Já a můj svět 3
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
Jak zakomponovat digitální kompetence do výuky prvouky?
Možná i vy jste si kladli tuto otázku před výukou v online prostředí. Dnes již běžně digitální technologie do výuky zapojujete a při tom si začínáte uvědomovat, že je spousta činností vedoucích k rozvoji digitálních kompetencí, které jste běžně do výuky zařazovali i před online výukou. A vnímáte správně, že jsou tyto činnosti pro rozvoj digitálních kompetencí důležité a neměli bychom jejich význam podcenit.
Třeba před každou vyučovací hodinou, když si se svými dětmi připomínáte, proč je nutné mít upravené pracovní místo. Příprava pracovního místa patří mezi základní návyky, které by si žáci měli během 1. ročníku osvojit. A když tuto dovednost zvládnou, i při práci s tabletem nebo na počítači budou brát zřetel na to, aby měli svůj pracovní prostor přehledný, čistý a bezpečný.
Při učení s Ájou z MIUč+ k pracovní učebnici Já a můj svět vás upozorníme na mnoho dalších návyků, které běžně s dětmi do výuky zařazujete, a možná si neuvědomujete, jak jsou důležité a jak mohou přispět i k rozvoji digitálních kompetencí.
Primární vzdělávání nás inspiruje spoustou možností, jak rozvíjet digitální kompetence!
Vydejte se se svými žáky na cestu za poznáním digitálních technologií, přibližujte jim význam a možnosti využití digitálních technologií po malých krůčcích a objevujte s nimi svět v širších souvislostech.
Digitální technologie jsou součástí našich životů, a když se je naučíme využívat pro rozvoj našich dovedností, ušetří nám spoustu času, který pak můžeme strávit třeba na společné procházce v lese.
I vy máte jistě mnoho zkušeností a zajímavých námětů činností, které vedou k rozvoji digitálních kompetencí. Věřím, že i naše následující náměty vám budou ve výuce užitečné.
Podělte se o ně s ostatními vyučujícími a napište nám na [email protected]. Zpracujeme je a zařadíme mezi ty, které jsme zkonzultovali s vyučujícími, s nimiž spolupracujeme při tvorbě multimediálního obsahu interaktivních učebnic Já a můj svět.
Děkuji všem vyučujícím, kteří se zapojili společně se mnou do výběru níže uvedených odkazů.
Věra Štiková
autorka
Postřehy od vyučujících
Jak rozvíjet digitální kompetence s využitím technologií, ale také bez technologií
Žáci mladšího školního věku se od 1. ročníku učí dodržovat při pobytu ve škole určitá pravidla chování. Patří k nim také dodržování pravidel ovládání digitálních technologií.
Je třeba poučit děti, že stejně jako se snažíme zodpovědně chovat třeba ke své aktovce nebo hračce, měli bychom se chovat zodpovědně i k tabletu nebo k mobilnímu telefonu. Uklízet si je po skončení práce do obalu a na místo, kde se nerozbijí, nebo udržovat je čisté.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Na začátku školního roku probíráme s žáky pravidla chování ve třídě, jejichž součástí se stala i pravidla při práci s počítačem, s tabletem, s interaktivní tabulí nebo s mobilním telefonem ve třídě. Určitě je třeba nepodcenit i opakované připomínání těchto pravidel během školního roku. Žáky pečlivě vedeme k dodržování těchto pravidel. Pravidla vytváříme při společné diskusi, při práci ve dvojicích si zkusí pravidla naformulovat, pak je ve skupinách zapisují (prvňáci kreslí) a na závěr si je společně vyvěsíme ve třídě.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Při online výuce jsme zjistili, že nastavení pravidel průběhu online výuky je nezbytné. Bylo třeba se domluvit například na tom, jak se mají žáci hlásit, když chtějí něco sdělit ostatním, a naučit se pro to používat ikonu ručičky, nebo naučit děti používat mikrofon a poučit je, že ho mají vypínat, když právě nemluví, aby nerušil hluk z jejich pokojíčku spolužáky při práci.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Žáci si vyzkoušeli napsat příběhy, někteří i veršované texty k ochraně osobních údajů. Tato aktivita žáky bavila a myslím, že si při ní mnozí z nich uvědomili chyby, které v online komunikaci dělají.
