Já a můj svět 2
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
Jak zakomponovat digitální kompetence do výuky prvouky?
Možná i vy jste si kladli tuto otázku před výukou v online prostředí. Dnes již běžně digitální technologie do výuky zapojujete a při tom si začínáte uvědomovat, že je spousta činností vedoucích k rozvoji digitálních kompetencí, které jste běžně do výuky zařazovali i před online výukou. A vnímáte správně, že jsou tyto činnosti pro rozvoj digitálních kompetencí důležité a neměli bychom jejich význam podcenit.
Třeba před každou vyučovací hodinou, když si se svými dětmi připomínáte, proč je nutné mít upravené pracovní místo. Příprava pracovního místa patří mezi základní návyky, které by si žáci měli během 1. ročníku osvojit. A když tuto dovednost zvládnou, i při práci s tabletem nebo na počítači budou brát zřetel na to, aby měli svůj pracovní prostor přehledný, čistý a bezpečný.
Při učení s Ájou z MIUč+ k pracovní učebnici Já a můj svět vás upozorníme na mnoho dalších návyků, které běžně s dětmi do výuky zařazujete, a možná si neuvědomujete, jak jsou důležité a jak mohou přispět i k rozvoji digitálních kompetencí.
Primární vzdělávání nás inspiruje spoustou možností, jak rozvíjet digitální kompetence!
Vydejte se se svými žáky na cestu za poznáním digitálních technologií, přibližujte jim význam a možnosti využití digitálních technologií po malých krůčcích a objevujte s nimi svět v širších souvislostech.
Digitální technologie jsou součástí našich životů, a když se je naučíme využívat pro rozvoj našich dovedností, ušetří nám spoustu času, který pak můžeme strávit třeba na společné procházce v lese.
I vy máte jistě mnoho zkušeností a zajímavých námětů činností, které vedou k rozvoji digitálních kompetencí. Věřím, že i naše následující náměty vám budou ve výuce užitečné.
Podělte se o ně s ostatními vyučujícími a napište nám na [email protected]. Zpracujeme je a zařadíme mezi ty, které jsme zkonzultovali s vyučujícími, s nimiž spolupracujeme při tvorbě multimediálního obsahu interaktivních učebnic Já a můj svět.
Děkuji všem vyučujícím, kteří se zapojili společně se mnou do výběru níže uvedených odkazů.
Věra Štiková
autorka
Postřehy od vyučujících
Jak rozvíjet digitální kompetence s využitím technologií, ale také bez technologií
Žáci mladšího školního věku se od 1. ročníku učí dodržovat při pobytu ve škole určitá pravidla chování. Patří k nim také dodržování pravidel ovládání digitálních technologií.
Je třeba poučit děti, že stejně jako se snažíme zodpovědně chovat třeba ke své aktovce nebo hračce, měli bychom se chovat zodpovědně i k tabletu nebo k mobilnímu telefonu. Uklízet si je po skončení práce do obalu a na místo, kde se nerozbijí, nebo udržovat je čisté.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Na začátku školního roku probíráme s žáky pravidla chování ve třídě, jejichž součástí se stala i pravidla při práci s počítačem, s tabletem, s interaktivní tabulí nebo s mobilním telefonem ve třídě. Určitě je třeba nepodcenit i opakované připomínání těchto pravidel během školního roku. Žáky pečlivě vedeme k dodržování těchto pravidel. Pravidla vytváříme při společné diskusi, při práci ve dvojicích si zkusí pravidla naformulovat, pak je ve skupinách zapisují (prvňáci kreslí) a na závěr si je společně vyvěsíme ve třídě.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Při online výuce jsme zjistili, že nastavení pravidel průběhu online výuky je nezbytné. Bylo třeba se domluvit například na tom, jak se mají žáci hlásit, když chtějí něco sdělit ostatním, a naučit se pro to používat ikonu ručičky, nebo naučit děti používat mikrofon a poučit je, že ho mají vypínat, když právě nemluví, aby nerušil hluk z jejich pokojíčku spolužáky při práci.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Žáci si vyzkoušeli napsat příběhy, někteří i veršované texty k ochraně osobních údajů. Tato aktivita žáky bavila a myslím, že si při ní mnozí z nich uvědomili chyby, které v online komunikaci dělají.
