^ Zpět na seznam

Já a můj svět 1

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

Jak zakomponovat digitální kompetence do výuky prvouky?

Možná i vy jste si kladli tuto otázku před výukou v online prostředí. Dnes již běžně digitální technologie do výuky zapojujete a při tom si začínáte uvědomovat, že je spousta činností vedoucích k rozvoji digitálních kompetencí, které jste běžně do výuky zařazovali i před online výukou. A vnímáte správně, že jsou tyto činnosti pro rozvoj digitálních kompetencí důležité a neměli bychom jejich význam podcenit.

Třeba před každou vyučovací hodinou, když si se svými dětmi připomínáte, proč je nutné mít upravené pracovní místo. Příprava pracovního místa patří mezi základní návyky, které by si žáci měli během 1. ročníku osvojit. A když tuto dovednost zvládnou, i při práci s tabletem nebo na počítači budou brát zřetel na to, aby měli svůj pracovní prostor přehledný, čistýbezpečný.

Při učení s Ájou z MIUč+ k pracovní učebnici Já a můj svět vás upozorníme na mnoho dalších návyků, které běžně s dětmi do výuky zařazujete, a možná si neuvědomujete, jak jsou důležité a jak mohou přispět i k rozvoji digitálních kompetencí.

Primární vzdělávání nás inspiruje spoustou možností, jak rozvíjet digitální kompetence!

Vydejte se se svými žáky na cestu za poznáním digitálních technologií, přibližujte jim význam a možnosti využití digitálních technologií po malých krůčcích a objevujte s nimi svět v širších souvislostech.

Digitální technologie jsou součástí našich životů, a když se je naučíme využívat pro rozvoj našich dovedností, ušetří nám spoustu času, který pak můžeme strávit třeba na společné procházce v lese.

I vy máte jistě mnoho zkušeností a zajímavých námětů činností, které vedou k rozvoji digitálních kompetencí. Věřím, že i naše následující náměty vám budou ve výuce užitečné.

Podělte se o ně s ostatními vyučujícími a napište nám na [email protected]. Zpracujeme je a zařadíme mezi ty, které jsme zkonzultovali s vyučujícími, s nimiž spolupracujeme při tvorbě multimediálního obsahu interaktivních učebnic Já a můj svět.

Děkuji všem vyučujícím, kteří se zapojili společně se mnou do výběru níže uvedených odkazů.

 Věra Štiková
autorka

 

Postřehy od vyučujících

Jak rozvíjet digitální kompetence s využitím technologií, ale také bez technologií

Žáci mladšího školního věku se od 1. ročníku učí dodržovat při pobytu ve škole určitá pravidla chování. Patří k nim také dodržování pravidel ovládání digitálních technologií.

Je třeba poučit děti, že stejně jako se snažíme zodpovědně chovat třeba ke své aktovce nebo hračce, měli bychom se chovat zodpovědně i k tabletu nebo k mobilnímu telefonu. Uklízet si je po skončení práce do obalu a na místo, kde se nerozbijí, nebo udržovat je čisté.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Na začátku školního roku probíráme s žáky pravidla chování ve třídě, jejichž součástí se stala i pravidla při práci s počítačem, s tabletem, s interaktivní tabulí nebo s mobilním telefonem ve třídě. Určitě je třeba nepodcenit i opakované připomínání těchto pravidel během školního roku. Žáky pečlivě vedeme k dodržování těchto pravidel. Pravidla vytváříme při společné diskusi, při práci ve dvojicích si zkusí pravidla naformulovat, pak je ve skupinách zapisují (prvňáci kreslí) a na závěr si je společně vyvěsíme ve třídě.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Při online výuce jsme zjistili, že nastavení pravidel průběhu online výuky je nezbytné. Bylo třeba se domluvit například na tom, jak se mají žáci hlásit, když chtějí něco sdělit ostatním, a naučit se pro to používat ikonu ručičky, nebo naučit děti používat mikrofon a poučit je, že ho mají vypínat, když právě nemluví, aby nerušil hluk z jejich pokojíčku spolužáky při práci.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Žáci si vyzkoušeli napsat příběhy, někteří i veršované texty k ochraně osobních údajů. Tato aktivita žáky bavila a myslím, že si při ní mnozí z nich uvědomili chyby, které v online komunikaci dělají.

Inspirovat se můžete na stránkách https://www.nukib.cz/cs/kyberneticka-bezpecnost/vzdelavani/skoly/zakladni-skoly/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Stejně jako při výuce psaní nebo čtení zařazujeme relaxační chvilky, upozorňujeme žáky na to, že sezení u počítače je důležité pravidelně střídat s protahovacími cviky. Sami si neuvědomí, že využívání technologií má i zdravotní rizika.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

V tématech o přírodě žáci používají online aplikace. Vyhledávají informace z různých zdrojů a tyto informace si ověřují. Využití technologií jim umožní pozorovat různé jevy, které nemohou pozorovat v podmínkách prostředí třídy. Záběry z digitálního mikroskopu, virtuální prohlídky měst, muzeí, virtuální kamery, časosběrná videa aj.

