. 65, cv. 20
Na základě popisu v textu vytvořte digitální ilustraci nebo koláž postavy kapitána Hogga. Můžete využít některou z následujících aplikací: Canva, Pixton, Adobe Express nebo umělou inteligenci pro tvorbu obrázků. Přidejte stručný popis, který shrnuje, jak autor využívá humor a přehánění.
Věty jednočlenné a dvojčlenné, větné ekvivalenty
str. 69, cv. 1
- Na internetu vyhledejte 2–3 různé weby, které vysvětlují, co je BMI. Porovnejte, jak informace prezentují. Jaká rizika přináší přehnané spoléhání na BMI? Jsou dané internetové zdroje důvěryhodné? Jak to poznáte?
- Vytvořte digitální tabulku v Google Sheets nebo Excelu, a to následujícím způsobem:
- Zadejte výšku a váhu různých fiktivních postav (nebo anonymní údaje spolužáků).
- Spočítejte BMI pomocí vzorce: BMI = hmotnost (kg) / (výška v m)2
- Barevně odlište různé kategorie: podváha, normální, nadváha, obezita.
str. 70, cv. 5
Vyberte si jeden film nebo pohádku ze cvičení. Na internetu vyhledejte následující informace: kdo film/pohádku režíroval, kdy byl(a) natočen(a), kteří herci ztvárnili hlavní role, jaké divácké ohlasy film/pohádka měl(a). Poté utvořte skupiny – v každé skupině budou žáci, kteří si vybrali stejný film / stejnou pohádku. Vyhledané informace mezi sebou porovnejte.
str. 70, cv. 6
Na internetu vyhledejte 2–3 články/videa (z ověřených zdrojů) o:
- hypnotizování hadů (fakta vs. mýty),
- chovu exotických zvířat,
- zneužívání zvířat pro zábavu.
Vytvořte krátkou infografiku nebo koláž na téma „Zvířata nejsou rekvizity – 5 faktů, které vám sociální sítě neukážou“. Svá zpracování sdílejte ve třídě a porovnejte.
Zvláštnosti větné stavby
str. 73, cv. 4
Na internetu vyhledejte informace o tom, kdo byl Jiří Raška. Informace uspořádejte do informačního letáku, doplňte je fotografiemi z volných dostupných zdrojů. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
str. 75, cv. 12
Napište krátkou digitální konverzaci (např. ve stylu messengeru nebo WhatsAppu) na libovolné téma mezi Holmesem a Watsonem. Použijte přímou řeč v bublinách. Nejprve si na internetu zjistěte, kdo byl Holmes a kdo Watson. Vybrané konverzace sehrajte jako scénky.
2. Souvětí
Věta jednoduchá a souvětí
str. 77, cv. 1
- Na důvěryhodných webových stránkách (např. weby ministerstva zdravotnictví, odborné portály aj.) vyhledejte informace o příznacích a zdravotních důsledcích užívání drog, informace o tom, jak se na těle projevuje nitrožilní užívání návykových látek. Informace poté shrňte do krátké digitální prezentace nebo sdíleného dokumentu (např. Google Docs) s uvedením zdrojů. Posuďte jejich důvěryhodnost.
- Ve skupině vytvořte krátké edukační video (1–3 min), které bude cílit na teenagery a bude varovat před riziky závislosti. Použijte inspiraci z textu (ne přímo ukázky, ale téma), přidejte ověřená fakta a využijte jednoduché střihové aplikace (např. CapCut, iMovie, Canva Video). Vytvořená videa sdílejte ve třídě a porovnejte. Obsahují všechna videa stejné informace? V čem se shodují a v čem se liší?
str. 78, cv. 5
Na internetu vyhledejte odpovědi na následující otázky:
- Co znamenala žlutá hvězda na oblečení Židů?
- Proč museli lidé jako Anne Franková utíkat a skrývat se?
- Co znamená zkratka SS?
Souvětí podřadné
str. 81, cv. 9
Zadejte umělé inteligenci pokyn: „Napiš novou pohádku, kde vystupují Popelka, Bajaja a Zlatovláska“. Poté:
- posuďte, jestli příběh dává smysl,
- navrhněte, co by šlo vylepšit,
- upravte text a sdílejte ho s ostatními žáky ve třídním cloudovém prostoru (např. Google Classroom, Teams apod.).