Inspirovat se můžete na stránkách https://www.nukib.cz/cs/kyberneticka-bezpecnost/vzdelavani/skoly/zakladni-skoly/
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Stejně jako při výuce psaní nebo čtení zařazujeme relaxační chvilky, upozorňujeme žáky na to, že sezení u počítače je důležité pravidelně střídat s protahovacími cviky. Sami si neuvědomí, že využívání technologií má i zdravotní rizika.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
V tématech o přírodě žáci používají online aplikace. Vyhledávají informace z různých zdrojů a tyto informace si ověřují. Využití technologií jim umožní pozorovat různé jevy, které nemohou pozorovat v podmínkách prostředí třídy. Záběry z digitálního mikroskopu, virtuální prohlídky měst, muzeí, virtuální kamery, časosběrná videa aj.
Doporučujeme: https://www.inaturalist.org/
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Moji žáci rádi používají focení nebo natáčení při zaznamenávání výsledků svých pokusů. Například si během týdne každé ráno vyfotí klíčící semeno fazolu.
Zadáváme i domácí úkoly, při kterých využijí možnost focení na mobilní telefon při procházce v parku, kde mohou vyfotit třeba listy stromů, jejichž názvy následně ve třídě společně určujeme.
Natáčíme i videa. Při nich mohou žáci pozorovat chování živočichů v jejich přirozeném prostředí.
K domácím úkolům mohou využít i digitální aplikace, které mají k dispozici v mobilním telefonu, například při pokusu k měření teploty.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Je nutné opakovaně poučit o vhodnosti a bezpečnosti používání mobilního telefonu v určitých situacích. Například při rozhovoru s paní učitelkou nebo při přecházení silnice.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Já si myslím, že bychom neměli opomenout poučit žáky, jak se mají chovat při používání digitálních zařízení ohleduplně ke kamarádům. Například když si chtějí kamaráda vyfotit, musí se zeptat, zda s tím souhlasí. Nebo když by se s ním vyfotili a chtěli jejich společnou fotografii poslat dalšímu kamarádovi, měli by se také zeptat jeho, zda s tím souhlasí.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Já učím děti, jak odhadnout čas, který stráví třeba s počítačem.
Podle mého názoru je užitečné jasně si vymezit čas pro práci s digitálními technologiemi. U žáků mladšího školního věku kratší než u žáků staršího školního věku.
Děti práce v online prostředí baví, to není důvodem, abychom je nechali například celou vyučovací hodinu sledovat film, i když je poučný, nebo hrát výukové hry.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Z hlediska ochrany zdraví zařazuji do výuky po dokončení práce s technologiemi relaxační chvilky, stejně jako je zařazujeme běžně u jiných činností, například u psaní.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Učím žáky odhadnout, jak využívat digitální technologie cíleně pro svůj rozvoj.
Já a můj svět 3
Strana 7
Námět
Už vám někdy řekl některý spolužák například Fotbal není sport pro holky., nebo Ty tomu nemůžeš rozumět, jsi jen kluk. apod.? Co si o tom myslíte? Podívejte se na video, ve kterém si o tomto tématu povídají děti z jiných škol.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/8220-gender-predmety-a-skolni-dovednosti-deti
Přechod z offline prostředí do digitální světa
Žáci zhlédnou video na téma Gender a povídají si o svých zkušenostech.
Doporučené zdroje pro rodiče a vyučující:
https://www.czso.cz/csu/gender/gender_pojmy
https://www.msmt.cz/ministerstvo/proc-je-dulezite-se-zabyvat-genderovou-rovnosti-v-kontextu
Strana 18
Námět
Jaké navigační systémy používají rodiče, když jedete na výlet? Jak se orientovali lidé kdysi a podle čeho se orientují dnes? Podívejte se na výukové video o navigačních systémech a vyzkoušejte se zorientovat v krajině třeba podle kompasu v mobilním telefonu.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/10597-navigace
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci si poslechnou video, ve kterém se dozvědí víc o navigačních systémech. Vyzkouší si, jak používat k orientaci v krajině kompas. Zkusí použít také kompas v mobilním telefonu. Ukažte jim i aplikaci krokoměr, někteří ji už možná používají. Měření vzdálenosti, kterou ujdou v krocích, děti baví, a navíc při jejím používání rozvinou i své početní dovednosti.