Doporučujeme: https://www.inaturalist.org/

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Moji žáci rádi používají focení nebo natáčení při zaznamenávání výsledků svých pokusů. Například si během týdne každé ráno vyfotí klíčící semeno fazolu.

Zadáváme i domácí úkoly, při kterých využijí možnost focení na mobilní telefon při procházce v parku, kde mohou vyfotit třeba listy stromů, jejichž názvy následně ve třídě společně určujeme.

Natáčíme i videa. Při nich mohou žáci pozorovat chování živočichů v jejich přirozeném prostředí.

K domácím úkolům mohou využít i digitální aplikace, které mají k dispozici v mobilním telefonu, například při pokusu k měření teploty.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Je nutné opakovaně poučit o vhodnosti a bezpečnosti používání mobilního telefonu v určitých situacích. Například při rozhovoru s paní učitelkou nebo při přecházení silnice.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Já si myslím, že bychom neměli opomenout poučit žáky, jak se mají chovat při používání digitálních zařízení ohleduplně ke kamarádům. Například když si chtějí kamaráda vyfotit, musí se zeptat, zda s tím souhlasí. Nebo když by se s ním vyfotili a chtěli jejich společnou fotografii poslat dalšímu kamarádovi, měli by se také zeptat jeho, zda s tím souhlasí.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Já učím děti, jak odhadnout čas, který stráví třeba s počítačem.

Podle mého názoru je užitečné jasně si vymezit čas pro práci s digitálními technologiemi. U žáků mladšího školního věku kratší než u žáků staršího školního věku.

Děti práce v online prostředí baví, to není důvodem, abychom je nechali například celou vyučovací hodinu sledovat film, i když je poučný, nebo hrát výukové hry.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Z hlediska ochrany zdraví zařazuji do výuky po dokončení práce s technologiemi relaxační chvilky, stejně jako je zařazujeme běžně u jiných činností, například u psaní.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Učím žáky odhadnout, jak využívat digitální technologie cíleně pro svůj rozvoj.

Já a můj svět 1

Strana 4

Námět

Nakreslete kytičku pro paní učitelku. Můžete ji i poskládat z papíru. Nebo ji vyrobit z dřívek od nanuků, nalepit z kuliček zmačkaného papíru, z knoflíků nebo z korálků, příp. využít čočku, hrách nebo fazole. Zkrátka vše, co máte k dispozici. Tak se pusťte do toho!

Doporučený zdroj:
https://www.napadyproanicku.cz/tvoreni-s-detmi

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Při tvoření kytičky děti rozhýbají své prstíky, budou přemýšlet o tom, jaká kytička by se paní učitelce nebo panu učiteli nejvíce líbila, rozvrhnou si, jak budou při práci postupovat, a uvědomí si, že některé aktivity probíhají po určitých krocích. A protože v digitálním světě při práci na počítači nebo na tabletu potřebují mít zvládnutou tuto dovednost, je pro děti důležité tyto offline aktivity také do digitálních kompetencí zahrnout. Je třeba se připravit dopředu i v tomto pro někoho možná zdánlivě pro rozvoj digitálních kompetencí nepodstatném tvořivém prostředí.

Užitečné rady pro rodiče a vyučující:
Jak zvládnout nástup do 1. ročníku
https://edu.ceskatelevize.cz/video/10003-jak-zvladnout-nastup-do-1-tridy
https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/16237/PRVNI-TRIDOU-BEZ-PLACE-DENNI-REZIM-PRVNACKA.html

Strana 5

Námět 1

Nakreslete obrázky, které by se nejvíce hodily pro označení prvouky v rozvrhu hodin. Připojte je k obrázkům, které jste si už nakreslili pro označení čtení, psaní, matematiky a ostatních předmětů. Podle diktátu vyučujícího zobrazte pomocí obrázků rozvrh hodin pro dnešní den (zítřejší den), příp. ten, podle kterého jste se učili včera.

Doporučený zdroj:
Rozvrh hodin
https://edu.ceskatelevize.cz/video/6386-ucitelka-1-2-tr-cteme-v-rozvrhu-hodin

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Orientace v časových přehledech, například v rozvrhu hodin, pomáhá žákům odhadnout délku trvání určité činnosti. Rozdělení školního času do rozvrhu hodin pomáhá žákům rozvinout i uvědomování si posloupnosti děje. Orientaci v časových přehledech s žáky trénujte na začátku školního roku i v průběhu vyučování, každé ráno si připomínejte, kolik je hodin, upozorněte je, jak dlouhá bude vyučovací hodina, kolik času budou mít o přestávce na to, aby se nasvačili, říkejte si, jak dlouho trvá určitá aktivita apod. Seznamte žáky s možností změřit si například za jak dlouho uběhnou závod v aplikaci v mobilním telefonu.

K orientaci v rozvrhu hodin žákům prvního ročníku pomáhá znázornění vyučovacích předmětů pomocí obrázků. Obrázky žákům pomohou i k nácviku přípravy na vyučovací hodinu – když jim například před začátkem hodiny výtvarné výchovy vystavíte na viditelné místo obrázek tužky, gumy, nůžek a barevných papírů, mohou si během přestávky tyto pomůcky v klidu připravit. Starší žáci již pracují s rozvrhem, který si zobrazují v mobilní aplikaci.