Interpunkce v souvětí podřadném
str. 84, cv. 5
Vyberte si jedno přísloví/rčení z textu (např. Bez práce nejsou koláče) a natočte krátké video (1–2 min), které dané přísloví/rčení znázorní v praxi.
str. 85, cv. 7
- Na základě textu a dalších ověřených internetových zdrojů zhodnoťte následující tvrzení jako PRAVDA/NEPRAVDA a výroky případně opravte:
- Samuraj znamená „válečník bez pána“.
- Samurajové se řídili kodexem zvaným bušidó.
- Samurajové byli vždy krutí a bezcitní.
- Slovo „samuraj“ pochází ze slova saburau.
- Bušidó přikazovalo samurajům ctít svého pána.
- Zjistěte více o kodexu bušidó a vytvořte krátkou prezentaci, ve které zodpovíte následující otázky:
- Co je bušidó?
- Jaké hodnoty obsahovalo?
- Existují podobné kodexy i v jiných kulturách?
Prezentace sdílejte ve třídě a porovnejte.
- Vytvořte slovníček nejznámějších zdomácnělých japonských slov (např. samuraj, sakura, karate, bonsai, šinkansen ad.). Pro každé slovo uveďte:
- výslovnost (v přepisu),
- význam,
- obrázek nebo ilustrační foto,
- použití ve větě.
Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
Interpunkce v souvětí souřadném
str. 89, cv. 4
Na některém z mapových portálů (www.mapy.cz, maps.google.com) nebo pomocí interaktivní online mapy vyznačte místa zmíněná v textu (např. Břevnovský klášter, Hradčany, Petřínská rozhledna, Chrám sv. Mikuláše, Katedrála sv. Víta). Ke každému bodu přidejte krátký popis, příp. fotografii/obrázek (pozor na autorská práva – použijte obrázky a fotografie z volných dostupných zdrojů).
str. 89, cv. 5
Pomocí důvěryhodných internetových zdrojů zjistěte:
- Kdo byl Jan Werich?
- V čem byl jeho humor výjimečný?
- Jaký měl vztah ke svobodě projevu a odpovědnosti umělce?
Úkol zpracujte libovolnou formou, např. jako prezentace, referát, plakát, … Své zpracování představte spolužákům.
str. 89, cv. 6
Vytvořte digitální koláž nebo slideshow, která obrazem vyjadřuje:
- stud,
- lítost,
- odpuštění.
Můžete použít např. některý z následujících aplikací: Canva, PowerPoint, Google Slides nebo i Moodboard z Pinterestu (s ohledem na autorská práva).
str. 91, cv. 12
Pomocí internetu zjistěte:
- Jaký je původ slova „mejdan“?
- Co znamenalo původně v srbochorvatštině a arabštině?
- Jak se jeho význam změnil/posunul v češtině?
Úkol zpracujte jako krátkou digitální kartu – s výslovností, vývojem a ukázkami použití.
str. 91, cv. 14
- Pomocí důvěryhodných internetových zdrojů ověřte fakta z textu:
-
- Kdo byl Frederick Fleet?
- Jaká byla příčina potopení Titanicu podle historiků?
- Kolik lidí přežilo?
Výsledky svého bádání sdílejte se spolužáky a porovnejte.
- Porovnejte, jak je událost zkázy Titaniku zpracována v:
- odborném článku nebo dokumentu (např. ČT24, BBC, Discovery),
- ve filmu Titanic (1997).
Co je jinak? Co je přesné? Co je přehnané pro efekt? Diskutujte o tom ve třídě.
str. 91, cv. 15
- Navštivte webovou stránku s kalkulačkou ekologické stopy, např. www.ekostopa.cz nebo https://www.footprintcalculator.org, a zjistěte, kolik Zemí by bylo potřeba, kdyby všichni žili jako vy, jaké oblasti mají na ekologickou stopu největší vliv (strava, doprava, spotřeba, …) apod. Výsledky zapište například do sdíleného dokumentu a porovnejte.