Doporučený zdroj pro rodiče a vyučující:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1782-vyvoj-navigace
Strana 22, 23
Námět
Podívejte se, jaká vánoční přáníčka vyrobili žáci z jiných škol. Nechejte se inspirovat těmito nápady a zkuste podobná přáníčka vyrobit i vy. Nezapomeňte do přáníčka dopsat milé přání, například Veselé Vánoce!
Doporučený zdroj:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10120743066-sikulove/416234100081035/cast/511888/
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci vyrobí vánoční přání a k němu dopíší text. Ve výukovém videu zhlédnou nejen pracovní postup výroby přání, ale dozví se i zajímavosti z historie psaní vánočních přání.
Vánoční přání si vzájemně vyzkouší poslat i ze svých mobilních telefonů. Poučte žáky, že v případě, že obdrží vánoční přání neznámého původu, nebudou ho otevírat.
Doporučený zdroj pro vyučující:
https://www.dobrysalek.cz/vanocni-prani/
https://www.mojecestina.cz/article/2011120701-jak-spravne-napsat-vanocni-prani
Strana 29
Námět
V koloběhu vody jste si uvědomili, že voda mění svoji podobu. Ještě jednou si ho prohlédněte v interaktivní učebnici Já a můj svět na stránce 29. Dotkněte se obrázku a pomocí lupy si obrázek zvětšujte a zmenšujte, ať si můžete prohlédnout zblízka všechny jeho části. Ája ukazovala Tomovi kouzlo, jak promění vodu v led tím, že ji zmrazí. Přečetla mu pohádku Jak sluníčko vrátilo štěňátku vodu od Ivy Hercíkové s obrázky Zdeňka Milera, ve které se z misky pejska voda vypařila. Vysvětlila mu, jak se z ní stala vodní pára. Vodní pára je plyn. Jak si takový plyn představit? Jak si ho představujete vy? Nakreslete pejska, před pejska nakreslete prázdnou misku a nad pejska sluníčko s mráčky. Pomůžete sluníčku vrátit vodu do misky? Tak ho schovejte za jeden mráček a od všech mráčků nakreslete spoustu vodních kapek.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/250-kolobeh-vody
Přechod z offline prostředí do digitální světa
Žáci pracují s interaktivní učebnicí. Otevřou si obrázek. Pracují s lupou a obrázek si pomocí ní přibližují a zase zpět oddalují. Koloběh vody mohou do obrázku dokreslit. Poslechnou si pohádku Jak sluníčko vrátilo štěňátku vodu od Ivy Hercíkové s obrázky Zdeňka Milera. Pokud by si chtěli zkusit pohádku na internetu vyhledat, poučte je, že ne všechny zdroje jsou bezpečné a otevíráním souboru neznámého původu by mohli počítač poškodit.
Doporučený zdroj pro rodiče a vyučující:
Pohádka Jak sluníčko vrátilo štěňátku vodu
https://www.pohadkar.cz/video/pribehy-stenatka-jak-slunicko-vratilo-stenatku-vodu/
Strana 30
Námět
Při pozorování různých vzorků půdy z okolí vaší školy jste zjistili, že se skládají z podobných složek. Zkuste si vytvořit vlastní půdu. Nejprve navrhujte, co k jejímu vytvoření budete potřebovat.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/1511-puda-jak-vznika-a-proc-je-dulezita
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci se naučí používat lupu, aby si prohlédli jednotlivé složky v půdě, kterou vytvořili. Používají také pravítko a zkouší si jednotlivé části změřit. Porovnávají množství jednotlivých složek. Zaznamenávají výsledky měření. Při pokusu s půdou se naučí používat správnou terminologii (rostlinná drť, humus, štěrk, písek, prach s jílem, suchý kompost, voda). Ve vyšších ročnících se žáci začnou učit o nejrůznějších možnostech využití digitální technologie pro snímání a vyhodnocování dat při měření fyzikálních veličin v hodinách fyziky.