Doporučený zdroj pro rodiče a vyučující:
https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=63888

Strana 5

Námět 2

Každou činnost, kterou ve škole vykonáváte, si můžete označit v rozvrhu dne obrázkem. Obrázky si uspořádáte v určitém pořadí a získáte rozvrh dne. Například první obrázek bude knížka a ta bude označovat třeba čtení. Stejně jako čtení, psaní, počítání a ostatní činnosti jsou součástí vašich každodenních činností i činnosti spojené s vyhledáváním informací prostřednictvím digitálních zařízení, nejčastěji mobilního telefonu. Nakreslete obrázek, který představuje jednu z aplikací v mobilním telefonu, kterou aktivně používáte. Ukažte ji spolužákům a vysvětlete, k čemu tuto aplikaci používáte. Například: Telefon k telefonování. Zprávy, WhatsApp, Messenger k posílání zpráv. Fotoaparát k focení. Svítilnu k posvícení si na text, který nemohu přečíst, když se stmívá. Počasí, kde se dozvím, zda bude zítra pršet. Wi-Fi k připojení na internet. Letový režim, do kterého přepnu mobilní telefon, když cestuji letadlem. aj.

Navrhněte aplikace, které byste rádi využívali včetně obrázků vlastních návrhů ikon těchto aplikací. Přemýšlejte, k čemu by se vám mohly tyto aplikace hodit při výuce.

Zeptejte se prarodičů, jakým způsobem spolu komunikovali na dálku bez možnosti využití digitálních technologií.

Doporučený zdroj vhodný i pro žáky 1. ročníku:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/7913-historie-technickych-vynalezu

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Žákům vysvětlíme, co je ikona. Při kreslení obrázků ikon vybraných aplikací žáci vnímají, jak každý z obrázků vystihuje to, co jim aplikace nabízí. Při povídání si o možnostech jejich využití si uvědomují, že jejich využívání je nezbytnou součástí jejich života. Navrhují aplikace, které by rádi využívali, včetně obrázků vlastních návrhů ikon těchto aplikací. Přemýšlejí, k čemu by se nám mohly tyto aplikace hodit při výuce.

Přenositelné digitální kompetence jsou někdy zjednodušeně označovány jako základní, protože mají z hlediska uplatnitelnosti obdobný charakter jako čtení, psaní a počítání. Mezi přenositelné digitální kompetence patří například komunikace prostřednictvím mobilních sítí a internetu, sdílení informací (třeba odeslaní fotografie nebo sejmutí QR kódu ke spuštění výukového videa). Digitální technologie se stávají běžnou součástí našich životů. Přenositelné digitální kompetence představují schopnost využít znalosti a dovednosti široce využitelné napříč obory. Tyto kompetence umožňují jednotlivci používat digitální technologie pohodlně v běžné praxi a flexibilně reagovat na změny. Když zakážeme používat žákům mobilní telefony ve škole, je to jako bychom jim stanovili limit na počet knížek, které si mohou za den prohlédnout.

Doporučené zdroje pro rodiče a vyučující:
https://edu.ceskatelevize.cz/storage/worksheet/digitalni-gramotnost-1-stupen/ikony-opr.pdf
https://portaldigi.cz/digislovnik/

Strana 5

Námět 3

Prohlédněte si obrázky. Vyberte si dva aktéry rozhovoru z obrázku a vymyslete pro ně rozhovor, který se nejlépe bude hodit k situaci mezi nimi na obrázku. Co je hlavní, aby se k sobě ať při hře nebo jiné činnosti vždy chovali slušně.

Doporučený zdroj pro děti:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2558-etiketa

Doporučená literatura pro děti:
https://www.ladislavspacek.cz/deti/

Přechod z offline prostředí do digitální světa

Děti vybírají nejvhodnější větu do rozhovoru. Stejně jako patří slušné chování do offline komunikace, patří také do komunikace online.

Doporučený zdroj pro rodiče a vyučující:
https://www.google.com/search?q=ETIKETA+PRO+D%C4%9ATI+%C5%A0PA%C4%8CEK&rlz=1C1BNSD_csCZ984CZ984&oq=ETIKETA+PRO+D%C4%9ATI+%C5%A0PA%C4%8CEK&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyDAgAEEUYORjjAhiABDIHCAEQLhiABDIICAIQABgWGB6oAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:ca0f5bcd,vid:nSWmpkdj6_I,st:0

Strana 6

Námět

Povídejte si s dětmi o pocitech, které je ve škole trápí, ale i těch, které jim přinášejí v novém prostředí školy uspokojení. Děti potřebují získat sebedůvěru, cítit se mezi spolužáky příjemně, učit se zvládat situace, do kterých se nově dostávají a dosud se s nimi nesetkaly. Nepodceňujme, když je něco trápí. A učme je předávat si pozitivní energii často i z drobných radostí, které ve škole s kamarády prožijí.