- Na internetu vyhledejte dva různé články nebo videa o ekologické stopě – jeden vědecký, druhý populární. Následně zhodnoťte, zda jsou zdroje důvěryhodné, zda se liší jejich závěry, kdo je autorem a co je jejich obsahem. Svou odpověď zpracujte do prezentace nebo krátkého blogového zápisu.
- Navštivte web s interaktivními mapami (např. Our World in Data, Gapminder.org) a vyhledejte:
- státy s největší a nejmenší ekologickou stopou,
- trendy ve vývoji spotřeby (energie, vody, odpadu, …).
Vytvořte digitální mapu (popř. přehled), která znázorní rozdíly mezi kontinenty.
3. Tvoření vět a souvětí
Tvoření vět
str. 96, cv. 11
Vyberte si jednu osobnost, dílo nebo místo ze cvičení. Z ověřených internetových zdrojů k nim zjistěte nějaké zajímavosti a zpracujte je formou prezentace. Sdílejte ve třídě.
Hlavní zásady českého slovosledu
str. 97, cv. 1
- Na internetu vyhledejte informace o pohřbu Karla Hynka Máchy – kdy se konal, kdo se zúčastnil, proč byl neobvyklý a jaký význam měl pro tehdejší společnost.
Instrukce:
-
- Použijte důvěryhodné zdroje (např. weby muzeí, knihoven, škol, ČT24, Národní knihovnu).
- Uveďte odkazy na použité zdroje.
- Úkol zpracujte jako prezentaci.
- Vytvořte digitální časovou osu (např. v nástroji TimelineJS aj.), která znázorní klíčové události života Karla Hynka Máchy a jeho posmrtnou cestu k národnímu uznání – včetně jeho pohřbu v roce 1939.
Instrukce:
-
- Najděte alespoň 5 důležitých dat.
- Ke každé události přidejte krátký popis a ilustraci (obrázek, kresbu, citát).
- Využijte nástroje pro prezentaci informací.
- Ve skupině diskutujte:
- Jakou roli mají digitální technologie při uchovávání a šíření kulturní paměti?
- Jak by asi vypadal pohřeb Máchy dnes, pokud by se přenášel online?
- Jak se dá historie učit jinak díky digitálním nástrojům?
Prostředky návaznosti v jazykových projevech
str. 98, cv. 1
- Na internetu vyhledejte aktuální data (z posledních 5 let) o:
-
- největších znečišťovatelích ovzduší v ČR,
- srovnání emisí CO₂ z různých druhů dopravy (auto, vlak, letadlo).
Postup:
- Použijte vyhledávač a klíčová slova (např. „emise CO2“, „doprava ČR 2024“).
- Ověřte, zda je zdroj důvěryhodný (např. ČHMÚ, Ministerstvo životního prostředí, Eurostat).
- Výsledky zapište do tabulky v Excelu/Google Sheets s odkazy na zdroje.
- Zjištěné výsledky mezi sebou porovnejte.
- Použijte online kalkulačku uhlíkové stopy (např. https://www.footprintcalculator.org) a zjistěte, jak velký dopad má vaše domácnost a způsob dopravy na životní prostředí.
Instrukce:
-
- Vyplňte údaje o dopravě, energii, jídle a odpadu.
- Výsledek zaznamenejte formou screenshotu nebo zápisu.
- Zamyslete se: „Co by šlo změnit, abyste snížili dopad?“ Diskutujte o tom ve třídě.
- Vytvořte krátký online dotazník o dopravních návycích své třídy (např. v Google Forms nebo Microsoft Forms). Výsledky vizualizujte a zhodnoťte jejich ekologický dopad.
Obsah dotazníku:
- Jak často jezdíte autem, vlakem, MHD, na kole?
- Kolik km denně přibližně urazíte?
- Měníte způsoby dopravy podle situace?
Výstup:
-
- grafy z aplikace,
- krátké shrnutí výsledků,
- doporučení pro udržitelnější volby dopravy.
str. 98, cv. 2
Na internetu vyhledejte příběh konkrétní osoby, která pomáhala Židům nebo jinak odporovala nacistické perzekuci (např. Oskar Schindler, Nicholas Winton, Irena Sendlerová, rodina Frankových, …).