Inspirovat se můžete na stránkách https://www.nukib.cz/cs/kyberneticka-bezpecnost/vzdelavani/skoly/zakladni-skoly/
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Stejně jako při výuce psaní nebo čtení zařazujeme relaxační chvilky, upozorňujeme žáky na to, že sezení u počítače je důležité pravidelně střídat s protahovacími cviky. Sami si neuvědomí, že využívání technologií má i zdravotní rizika.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
V tématech o přírodě žáci používají online aplikace. Vyhledávají informace z různých zdrojů a tyto informace si ověřují. Využití technologií jim umožní pozorovat různé jevy, které nemohou pozorovat v podmínkách prostředí třídy. Záběry z digitálního mikroskopu, virtuální prohlídky měst, muzeí, virtuální kamery, časosběrná videa aj.
Doporučujeme: https://www.inaturalist.org/
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Moji žáci rádi používají focení nebo natáčení při zaznamenávání výsledků svých pokusů. Například si během týdne každé ráno vyfotí klíčící semeno fazolu.
Zadáváme i domácí úkoly, při kterých využijí možnost focení na mobilní telefon při procházce v parku, kde mohou vyfotit třeba listy stromů, jejichž názvy následně ve třídě společně určujeme.
Natáčíme i videa. Při nich mohou žáci pozorovat chování živočichů v jejich přirozeném prostředí.
K domácím úkolům mohou využít i digitální aplikace, které mají k dispozici v mobilním telefonu, například při pokusu k měření teploty.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Je nutné opakovaně poučit o vhodnosti a bezpečnosti používání mobilního telefonu v určitých situacích. Například při rozhovoru s paní učitelkou nebo při přecházení silnice.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Já si myslím, že bychom neměli opomenout poučit žáky, jak se mají chovat při používání digitálních zařízení ohleduplně ke kamarádům. Například když si chtějí kamaráda vyfotit, musí se zeptat, zda s tím souhlasí. Nebo když by se s ním vyfotili a chtěli jejich společnou fotografii poslat dalšímu kamarádovi, měli by se také zeptat jeho, zda s tím souhlasí.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Já učím děti, jak odhadnout čas, který stráví třeba s počítačem.
Podle mého názoru je užitečné jasně si vymezit čas pro práci s digitálními technologiemi. U žáků mladšího školního věku kratší než u žáků staršího školního věku.
Děti práce v online prostředí baví, to není důvodem, abychom je nechali například celou vyučovací hodinu sledovat film, i když je poučný, nebo hrát výukové hry.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Z hlediska ochrany zdraví zařazuji do výuky po dokončení práce s technologiemi relaxační chvilky, stejně jako je zařazujeme běžně u jiných činností, například u psaní.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Učím žáky odhadnout, jak využívat digitální technologie cíleně pro svůj rozvoj.
Já a můj svět 2
Strana 5
Námět
Jak zapisujete do deníčku domácí úkoly? Napíšete datum dne, kdy jste domácí úkol od vyučujícího dostali? A k němu si připíšete název předmětu, ze kterého domácí úkol je? A také číslo stránky v učebnici, která vám připomene, kde máte domácí úkol v učebnici najít?