Doporučené zdroje:
Zdravé a bezpečné prostředí ve třídě
https://edu.ceskatelevize.cz/okruh/skolni-wellbeing
Posmívat se druhým se nevyplácí
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2822-posmivat-se-druhym-se-nevyplaci
Linka bezpečí
https://decko.ceskatelevize.cz/video/i628329

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Předškolák se stává školákem a vykročí do nového prostředí. Vnímejme každého žáka samostatně a věnujme na začátku školního roku pozornost zejména tomu, aby se cítil v novém prostředí bezpečně. Při socializaci si žák utváří i svoji osobnost.

Žáci se společně setkávají ve škole nebo mimo budovu školy v zájmových kroužcích, ale vytvářejí si skupiny i v rámci online prostředí. Pravidla chování ve skupině spolužáků nebo kamarádů v zájmovém kroužku aplikují i do online prostředí.

Užitečné rady pro rodiče a vyučující:
https://sancedetem.cz/prechod-ditete-ze-skolky-do-skoly

Strana 8

Námět

Podívejte se na video o dopravní výchově z pořadu Kostičky a zkuste si zapamatovat, kudy chodí chodec a která důležitá pravidla je třeba dodržovat, aby se nám cestou do školy, když jdeme pěšky, nic nestalo.

Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/453-kosticky-dopravni-vychova

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Povídejte si s žáky o bezpečné cestě do školy. Zahrajte si na cestu do školy ve třídě nebo v tělocvičně. Někteří budou chodci, jiní cyklisté nebo policisté. A někteří budou semaforem. Označte cesty i dopravními značkami Přechod pro chodce, Zákaz vjezdu všech vozidel v obou směrech a Zákaz vstupu chodců.

Upozorněte žáky na místa, která jsou v okolí školy nebezpečná.

Prostřednictvím výukového videa si uvědomí, na co vše si musejí cestou do školy dávat pozor.

Užitečné rady pro rodiče a vyučující:
Bezpečné cesty
https://www.bezpecnecesty.cz/cz/dopravni-vychova/bezpecnostni-desatero-pro-deti
Bezpečně do školy
https://edu.ceskatelevize.cz/storage/worksheet/bezpecne-do-skoly/brozurka.pdf

Doporučený zdroj pro rodiče a vyučující:
https://besip.cz/

Doporučený zdroj ke stažení aplikace do mobilních telefonů:
https://www.zachranny-kruh.cz/vzdelavaci-aplikace.html
Vzdělávací hry
https://www.zachranny-kruh.cz/nase-projekty/vzdelavaci-hry/

Strana 12

Námět

Z podzimních procházek shromážděte listy a plody. Nechejte se inspirovat nápady z videa Podzimní plody a navlečte si třeba šňůrku bobulí nebo si vyrobte zvířátka z kaštanů. Tak hurá do toho!

Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/289-podzimni-plody

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Listy stromů a jejich plody nám nabízejí na podzim nepřeberné množství aktivit. Podzimní atmosféru tak přenesete i do své třídy a pomůžete tak žákům lépe vnímat koloběh života v přírodě během roku. Roční období jsou časové úseky, které žáci zvládají rozlišovat mezi prvními. Během prvního ročníku rozvíjejí tyto vědomosti o pojmenovávání jednotlivých měsíců v roce. Nejprve se jim snažíme fixovat názvy jednotlivých měsíců ve spojení s ročním obdobím (Jaké je dnes počasí? Jak se proměnily stromy? Létu už jsme zamávali, teď nás každý den zdraví barevný PODZIM. Které měsíce patří k podzimu?). Každé ráno si připomínají, jaké je roční období, který je právě měsíc a den. K tomu jim napomáhá i prostředí, ve kterém se učí. Na podzim je obklopují jejich podzimní výtvory. Budují si tak základy orientace v čase, které ve vyšších ročnících budou už automaticky využívat i v online prostředí.

Strana 13

Námět

Vyrobte si větroměr. Na jeho výrobu budete potřebovat pevný papír, špendlík, korkovou zátku, korálek, tužku, gumu, pravítko a nůžky.

Doporučený zdroj:
https://vytvarna-vychova.cz/hracka-pro-vitr/

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Při tvoření větrníku děti rozhýbají své prstíky, rozvrhnou si, jak budou při práci postupovat a uvědomí si, že některé aktivity probíhají po určitých krocích. A protože v digitálním světě při práci na počítači nebo na tabletu potřebují mít zvládnutou tuto dovednost, je pro děti důležité tyto offline aktivity také do digitálních kompetencí zahrnout. Je třeba se připravit dopředu i v tomto pro někoho možná zdánlivě pro rozvoj digitálních kompetencí nepodstatném tvořivém prostředí.

Doporučené zdroje pro rodiče a vyučující:
Jak vyrobit dětem anemometr
https://www.svetenergie.cz/cz/vim-proc/video/2578

Strana 14

Námět

Poslechněte si zvuky, které vydávají na jaře vlaštovky a čápi. Oba tito ptáčci odlétají před zimou za potravou na jih.

Švitořit vlaštovky uslyšíte na jaře. Klapat zobákem čápy uslyšíte také nejčastěji na jaře. Jakmile začnou spravovat svá hnízda po příletu z daleké cesty z jižních krajů, aby měli kde zahnízdit, mají už spoustu práce a na prozpěvování nemají čas.