Instrukce:
- Vytvořte krátkou digitální prezentaci (např. PowerPoint/Google Slides).
- Uveďte zdroje informací (alespoň 2 důvěryhodné).
- Přidejte obrázky, citáty nebo video (např. z YouTube kanálu Yad Vashem nebo České televize).
- Prezentace sdílejte ve třídě, porovnejte a diskutujte o zjištěných informacích.
VII. Sloh a komunikace
1. Vypravování
str. 103, cv. 1
- Na internetu vyhledejte informace o tom, jak se lidé v 15. století skutečně oblékali. Porovnejte s tím, co je popsáno v textu.
- V textovém editoru napište alternativní závěr (vyprávění): Co by se stalo, kdyby budík selhal a hrdinka se nemohla vrátit? Svá vyprávění si ve třídě představte.
- V textu hrdinka narazí na „cizí svět“. Zamyslete se nad tím, jak by se měla chovat, aby byla v bezpečí. Poté vyhledejte na internetu pravidla bezpečného chování v online světě. Nakonec sepište „Desatero bezpečného cestování časem i internetem“, sdílejte ho se spolužáky na školní online nástěnce (např. Padlet, Miro) a porovnejte.
str. 105, cv. 9
- Chlapec si zapisuje zážitky do deníku. Vytvořte digitální verzi deníku (např. v aplikaci Book Creator, Google Docs, Padlet). Do deníku doplňte obrázky (fotografie, ilustrace) a krátký zvukový záznam, který by mohl zachytit „tichý tón dud“ nebo „šum moře“.
- Chlapec si své cennosti ukládá do plechovky jako „sejf“. Přemýšlejte, jak bychom měli chránit svá digitální data. Na internetu vyhledejte pravidla bezpečného uchovávání digitálních informací (např. hesla, zálohování, ochrana proti virům). Své poznatky sdílejte se spolužáky ve třídě.
str. 105, cv. 10
Vlk si chtěl „šetřit na později“. Přemýšlejte, jak souvisí šetření a ukládání s digitální stopou a daty na internetu. Vytvořte krátký plakát nebo komiks (např. v Canva, Pixton ad.), kde vysvětlíte:
- co je digitální stopa,
- proč je důležité „šetřit“ s tím, co zveřejňujeme online,
- jaká rizika hrozí, pokud sdílíme příliš mnoho.
2. Popis
str. 107, cv. 1
Na internetu vyhledejte zvuk kukačky. Poté připravte krátký audiovizuální příspěvek (např. ve formě videa nebo prezentace), kde se text o kukačce propojí s jejím hlasem a fotografiemi.
str. 109, cv. 2
- Na internetu vyhledejte jednoduchý recept (např. na palačinky, chléb s pomazánkou, salát). Přepište ho do pohádkové, detektivní nebo sportovní varianty. Úkol zpracujte v textovém editoru (Google Docs, Word) a využijte nástroje formátování (barevné zvýraznění, tučné písmo, odrážky).
- Pomocí Canvy, Pixtonu nebo StoryboardThat vytvořte krátký komiks, který znázorní průběh přípravy pokrmu podle vaší „literární“ verze receptu. Doplňte bubliny s textem (např. postava sýr volá: „Jsem na řadě!“).
- Natočte krátké video nebo audionahrávku (využijte např. mobilní telefon, tablet, počítač), ve které svůj přepsaný recept dramaticky předvedete. Můžete použít hudební podkres nebo zvukové efekty (např. „dupání“ sportovců, „kouzelný zvuk“ v pohádce, napínavou hudbu v detektivce). Jednotlivá digitální zpracování si ve třídě představte a zhodnoťte.
str. 110, cv. 4
- Na internetu vyhledejte postup, jak správně ošetřit drobnou popáleninu. Informace si poznamenejte a porovnejte aspoň dva různé zdroje (např. stránku nemocnice a zdravotnického portálu). Výsledky zapište do sdíleného dokumentu a na konci uveďte odkazy (zdroje). Vyhledané odkazy porovnejte a diskutujte o jejich důvěryhodnosti.