Jistě jste zjistili, že je velmi praktické si úkoly poznamenat, abychom si je mohli kdykoli připomenout. Pamatujete si ještě, jak jste si značili domácí úkoly v 1. ročníku? Výborně. Hvězdičkou. S rodiči si můžete najít domácí úkoly v mobilní aplikaci, kterou používá vaše škola k předávání informací pro vás a pro rodiče. Rodiče používají k zaznamenávání svých úkolů různé poznámkové a připomínkové aplikace také v mobilním telefonu. Zkoušíte s těmito aplikacemi už také někdy pracovat? Třeba si můžete zapsat do kalendáře, kdy jedete na výlet, a každý den sledovat, kolik ještě zbývá dnů do odjezdu.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/pracovni-list/datova-lhota/kam-se-schovaji-data.pdf
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci si zapisují své domácí úkoly do deníčků nebo sešitů. Někteří si potřebují ještě označit hvězdičkou, jak byli zvyklí v 1. ročníku. Učivo si potřebují připomenout. Nepodceňujte tuto dovednost u dětí, které si učivo osvojují snadněji než ostatní. Tím, že se žáci učí zaznamenávat si úkoly, je připravujeme i k samostatnosti, získávají návyk pro plnění každodenních povinností a tím je vedeme ke zodpovědnosti. Tuto dovednost zkoušejí i prostřednictvím aplikací pro seznam úkolů a správu úkolů. Ukažte jim stojací nebo nástěnný kalendář, který máte ve třídě, a vyznačte do něj třeba den, kdy pojedete na třídní výlet. Ukažte dětem, jak si mohou tento den označit v kalendáři v mobilním telefonu. Mohou tak sledovat, kolik dní do odjezdu zbývá, a přitom vnímat i počet dnů v týdnu, týdnů v daném měsíci, a rozvíjet orientaci v čase.
Doporučený zdroj pro rodiče a vyučující:
Stanovisko MŠMT k zadávání domácích úkolů
https://www.edu.cz/methodology/stanovisko-msmt-k-zadavani-domacich-ukolu-ze-dne-4-5-2023/
Strana 9
Námět
Z procházky v lese si přineste, co jste našli pod stromy: listy, větve, žaludy, šišky aj. Na školní zahradě si postavte domečky. Ve třídě svůj domeček nakreslete. Kolem domečku pak dolepte obrázky a fotografie částí, ze kterých jste domeček postavili. Zkuste je pojmenovat. Komu by se mohl váš domeček líbit?
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/305-jehlicnate-stromy
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci si při stavbě domečku uvědomili, které stromy a keře v lese rostou. Podle jejich částí je zkusili pojmenovat. Při kresbě domečků vnímali tvary listů a plodů těchto stromů a keřů. U šišek hledali semínka. Povídali si, z čeho vyrostou další stromečky.
Až budou žáky vyšších ročníků, budou zkoušet sestavovat různé objekty do dalších větších a kreslit jejich části i v počítači. Pokud jim nabídneme příležitosti tyto objekty pozorovat, ohmatat si jejich tvar a velikost, cítit jejich vůni, zobrazit je nejrůznějším způsobem, například kresbou, lépe zvládnou tuto dovednost s použitím digitálních technologií.
Strana 13
Námět
Chodíte rádi na procházky do lesa? Vzpomeňte si, kdy jste byli v lese naposledy. Pamatujete si, proč jste do lesa šli? Někdo třeba sbírat houby, někteří pomáhali myslivcům doplnit lesní zvěři krmení do krmelců, jiní šli do lesa na procházku. Nakreslete obrázky z lesa, na které si vzpomenete. Nalepte je okolo obrázku stromů na balicí papír. Společně si pak povídejte o všem, co jste v lese při procházkách spatřili. Přemýšlejte o významu lesa, své myšlenky zkuste zformulovat a napsat k obrázkům, které jste nakreslili. Například ke stromu: Strom nám dává kyslík, který potřebujeme k dýchání. K veverce: Les je domovem zvířat. Nebo k malinám: V lese sbíráme lesní plody. Uvědomíte si, jak je les důležitý, a proto je důležité ho chránit. I my můžeme přispět k jeho ochraně, například tím, že budeme k lesní zvěři ohleduplní a nebudeme se chovat při návštěvě jejich domova hlučně, nebo že po sobě nebudeme zanechávat v lese odpadky. Nám by se jistě také nelíbilo, kdyby se takto nepěkně choval někdo u nás doma.
Doporučený zdroj:
Co umí les
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4951-co-vsechno-umi-les
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci si předávají své poznatky ze vzpomínek z návštěvy lesa. Zkoušejí zformulovat své postřehy do jednoduchých vět. Nakreslí obrázek a k němu zkusí zapsat jednoduchou větu. Při tvorbě společného plakátu si uvědomují, jak velký význam les má. A vnímají i skutečnost, proč je tak důležité les chránit. Až budou větší a začnou používat ke shromažďování informací více zdrojů, například i z internetových odkazů, budou připraveni své poznatky zformulovat a schematizovat do jednoduchých přehledů.