Předvádějte čápy, jak klapou zobákem: V předpažení od sebe oddalujte opakovaně paže a zpět k sobě přibližujte až do tlesknutí.

Na podzim občas uslyšíte pronikavé zvuky hejna ptáčků, nalétávají na keře obsypané zrajícími bobulemi, kterými se živí.

Doporučené zdroje:
https://temata.rozhlas.cz/vlastovka-obecna-7970655
https://temata.rozhlas.cz/cap-bily-7970700

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Na procházce pozorujte přírodu na podzim. Upozorněte žáky, že stejně jako se na zimu chystají například stromy a ukládají své živiny do kořenů, i ptáčci se připravují. Ukažte jim to na příkladu stěhovavých ptáků, kteří se živí hmyzem nebo drobnými živočichy, a proto nemají u nás přes zimu dostatek potravy, tak se za potravou vydávají na dalekou cestu do Středomoří a někteří z nich i do Afriky.

Ukažte žákům keře, které jsou na podzim plné bobulí (dřišťál, dřín, brslen, trnka, zimolez, hloh), můžete v nich pozorovat ptáčky, kteří se bobulemi živí. A upozorněte je, že tito ptáčci mají u nás dostatek potravy i přes zimu, a proto na jih za potravou neodlétají.

Pokud máte školní zahradu, připravte ji s dětmi na podzim, abyste tam mohli pozorovat co nejvíce ptáčků.

Ve třídě jim prostřednictvím fotografií a videí přibližte život ptáčků na podzim a poslechněte si pohádku O poslední vlaštovce od Eduarda Petišky.

Doporučené zdroje pro rodiče a vyučující:
Pohádka O poslední vlaštovce od Eduarda Petišky
https://www.ms-nizkov.cz/file.php?nid=17300&oid=7847869
Zahrada na podzim
https://www.birdlife.cz/udelejte-z-podzimni-zahrady-raj-pro-ptaky/
Proč někteří ptáci zpívají na podzim
https://avifauna.cz/proc-nekteri-ptaci-zpivaji-na-podzim/
O migraci ptáků
https://junior.rozhlas.cz/kam-ptaci-mizi-na-podzim-a-jak-vedi-kdy-odletet-8683167
Hlasy ptáků – poslechový kvíz
https://www.ornita.cz/hlasy-ptaku/
Archiv hlasů ptáků Českého rozhlasu
https://temata.rozhlas.cz/priroda/ptaci

Strana 18

Námět 1

Každý strom má svůj semenný rok. Buk má semenný rok jednou za osm let, proto lesníci sbírají bukvice a uchovávají je na dobu, kdy mají semen nedostatek. Semena, která vloží do půdy, se na jaře promění v semenáčky. Poslechněte si pohádku O Bukvíkovi a vyberte správnou odpověď k badatelským úkolům, které pohádku provázejí. Vyzkoušet poznávat stromy si můžete v kvízech. Jejich názvy se můžete naučit i v angličtině.

Doporučený zdroj pro děti:

Kvíz Listnaté stromy a jejich plody
https://wordwall.net/cs/resource/37128912/listnat%C3%A9-stromy-a-jejich-plody
Poznej stromy podle listů a nauč se jejich názvy v angličtině
https://treetoolsforschools.org.uk/activities/pdfs/pdf_autumn_leaf_spotter_sheet.pdf
Další kvízy k řešení s pomocí dospělého
https://wordwall.net/cs-cz/community/pozn%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-listnat%C3%A9-stromy
Zábavné poučení, jak roste strom
https://treetoolsforschools.org.uk/activities/simulator/

Přechod z offline prostředí do online světa

V badatelských pohádkách se děti dozvídají o světě kolem nás mnoho zajímavostí. Učivo tak propojují s praktickými zkušenostmi. Rozšiřují si slovní zásobu a rozvíjí své vyjadřovací schopnosti.

Poslech s porozuměním je společně se čtením s porozuměním nepostradatelnou součástí dovednosti porozumění textu. Děti, které ještě číst neumí, začínají s touto dovedností od útlého věku. Při poslechu mají k dispozici vizuální podporu obrázkové osnovy. U čtenářů poslechové dovednosti podpoří čtený text.  Mohou do něj při odpovídání na otázky k poslechu nahlížet.

Tuto dovednost je třeba zahrnout do denních aktivit s dětmi, pokud ji dobře zvládnou, nebudou mít problémy s učením. Ve výuce je dnes již běžné využívat digitální zdroje nejen čtené, ale stále častěji poslechové. Ušetří čas a nabízí mnohem rychlejší zpětnou vazbu. Nabízí nám i propojení s vizuální podporou prostřednictvím fotografií, videozáznamů, animací a využívání aplikací a v případě potřeby i komunikačních platforem, tím je žákům umožněno vnímat učivo v širších souvislostech.

Zvládnutí této dovednosti je důležité i pro plynulý přechod z komunikace v rodném jazyce do komunikace v jazyce cizím.

Některé děti se nedokáží soustředit na poslech bez zavřených očí, zklidnění, ticha, apod. Je vhodné vymezit si na tuto činnost vhodný čas a příjemné klidné místo. Vhodné je zařazovat tuto aktivitu v době odpočinku dětí, například po fyzické zátěži nebo po obědě.