- Na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace vytvořte jednoduchou infografiku, která shrne postup při ošetření drobného poranění nebo popáleniny. Použijte symboly, ikony a krátké texty. Infografiku můžete uložit jako obrázek a sdílet s ostatními.
- Diskutujte, proč je při vyhledávání zdravotnických informací důležité dávat pozor na to, z jakých zdrojů čerpáme. Vytvořte krátký seznam pravidel pro bezpečné vyhledávání informací o zdraví na internetu (např. nečerpáme z neověřených diskusí, raději hledáme na stránkách nemocnic, ministerstva zdravotnictví apod.).
3. Charakteristika
str. 111, cv. 1
Na internetu vyhledejte obrázek hobita (z filmu nebo ilustrace – vybírejte z volných dostupných zdrojů) a porovnejte ho s literárním popisem. Vytvořte prezentaci, vložte obrázek a popište, co odpovídá textu a co se liší. Prezentace sdílejte ve třídě např. prostřednictvím interaktivní tabule.
4. Životopis
str. 113, cv. 1
- Na internetu vyhledejte 2–3 vzory životopisu (CV). Nalezené vzory porovnejte a napište do tabulky (MS Word / Google Docs / Google Sheets), co mají společného a čím se liší.
- Ve dvojici nebo trojici vytvořte společný životopis fiktivní postavy (např. hobit, superhrdina, historická osobnost).
- Vytvořte „životopis budoucího já“ (např. jak bude vypadat váš profesní život za 20 let).
Můžete použít text, obrázky, časovou osu nebo komiks. Pracujte na vhodném digitálním zařízení s využitím vhodné aplikace.
6. Výklad a výtah
str. 115, cv. 1
V textu vyhledejte odborné názvy a na internetu najděte jejich význam. V tabulkovém procesoru (např. MS Excel, Google Sheets) je uspořádejte do tabulky a vytvořte tak digitální slovníček odborných názvů (postupně můžete přidávat další).
Slovníček bude obsahovat: 1. sloupec: odborný název, 2. sloupec: stručné vysvětlení, 3. sloupec: vložený obrázek / piktogram z internetu (legální zdroj: Pixabay, Wikimedia).
str. 117, cv. 1
- V online nástroji (např. Timeline JS, Preceden, nebo i Canva Timeline) vytvořte časovou osu života Josefa Škvoreckého. Využijte data z textu a doplňte aspoň 3 další významné události, které najdete na internetu. Pracujte pouze s ověřenými zdroji informací. Časové osy sdílejte ve třídě a porovnejte.
- Pomocí Google My Maps nebo jiné mapové aplikace vyznačte místa, kde Josef Škvorecký žil, studoval, pracoval a působil. Ke každému místu vložte stručný popisek a případně obrázek.
- Na internetu vyhledejte video nebo nahrávku, kde se mluví o Josefu Škvoreckém (např. dokument, rozhovor, čtení ukázky). Ověřte, zda jde o důvěryhodný zdroj. (Kdo je autorem? Kde je publikováno?) Sdílejte s ostatními a napište nebo řekněte 2–3 věty o tom, co nového jste se dozvěděli.
7. Úvaha
str. 119, cv. 1
- Na internetu vyhledejte libovolnou aktuální reklamu (video, banner, plakát). Analyzujte, jaké triky reklama používá, aby zaujala (emoce, barvy, hudba, slavná osobnost, humor…).
Sdílejte v online prezentaci s krátkým komentářem.
- V mobilním telefonu nebo počítači si projděte poslední reklamy, které na vás cílily (např. na Instagramu, YouTube, v e-mailu). Zjistěte, zda se shodují s informacemi, o které jste se nedávno zajímali online. Zapište 2–3 příklady a zamyslete se: „Jak algoritmus poznal, co by mě mělo zajímat?“
- Do internetového vyhledávače zadejte heslo: „triky reklamy na spotřebitele“. Otevřete dva různé zdroje a porovnejte, které metody ovlivňování se v obou shodují a které se liší. Výsledek krátce ústně shrňte.
str. 121, cv. 3
- Navštivte online nástroj Google Arts & Culture nebo oficiální stránky památek Řecka. Projděte si jednu z památek ve 3D prezentaci nebo pomocí virtuální prohlídky. Vyfoťte obrazovku (screenshot) a připojte krátký popisek, co vás zaujalo. Sdílejte ve třídě.