Inspirace
Zajímavá schémata, která můžete s dětmi tvořit
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9948-ucitelka-1-2-tr-o-jezkovi
Strana 19
Námět
Nakresli letící husu divokou, kachnu divokou, čápa, vlaštovku, jiřičku nebo kukačku. K obrázku napiš název ptáčka nebo můžeš připsat i to, co tě napadlo, když jsi ho uviděl v přírodě nebo na obrázku (fotografii, v pořadu v televizi, ve videu v mobilním telefonu, …). Při kreslení si uvědom, že ptáčci mají zobák, dvě nohy a létají pomocí křídel. Všímej si, jak jsou velcí a jak jsou zbarvení. Čápi odlétli z našeho kraje už koncem srpna. Určitě jsi zjistil, že už jsi volně v přírodě nespatřil ani vlaštovky. Možná si vzpomínáš, jak jsi je v září viděl svolávat se do hejn a jak v houfech usedaly na dráty elektrického vedení. Třeba budeš mít štěstí a spatříš při pohledu na oblohu v listopadu hejno divokých hus. Stačí jen vnímat ptačí život kolem nás, třeba při cestě domů ze školy.
Doporučený zdroj:
Co dělají ptáčci na podzim
https://pripravy.estranky.cz/clanky/prvouka/tazni-a-stali-ptaci.html
https://edu.ceskatelevize.cz/video/6391-ucitelka-1-2-tr-co-delaji-ptacci-na-podzim
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci pozorují chování ptáků na podzim. Všímají si, kteří z nich se formují do hejn, ve kterých přelétají na jih, kde mají v zimě dostatek potravy. Žáci se učí svá pozorování zaznamenat, ať už obrázkem, krátkou zprávou o tom, jak ptáci z hejna vypadali, jak se chovali, kde je viděli, a pokud je poznali, jak se jmenují. Doporučíme žákům, aby si ptáčky vyfotili mobilním telefonem nebo si natočili krátké video, příp. hlasovou nahrávku. Ve škole si potom společně povídáme, žáci se chlubí ostatním se svými novými zážitky z pozorování v přírodě, a tím se učí i prezentovat svá pozorování. Vy je návodnými otázkami přivedete k objevení souvislostí v koloběhu života ptáčků u nás žijících během roku. A společně si ze svých obrázků a fotografií vytvoří atlas ptáčků, do kterého budou během roku přidávat další obrázky.
Užitečná aplikace pro rodiče a vyučující:
https://www.inaturalist.org/
Strana 22, 23
Námět
S čím nám v těle pomáhají vitaminy? O vitaminech jste už jistě častokrát slyšeli. Určitě máte každoroční zkušenost, že když se blíží období chřipek, pan doktor / paní doktorka doporučuje, abyste nezapomínali na pravidelný přísun vitaminů. V létě si pochutnáváte na spoustě druhů ovoce a zeleniny. Nesmíte však zapomínat, že je vaše tělo pro zdravý růst potřebuje po celý rok. Ptejte se dospělých a zjistěte, které vitaminy určité ovoce a zelenina obsahují, a hlavně k čemu jsou našemu tělu prospěšné! A zkuste si zapamatovat co nejvíce z toho, co jste se dozvěděli.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/8269-ucitelka-2-trida-leto-v-zahrade
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci zkouší shromáždit informace k tématu formou rozhovorů s dospělými. Snaží se zapamatovat si je. Doporučte jim, aby si svůj poznatek zkusili zapsat na list papíru. Ve vyšších ročnících si budou informace zapisovat do tabletu. Ve třídě pak s žáky shromážděte informace, které zjistili, a naučte je, že pro jejich uchování je praktické, aby si k informaci doplnili nadpis, který může být také formou otázky, a doplnili si k ní i poznámku, kde tuto informaci zjistili. Vysvětlete jim, jak je důležité, aby informace shromažďovali z důvěryhodných zdrojů.