I poslechu s porozuměním se potřebují děti učit krůček po krůčku.

A tak je velmi důležité otázky k porozumění textu klást dětem nejprve v průběhu poslechu. Proto je nutné mít k dispozici vhodný text. Otázky volte přiměřené věku žáka. I náročnost kladení otázek má svoji didaktickou linii.

Postupujte po jednotlivých krocích při hrách, které pro děti vymyslíte.

Například:

  • Říkej nahodile slova, která si pamatuješ z pohádky.
  • Jmenuj zvířátka z pohádky.
  • Zařaď zvířata do skupin (morče, křeček – domácí zvířata).
  • Dokonči větu (Veverka, která přišla na oslavu jako první, se jmenovala…).
  • Doplň vynechaná slova (Na stůl položila… Byla tak veliká, že se do ní vešlo…).

Teprve potom zařazujeme konkrétní dotazy k textu.

Například:
V kolik hodin přišel Vašek do školy?

A na konec se věnujeme dějové linii textu.

  1. Jak pohádka začala? A jak pohádka skončila?
  2. Zařazování vybraných vět z jednotlivých dějových linií pohádky na začátek a konec pohádky
  3. Seřazování vybraných vět za sebe
  4. Vyprávění oblíbené části pohádky
  5. Střídání se ve vyprávění celé pohádky

Doporučený zdroj pro rodiče a vyučující:
https://www.lesnipedagogika.cz/data/web/pro-skoly/tyden-lesu-2016/1-semenacky.pdf
https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/listening
https://learnenglish.britishcouncil.org/skills/listening/a1-listening/request-your-bossje

Strana 18

Námět 2

Poslechni si zajímavosti o životě rostlin a živočichů v okolí smrku. Přemýšlej, proč je veverka ve větvích smrku, proč je poblíž smrku kuna aj. Zjisti, kdo kromě veverky by na obrázku mohl být nakreslený, protože se také živí semeny smrkových šišek.

Podle způsobu opracování šišky můžeme poznat, kdo si na jejích semenech pochutnal.

Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/10155-siskove-hody

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Žáci se naučí pracovat s dílčími částmi dvoustrany, a to jim umožní plynulý přechod k práci s celou dvoustranou ve 2. ročníku. Systematizují informace, které získali. (Smrk – šiška, smrk – veverka, smrk – jezevec, smrk – hřib smrkový, smrk – kapraď, veverka – smrková šiška, veverka – houby, kuna – veverka…)

Dítě si pomocí obrázku představí příběh, rozvíjí své řečové a jazykové dovednosti, mluvní projev a vyjadřování, obohacuje slovní zásobu. Sděluje ostatním a tím posiluje své komunikativní dovednosti. (například: Veverka se živí i semeny z šišek smrku, proto ji na obrázku najdeme ve větvích smrku. Pod smrkem jsou smrkové šišky ohlodané veverkou. V blízkosti smrku číhá na veverku kuna.) Poznává, záměrně pozoruje, trénuje paměť, soustředěnost, posiluje zvídavost, zájem o objevování. Získává environmentální povědomí o místě, ve kterém žije, podílí se na vytvoření pozitivního vztahu k němu (například: Uvědomuje si dopady nevhodných zásahů do životního prostředí rostlin a živočichů.).

Strana 20

Námět

Z velké plochy balicího papíru si vystřihněte dům. Každý namaluje to, co si představuje pod slovem domov. Obrázky vlepte do domu jako jeho okna. Popište je.

Pečujeme o svůj domov
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4744-pecujeme-o-svuj-domov

Doporučený zdroj pro děti, které se ostýchají mluvit o svém problému se svými rodiči, najdete pod simulovanými ukázkami rozhovorů dětí s Linkou bezpečí na YouTube, např. https://www.youtube.com/watch?v=Wsf5i5P8HGA

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Žáci nakreslí, co si představí pod slovem domov. O obrázcích si vyprávějte. Povídejte si i o tom, jaké to asi je, když se děti doma necítí dobře. Tím, že si děti povídají o svých pocitech, můžeme často zjistit, že některé z nich má doma problémy, a včas pomoci situaci s rodiči řešit. Některé děti bývají uzavřené a bojí se o svých pocitech mluvit. Namalovaný obrázek může pomoci odhalit jejich trápení. Můžete si s nimi zkusit i zahrát na Linku bezpečí.

Doporučené zdroje pro vyučující:
Domácí násilí
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1712-domaci-nasili

Strana 21

Námět

Podle obrázků z komiksu o rodině myšek vyberte nebezpečné chování některých členů myší rodiny v přítomnosti myšího miminka. Kdo je dítětem? Kdo ohrožuje zdraví dítěte? Cítil se být odpovědný za své činy? Jaké ponaučení dostali tito myšáci od moudré sovy?