- Do internetového vyhledávače napište „zájezd Řecko Peloponés“ a otevřete 2 různé nabídky cestovních kanceláří. Porovnejte, jak jednotlivé firmy prezentují zájezd online: používají fotky, videa, slogany, ceny, slevy, …? Diskutujte, která nabídka na vás působila lákavěji a proč.
- Na internetu vyhledejte krátké video o antických památkách (např. YouTube kanál National Geographic). Zhlédněte jej a napište úvahu na téma „Jak mohou antické památky inspirovat dnešní svět (architekturu, sport, kulturu)?“
str. 122, cv. 7
- Vyberte si jeden výrok a pomocí internetu zjistěte informace o jeho autorovi: kdo to byl, kdy žil a proč je jeho myšlenka aktuální i dnes.
- Zkuste do internetového vyhledávače zadat některý z výroků.
- Najdete ho na více webech?
- Je všude správně uveden autor?
- Ověřte, jak se liší zdroje a jak zjistit, který je důvěryhodný.
- Pomocí online nástroje (např. Mentimeter, Slido, Kahoot) vytvořte hlasování na téma „Který z výroků nejlépe vystihuje dnešní společnost?“ Spolužáci odhlasují a následně v malých skupinách diskutují výsledky.
8. Proslov
str. 123, cv. 1
- Na internetu vyhledejte celý proslov Václava Havla a ověřte, zda je úryvek v učebnici přesně citován. Je to jediný proslov, který Václav Havel k výročí narození T. G. Masaryka učinil? Pokud ne, přečtěte si i další proslov V. Havla a svými slovy jej krátce shrňte.
- Na internetu zjistěte, jak bylo 150. výročí narození T. G. Masaryka připomínáno v roce 2000 (výstavy, publikace, akce). Porovnejte, jak se tehdy připomínalo výročí a jak se podobná výročí připomínají dnes (např. na sociálních sítích).
- Ve dvojicích nebo skupinách vytvořte sdílený online dokument, kam každý z vás připíše:
- hlavní myšlenku, kterou si z Havlova projevu odnesl,
- jeden konkrétní příklad ze současnosti, kde je tato myšlenka stále aktuální. Pak společně vyberte 3 nejdůležitější.
- Na internetu vyhledejte alespoň dva články nebo příspěvky (např. blogy, sociální sítě), které hodnotí Václava Havla a jeho odkaz.
- Porovnejte, zda jsou názory pozitivní či negativní.
- Zamyslete se, proč se mohou tolik lišit.
9. Diskuse
str. 125, cv. 3
- Vyhledejte aktuální (poslední 2 roky) statistiky o výskytu kyberšikany v ČR. Zapište, odkud čerpáte (uveďte přesný zdroj). Porovnejte je s čísly uvedenými v textu. Změnilo se něco?
- Na internetu vyhledejte alespoň dva různé reálné případy kyberšikany (může jít o články z médií nebo příběhy sdílené v rámci osvětových kampaní). Shrňte, co se stalo a jak na situaci reagovalo okolí. Diskutujte o tom, co by se dalo udělat lépe.
- Na sociálních sítích nebo na internetu vyhledejte příklady, kdy byl někdo zesměšněn pomocí videa, fotografie nebo komentáře. Zamyslete se nad tím, jak dlouho může takový obsah zůstat dohledatelný. Proč je tak těžké ho úplně odstranit?
- Najděte na internetu diskusní fórum nebo komentáře k článku na téma šikana/kyberšikana. Poté vyberte tři komentáře a posuďte, zda:
- jsou věcné a podložené,
- jsou spíše emocionální a zaujaté.
Jak by se dalo v online diskusi kultivovaně reagovat?
- Nahrajte krátký audio nebo video vzkaz (max. 2 minuty) pro mladší žáky na téma: „Jak se chovat online, abyste se nestali obětí ani pachatelem kyberšikany.“ Sdílejte ve třídním digitálním prostoru.
str. 125, cv. 4
- Představte si, že někdo ze spolužáků sdílí na internetu příspěvky o svém extrémním hubnutí. Diskutujte nad následujícími otázkami:
-
- Jaké mohou být dlouhodobé následky, když tyto příspěvky zůstanou online?