Inspirativní odkaz pro rodiče a vyučující s videoukázkou i kvízem
https://www.alik.cz/a/neco-na-ovoci-a-zelenine-je-ale-co
Pracovní list
https://clanky.rvp.cz/clanek/15115/JIDLOVEDA-OVOCE-A-ZELENINA.html
Strana 22
Námět
Je spousta druhů zeleniny. Jíme ji syrovou nebo tepelně upravenou vařením, dušením nebo smažením. Přineste ukázat spolužákům svoji oblíbenou zeleninu. A vyprávějte, jak ji doma s rodiči upravujete k jídlu. Ája s babičkou zeleninu i zavařuje. Z každé z nich jíme určitou část. A podle toho zeleninu i třídíme. Z některé jíme plod, z některé kořen, z jiné listy, lusky nebo cibuli. Z některé zeleniny jíme květenství. Dnes si budete se zeleninou hrát. Nebojte se, nebudeme s ní házet jako s míčem. Nakreslíme si karty a s nimi si zahrajeme pexeso. Od každého druhu zeleniny nakreslete dva obrázky. Tak pusťte se do toho! Ale nejprve se podívejte na výukové video o zelenině.
Doporučený zdroj:
Zelenina na zahradě
https://edu.ceskatelevize.cz/video/251-zelenina-na-zahrade
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci zhlédnou výukové video o zelenině. V internetovém vyhledávači si prohlédnou fotografie zeleniny. Každý z nich si přinese svoji oblíbenou zeleninu a představí ji spolužákům. Všímají si jednotlivých částí zeleniny. Vybírejte fotografie, na kterých mají možnost vidět rostlinu celou. Žáci zeleninu nakreslí. Na část, kterou ze zeleniny jíme, nakreslí oči, nos, ústa a uši. Dokreslí ji podle své fantazie, vybarví ji ale tak, jak vypadá skutečně. Nad obrázek napíší její název. Pod obrázek dopíší, co z ní jíme. Mezi karty vloží jeden obrázek ovoce.
Doporučený zdroj k prohlížení obrázků a fotografií zeleniny
https://pladias.cz/taxon/overview/Pisum%20sativum
Kvíz
https://skolakov.eu/prvouka/2-trida/podzim-v-prirode/druhy-zeleniny/ucime-se-1.htm
Strana 23
Námět
Přineste do školy ovoce a připravte si ovocnou oslavu. Nafoťte dobroty, které jste z ovoce připravili, napište k nim recepty a sdílejte fotografie i recepty se svými spolužáky ve škole například prostřednictvím stránek vaší školy. Inspirovat se můžete výukovým videem o ovoci. Připomenete si s ním, do kterých skupin ovoce třídíme.
Doporučený zdroj:
Bobulové ovoce
https://edu.ceskatelevize.cz/video/249-moje-zahradka-bobulovite-ovoce
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Ze svého oblíbeného ovoce si žáci mohou připravit veselý ovocný talíř na svačinu, můžete jim z něho rozmixovat smoothie nebo mléčný koktejl, ovoce můžete nakrájet na malé kousky a navléknout na nit a usušit pro maminku voňavý náhrdelník. Aktivit s ovocem se nabízí nepřeberné množství. Žáci si při před ochutnáním rozkrojené ovoce prohlédnou a všímají si, které má uvnitř pecku (jádřinec, roztroušená semena).
Nafotí své výtvory, napíšou recepty a sdílejí je se svými kamarády prostřednictvím časopisu, který pro školu připraví. Časopis jim zveřejněte na stránkách školy.
Doporučené zdroje pro rodiče a vyučující:
Virtuální prohlídka ovocných plodů
http://www.mzm.cz/aktuality-1/co-uzralo-v-brne-aneb-bobule-peckovice-malvice-zari-2022
Klasifikace plodů
https://web2.mendelu.cz/af_211_multitext/obecna_botanika/texty-organologie-morfologie_klasifikace_plodu.html
Exotické plody
https://www.botanicka.cz/media-files/download/pdf/exoticke-plody-skola-reseni-pdf.pdf
Strana 26
Námět
Vytvořte přáníčko pro Áju k narozeninám nebo pro svého kamaráda. K obrázku napište, co přejete. Pokud máte kamaráda v jiné zemi, napište mu přání Vše nejlepší i v jeho jazyce. A pak si můžete za odměnu poslechnout pohádku o jednom splněném přání.