Vhodný zdroj pro děti v pěstounské péči:
Komiks

Pro děti v pěstounské péči:
https://www.pravonadetstvi.cz/aktuality/pepik-maruska-pavlik-vrabcak-a-kukacka-jitka-predstavujeme-sesity-a-komiks-pro-deti-a-dospivajici-o-tom-co-je-osvojeni-a-pestounska-pece.html

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Z předložených obrázků vybere ty, o kterých si je jistý, že jsou děti. Svými slovy vysvětlí, proč vybral právě tyto obrázky. Na obrázcích jsou zobrazeni lidé různého věku v situacích s mobilními telefony, se kterými se děti běžně setkaly v rodině, ve školce, ve škole, v dopravních situacích aj. Je vhodné seznamovat s příklady nevhodného chování formou obrázkového komiksu. Ideálně příběhem, ve kterém lidské bytosti suplují bytosti ze světa zvířat. Např. rodina myšek. V případě komiksu mohou být obrázky i veselé a děti se mohou u příběhu uvolnit a odreagovat a následně se jim i lépe o určitém problému vypráví se svými spolužáky. Není vhodné uvádět konkrétní příklady na chování určitých dětí ze třídy a přivádět je tak do stresových situací, se kterými se samy nezvládnou vypořádat. Příběh jim tuto situaci objasní a hrdina příběhu jim dá příklad správného chování v takové situaci do budoucna.

Děti se formou přiměřenou jejich věku seznamují s možnou odpovědností za své činy v situacích, kdy používají mobilní telefony ve chvílích, kdy je třeba dbát na svoji bezpečnost.

Doporučené zdroje pro vyučující:

Z Úmluvy o právech dítěte:

Dítětem se rozumí každá lidská bytost mladší osmnácti let, pokud se podle právního řádu státu nedosahuje zletilosti dříve.

Vhodný zdroj:
https://crdm.cz/publikace/mami-tati-znas-ma-prava-mala-publikace-o-umluve-o-pravech-ditete/
https://www.crdm.cz/download/publikace/mami-tati-prava-web.pdf
https://www.cochem.cz/wp-content/uploads/2021/09/mami_tati_znas_ma_prava.pdf

Strana 34

Námět

Zpíváš rád o Vánocích koledy? Které se ti líbí nejvíc? Vyber si jednu z nich a nakresli k ní obrázek. Obrázek můžeš nakreslit i na papír, který si předem vystřihneš do tvaru zvonečku nebo vánoční baňky. Jako dáreček ho můžeš věnovat třeba mamince a zazpívat jí koledu na Štědrý den u stromečku. Na stromeček si ho společně můžete i pověsit jako vánoční ozdobu. Zkus ke koledě vytvořit vlastní vánoční klip. Že jsi to ještě nikdy nezkusil? Tak se pojď podívat, jak se to dělá.

Doporučený zdroj:
Vytvoř si svůj vlastní vánoční klip
https://edu.ceskatelevize.cz/hra/hra-zpivejte-s-nami-koledy

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Dejte žákům na výběr z různých vánočních tvarů (baňky, zvonečku, kapříka, dárečku aj.). Společně si povídejte o tom, jaká se jim líbí koleda, jaký obrázek by nakreslili k této koledě do zpěvníčku, zda by k němu nakreslili i pozadí, jak barevné by se hodilo apod.

Žáci se učí, jak si kresbu do útvaru, který si pro kreslení vybrali, rozvrhnou. Sami navrhují obrázek, pozadí obrázku.

Tuto dovednost si mohou rozvinout při tvorbě vlastního klipu ke koledě. Navrhnou si pozadí, vyberou si, co chtějí mít na obloze (mráčky, hvězdičky, sněhové vločky aj.), zda chtějí mít v klipu i jiné obrázky atd. Uvědomí si při tom, že i při kreslení postupují po určitých krocích. A po krocích postupují i při kreslení jednotlivých objektů.

Inspirace pro vyučující k tématu Vánoc
https://clanky.rvp.cz/clanek/k/p/10417/VANOCNI-POHADKY.html
https://cz.pinterest.com/inemravov/tvo%C5%99%C3%ADme-s-d%C4%9Btmi-v%C3%A1noce/

Strana 48

Námět

Zasejte do truhlíků semínka. Třeba řeřichy. Můžete je pozorovat při růstu. Když je zasejete do skleněných nebo plastových nádob, můžete pozorovat i jejich kořínky.

A až vyrostou, pochutnáte si na nich třeba na krajíci chleba s tvarohovou pomazánkou.

Podívejte se, co potřebují semínka k tomu, aby z nich vyrostla rostlinka.

Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/335-sazeni-rostlin-a-jejich-rust-ve-skleniku

Přechod z offline prostředí do digitální světa

Děti se při zasetí semínek řeřichy a při péči o ně naučí založit pokus a sledovat jeho průběh. Uvědomí si, co semínka potřebovala k tomu, aby z nich řeřicha vyrostla. Řeřichu mohou průběžně při jejím růstu kreslit. A třeba vytvořit týdenní kalendář řeřichy. Vnímají při tom i posloupnost dnů v týdnu. Ve vyšším věku si mohou pořizovat videozáznamy a výsledky pozorování do týdenního plánu zaznamenávat elektronicky.