- Jak reagovat tak, abyste kamarádovi pomohli, ale zároveň mu neublížili?
- Vyhledejte online poradny nebo linky pomoci (např. Linka bezpečí, Nevypusť duši, Anabell). Uveďte jejich webovou stránku a stručně popište, jak konkrétně by mohly pomoct člověku s anorexií.
10. Publicistické útvary
str. 126, cv. 1
- Na oficiálních webových stránkách Jaderné elektrárny Dukovany nebo Skupiny ČEZ vyhledejte aktuální informace o jejím výkonu a počtu reaktorů. Porovnejte s tím, co bylo uvedeno ve zprávě z exkurze. Diskutujte o tom, proč je důležité hledat informace u spolehlivých zdrojů.
- Najděte online fotografii přečerpávací elektrárny Dalešice. Zjistěte, zda je volně použitelná (např. označená jako Creative Commons). Vysvětlete, proč není bezpečné kopírovat libovolné obrázky z internetu.
- Pomocí Mapy.cz nebo Google Maps vyhledejte, kde leží Dukovany a Dalešice. Určete, jak daleko jsou od vaší školy. Digitálně navrhněte optimální trasu (např. školním autobusem).
- Na internetu vyhledejte jiný článek nebo krátkou zprávu o jaderné energetice v ČR. Porovnejte jeho styl s textem z učebnice. Diskutujte o tom, jak poznáte, zda jde o objektivní zprávu, nebo spíše o názor či reklamu.
str. 127, cv. 3
- Na internetu vyhledejte oficiální stránky Slováckých slavností vína v Uherském Hradišti. Ověřte, zda se akce v posledním roce konala. Jaký byl její program? Diskutujte o tom, proč je důležité ověřovat si data (datum, místo, počet účastníků) z více zdrojů.
- Na internetu vyhledejte fotografie z těchto slavností. Pokuste se zjistit, zda mají označení Creative Commons nebo zda jsou chráněny autorským právem. Vysvětlete, jaký je rozdíl mezi volně použitelnou fotografií a fotografií, kterou nesmíte sdílet bez svolení.
- Na internetu vyhledejte jiný článek o Slováckých slavnostech vína. Určete, zda se jedná spíše o zpravodajství (popis akce) nebo spíše o propagační text (láká turisty). Jak poznáte rozdíl? Uveďte příklady z obou textů.
- Na internetu zjistěte, zda jsou Slovácké slavnosti vína zapsány na seznam nehmotného kulturního dědictví (ČR nebo UNESCO). Pokud ano, vysvětlete, co to znamená. Pokud ne, najděte jinou podobnou českou tradici, která tento status má.
str. 128, cv. 9
- Na internetu vyhledejte alespoň dva různé články nebo weby, které popisují slackline. Porovnejte, v čem se jejich informace shodují a v čem liší. Diskutujte o tom, jak poznáte, který zdroj je důvěryhodnější.
- Představte si, že byste sami psali reportáž o svém sportovním zážitku a chtěli ji zveřejnit online. Jaké osobní údaje můžete uvést? Jaké údaje byste raději nezveřejňovali?
- Zjistěte, zda existují mobilní aplikace nebo weby, které mohou pomoci začátečníkům se slackline (návody, tipy na cvičení, komunity). Jaké funkce tyto aplikace nabízejí? Jak může digitální technologie pomoci při učení nového sportu?
str. 129, cv. 11
- Rozlište, které části původních krátkých textů jsou fakta a které jsou hodnotící komentář (např. ironie, nadsázka). Proč je důležité umět tento rozdíl rozpoznat při čtení online článků?
- Představte si, že byste svůj komentář (glosu) zveřejnili na školním webu nebo sociální síti. Jaké reakce byste očekávali? Jak byste měli reagovat, pokud by někdo nesouhlasil nebo psal urážlivé komentáře?
str. 131, cv. 14
- Použijte online jazykový slovník (např. Slovník spisovného jazyka českého) a najděte význam slova „lelkovat“ nebo jiného dnes už zastaralého výrazu z textu. Jakým současným slovem byste tento výraz nahradili?