Doporučený zdroj:
Splněné přání
https://edu.ceskatelevize.cz/video/11578-pohadka-splnene-prani
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci se naučí psát jednoduchou větu, kterou napíší k obrázku v přáníčku pro Áju, které vytvořili. Ti, kteří už zvládnou napsat přání i zprávou v mobilním telefonu, tuto dovednost ukáží svým spolužákům. Kdo ještě neumí, může si zkusit vložit do zprávy emotikon.
Doporučené zdroj pro vyučující:
https://profiprekladatel.cz/cs/magazin/nauc-se-poprat-k-narozeninam-v-cizim-jazyce:1693/
https://clanky.rvp.cz/clanek/r/ZIA/3285/PRANI-K-NAROZENINAM.html
Strana 30
Námět
Znáte pohádku Josefa Čapka Jak pejsek s kočičkou psali dopis děvčatům do Nymburka? Dokázali byste také napsat dopis? Co takhle napsat dopis třeba pejskovi a kočičce do pohádky? Podívejte se na výukové video, co všechno by měl dopis obsahovat. A vyzkoušejte si napsat i adresu. Můžete si ji vymyslet. Každý dům má své číslo popisné, tak nezapomeňte napsat i toto číslo k ulici, kterou si vymyslíte. A na konci adresy uveďte směrovací číslo obce. Jestlipak víte, jaké směrovací číslo má místo, kde bydlíte?
Svoji adresu nikdy nikomu cizímu nesdělujte!
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/5876-ucitelka-2-tr-piseme-dopis
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci si vyzkouší napsat dopis. Ve výukovém videu se naučí, co všechno dopis obsahuje. Motivací pro ně bude dopis, který psali pejsek a kočička v pohádce Josefa Čapka Jak pejsek s kočičkou psali dopis děvčatům do Nymburka. Zkusí si napsat i adresu na obálku.
Ve vyšších ročnících se budou učit zakládat si svoji e-mailovou adresu a psát dopisy elektronickou poštou. Nejprve se však musí naučit, jaké části dopis obsahuje.
Doporučený zdroj pro vyučující:
https://clanky.rvp.cz/clanek/r/PBBH/178/JAK-PEJSEK-S-KOCICKOU-PSALI-DOPIS-DEVCATUM-DO-NYMBURKA.html
Strana 33
Námět
V době tuhé zimy, kdy nemají ptáčci dostatek potravy, připravte ptáčkům krmítka. Potrava ptáčky přiláká blíže k nám a my tak máme možnost je pozorovat. Čím častěji ptáček krmítko navštíví, tím máme více příležitostí zaměřit se při pozorování na charakteristické znaky, podle kterých ptáčka můžeme poznat.
Doporučený zdroj:
https://ptacihodinka.birdlife.cz/urcovani-ptaku/#/
https://www.birdlife.cz/zapojte-se/pomoc-ptakum/prikrmovani/ptaci-na-krmitku/
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Poraďte žákům, kteří ptáčci nejčastěji navštěvují krmítka ve vašem okolí. Při svých pozorováních s rodiči nebo s kamarády je mohou vyfotit na mobilní telefon a jejich fotografie ukázat spolužákům ve třídě. Naučte je vést si jednoduché záznamy z pozorování: Stačí nalepit pár fotografií nebo obrázků těchto ptáčků na arch papíru a k nim si mohou žáci zaznamenávat křížek pokaždé, když ptáčka uvidí během týdne na krmítko přiletět.
Jednoduché systematické záznamy, které se žáci naučí dělat na papír, ve vyšších ročnících převádějí i do elektronické podoby.
Poučení
Jak správně ptáčky přikrmovat
https://www.birdlife.cz/zapojte-se/pomoc-ptakum/prikrmovani/