Strana 49

Námět

Prohlédněte si papír, na který vám paní učitelka tužkou předkreslila čáru. Obtáhněte ji vstoje hnědou pastelkou. Vsedě pak na ni dokreslete zelenou travičku. Potom nakreslete nad zem kmen stromu. Pod zemí ho rozvětvěte do spousty kořenů. A nad zemí zase do několika větví a ty pak dále také rozvětvěte do stran.

Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/252-listnate-stromy-casti-stromu-ekosystem

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Připravte žákům papíry formátu A3 a jeden balicí papír, na které jim tužkou vyznačíte čáru v místě, kde budou kreslit půdu. Připravte jim i kartičky s názvy jednotlivých částí stromu. Žáci mohou pracovat samostatně nebo ve dvojicích, případně ve skupině na velké ploše balicího papíru. Podle návodu nakreslí strom a pak k němu přiloží popisky jeho jednotlivých částí, které si pak nalepí a spojí je s částmi stromu na obrázku. Učí se tak vytvářet schéma. Tuto dovednost ve vyšším věku přenesou do dovednosti digitální.

Strana 57

Námět

Překvapte oslavence karafiáty, které sami obarvíte. Inspirovat se můžete v pořadu Šikulové.

Doporučený zdroj:
Připravte oslavenci překvapení
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9509-pokus-obarveni-kvetiny

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Na rodinné oslavy se děti těší. Připravují pro oslavence nejrůznější překvapení od obrázků, drobných výtvorů až po slavnostní výzdobu. Rády pomáhají i s přípravou občerstvení. Do přípravy na oslavu zařaďte také pokusy. Děti budou nadšené a dozvědí se prostřednictvím nich i mnoho zajímavého. Inspiraci můžete načerpat v tištěných a online návodech. Naučte žáky zaznamenávat si průběh pokusů, a to nejen pomocí psaných nebo kreslených poznámek, ale také například pomocí focení nebo natáčení jednotlivých fází pokusu do mobilních telefonů nebo tabletů.

Inspirace z Vida centra z Brna
https://vida.cz/d/pokusy-s-rostlinami

Strana 59

Námět

Jestlipak už dokážete kamarádovi odpovědět na otázku Kolik je hodin?, když začíná vyučování? Výborně. A co když vám řekne, že za čtvrt hodiny budete odcházet do šatny? Kde bude v tu dobu velká ručička? Pan školník bude potřebovat, abyste mu v šatně pomohli s úklidem čtvrt hodiny. Kde bude velká ručička, až se budete vracet do třídy? A kde bude za tři čtvrtě hodiny, až bude končit první vyučovací hodina? Hodiny z papíru nám pomohou se ve čtvrt, půl a tři čtvrtě hodinách hravě zorientovat. Vypadají jako kruh, viďte?

Přeložte kruh z papíru na polovinu a tuto polovinu přeložte také na polovinu. Kruh rozložte. Podívejte, na kolik částí jste ho rozdělili. Tyto čtyři části rozstříhejte. Představte si, že je to koláč, a z něj oddělte jednu část. Je to čtvrtina. Pak oddělte další část. Z koláče jste oddělili polovinu. A když oddělíte ještě jednu část, je z něj ujedeno tři čtvrtě koláče. A přesně takto jsou rozděleny i hodiny. Na čtvrt, půl, tři čtvrtě a celou hodinu.

Doporučený zdroj:
Pracovní list
https://www.skolavaclavovice.cz/_data/section-1/16261-ma-pracovni-listy-hodiny.pdf

Přechod z offline prostředí do digitálního světa

Žáci zkouší určovat čas. Začínáme s analogovým časem a učíme je, jak poznají čas na ručičkových hodinách. Používají hodiny z papíru.

Pro lepší představu si kruh z papíru přeloží na polovinu a tuto polovinu přeloží opět na polovinu. Po rozložení kruhu si ukazují čtyři části, na které je nyní kruh rozdělený. Představí si, že kruh je koláč, a rozstříhají ho na čtyři části. Pak jednotlivé části skládají k sobě a vnímají čtvrt, půl a tři čtvrtě části koláče.

Čas trénujeme také měřením času. Změříme si například, jak dlouho nám trvá, než si připravíme pomůcky na lavici.

Trénujeme také, v kolik hodin začínají vyučovací hodiny a přestávky.

Zkoušíme žákům stanovit přibližný časový limit, v němž mají stihnout například převléknout se na tělocvik. Ke stanovení takového limitu můžeme použít budík v mobilním telefonu.

Zařazujeme aktivity, které během dne obvykle vykonáváme, do jednotlivých částí dne. V mobilním telefonu si můžeme vyhledat zvuky těchto činností a podle nich činnosti určovat a trénovat jejich přiřazení do určité části dne.

Ve vyšších ročnících se žáci naučí orientovat se i v digitálním čase. Nejprve je však třeba rozvinout jejich představu o trvání určitého časového úseku.

Inspirace z výuky k orientaci v čase pro vyučující

Vyučovací hodina určená orientací v čase:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9971-ucitelka-1-2-tr-orientace-v-case

Výuka hodin pomocí tabletu na začátku druhého ročníku:
https://blogy.rvp.cz/prvoukatablety/2015/05/17/vyuka-hodin-pomoci-tabletu/

zpět na výběr titulu