- Na internetu vyhledejte, jak vypadala společenská situace v Československu v roce 1923 (politika, kultura, každodenní život). Jak tato doba mohla ovlivnit to, že autor psal o „zahálce“?
str. 132, cv. 15
- Najděte v textu obrazná vyjádření (např. „umělecký nástroj dosloužil“, „přestoupil na nástupišti 9 a ¾“). Pokuste se na internetu vyhledat, co znamená „nástupiště 9 a ¾“ a proč je spojeno právě s Rickmanem. Vysvětlete, jak metafora funguje v nekrologu.
- Na internetu vyhledejte ukázku rozhovoru s Alanem Rickmanem (např. z pořadu Na plovárně nebo jiný rozhovor). Jak působí jeho hlas a projev v porovnání s popisem v nekrologu? Zapište krátkou poznámku, co vás překvapilo. Poznámky sdílejte ve třídě a porovnejte.
- Zjistěte, jak fanoušci na internetu uctili Rickmanovu památku (např. na sociálních sítích, fanouškovských stránkách, na „nástupišti 9 a ¾“ v Londýně). Najděte příklad takového uctění (foto, článek, video) a popište ho. Jakou roli hraje internet při uchování památky umělců?
11. Souhrnné poučení o slohu
str. 135, cv. 4
- V textu najděte klíčová slova (např. oslavenec, svatební dar, etiketa, koordinátorka). Do internetového vyhledávače napište některé z těchto slov a sledujte, na jakých typech webů se objevují (encyklopedie, blogy, poradny, obchody, oficiální instituce). Vyhodnoťte, který zdroj považujete za nejspolehlivější a proč.
- Na internetu vyhledejte, jak se předávají dárky v jiné kultuře (např. v Japonsku, USA nebo arabských zemích). Prezentujte ve dvojici, jak se tyto zvyklosti liší od českých (např. balení dárků, zdvořilostní fráze). Zamyslete se nad tím, co by mohlo nastat, kdyby se někdo řídil pouze českými pravidly v cizině.
- Zjistěte, jaká pravidla etikety platí pro digitální prostředí (např. gratulace na sociálních sítích, posílání dárkových poukazů online, videohovory). Připravte krátký seznam tří zásad „digitální etikety“ k narozeninám či svatbě (např. kdy se hodí napsat veřejný příspěvek a kdy raději soukromou zprávu).
str. 136, cv. 7
- Na internetu vyhledejte, kde je zveřejněna báseň „Albatros“ od Charlese Baudelaira v překladu (v češtině). Zjistěte, kdo je autorem překladu a zda je jeho zveřejnění na stránce legální (např. zda text není chráněn autorským právem, nebo je uveden zdroj). Zapište webovou adresu a odpovězte, zda je v pořádku tuto báseň sdílet na svém blogu nebo školním webu. Proč?
- Na internetu vyhledejte alespoň dva různé zdroje přinášející informace o Charlesi Baudelairovi. Porovnejte, zda jsou údaje totožné, a zhodnoťte, který zdroj považujete za kvalitnější a proč. Proč je Charles Baudelaire považován za významného básníka?
str. 137, cv. 9
- Na internetu vyhledejte dva články (nebo videa s přepisy), jeden zpravodajský a jeden odborný, na jedno z témat uvedených ve cvičení. Určete, jaký slohový postup (např. popisný, výkladový, úvahový, vyprávěcí) převažuje v každém z nich. Vysvětlete, podle čeho jste slohový postup určili. Uveďte webové adresy obou zdrojů a zhodnoťte, který z nich považujete za důvěryhodnější a proč.
- Na internetu vyhledejte video, podcast nebo animaci, která vysvětluje „Jak funguje lidský mozek“. Zjistěte, zda jde o odborný nebo popularizační materiál. Jaký slohový postup převládá?
- Na internetu vyhledejte informace o staroměstském orloji. Najděte jeden článek s historickými fakty a jeden, který obsahuje mýtus, legendu nebo zajímavost. Který slohový postup převažuje v každém z nich? Zkuste určit, co je fakt a co fikce. Jak byste ověřili, zda je informace pravdivá?