Doporučený zdroj pro vyučující:
Vytvořte si vlastní půdu
http://www.geology.cz/svet-geologie/pokusy/vyzkousejte-sami/pokus_vytvorte_si_vlastni_pudu_web.pdf
Strana 31
Námět
Poslechněte si zajímavosti o Slunci. Někteří z vás možná poprvé uslyší o vodíku. Vy už víte, co je to plyn. Dovedete si ho představit jako vodní páru? Vodík je plyn, který tvoří převážnou část hmoty ve vesmíru. A je jedním z plynů, který tvoří z větší části i Slunce. Představte si, že tvoří asi ¾ Slunce. Že si nedovedete ¾ představit? Ze žlutého papíru vystřihněte kruh. Sluníčku nakreslete dvě oči, do středu kruhu nos a pod něj pusinku. Ze zbytku žlutého papíru vystřihněte tři proužky. Jeden proužek papíru přiložte od nosu sluníčka k jeho pusince. Druhý proužek papíru přiložte od jeho nosu směrem k jednomu z jeho očí. A třetí proužek papíru přiložte od jeho nosu směrem ke druhému oku sluníčka. Sluníčko jste tak rozdělili na tři skoro stejně velké části. A když se podíváte, jak velký prostor zabírají dvě části z těch tří, na které jste sluníčko rozdělili, lépe si představíte, v jak velkém množství je vodík ve Slunci obsažen. Je to velké množství, viďte? Těšíte se, co se o tomto plynu a o Slunci ještě dozvíte? Tak se pohodlně usaďte a nastražte ouška.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/6374-slunce-jako-hvezda
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci si poslechnou výukové video o Slunci, ve kterém jim astronom přiblíží i chemické složení Slunce. Ve vyhledávači si v mobilním telefonu nebo na tabletu najdou fotografii Slunce. Poraďte jim, jak mají při vyhledávání postupovat (fotografie z Národního úřadu pro letectví a vesmír – NASA). Pomocí obrázku sluníčka si zkusí vytvořit jednoduchý graf.
Strana 52
Námět
Také rádi pozorujete rozkvetlé rostliny?
Na první pohled si všimnete různých barev částí rostlin. Jistě nepřehlédnete, že rostliny jsou různě vysoké. Při delším pozorování si všimnete, že části rostlin mají i různé tvary.
Podle různých znaků rostliny třídíme. Třeba podle květů. Možná vás v následujícím videu překvapí, co je květem například kopretiny. A že ty bílé lístky, podle kterých kopretinu tak snadno na loukách poznáte, nejsou součástí květu.
Lidé se odpradávna snažili zachytit podobu rostlin, například kresbami jejich obrázků. Léčitelé rostliny sbírali. Vědci je uchovávali do sbírek. Přírodovědec Carl Linné posílal žáky, aby rostliny sbírali, sušili a skladovali. Vznikaly herbáře, které byly původně sbírkami, například vzorků dřeva nebo semen.
Tradičním herbářem je sbírka sušených rostlin. Máte chuť si takový herbář společně ve třídě zhotovit?
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4677-kopretina-bila
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4685-sedmikraska-chudobka
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4680-hermanek
A další:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4683-cekanka-obecna
https://edu.ceskatelevize.cz/video/4624-jetel-lucni
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Pokud mají žáci zájem, můžete si společně ve třídě vytvořit herbář rostlin, které můžete pozorovat ve svém okolí. Můžete si je prohlížet i v době, kdy je ve volné přírodě nespatříte.
A po celoroční práci s herbářem si žáci s jistotou už nespletou například kopretinu se sedmikráskou nebo s heřmánkem.
Praktické rady
- Nasbírané rostliny vkládáme volně do košíků nebo papírových krabic.
- Z nasbíraného druhu rostliny vybereme jednu nebo dvě, které nejsou příliš poškozené.
- Každou rostlinu narovnáme mezi dva listy savého papíru.
- Listy zatížíme například knihami.
- Vylisované rostliny opatrně přeneseme do herbáře a lehce přilepíme.
- Ke každé rostlině dopíšeme její název, měsíc (případně den) a místo, kde jsme rostlinu našli.
Žáci se při tvorbě herbáře učí pracovat podle uvedených rad. Učí se pracovat systematicky. Tuto dovednost ve vyšších ročnících zužitkují při systematickém sběru dat například při jednoduchých výzkumech k určitému projektu. Učme žáky uspořádat si jednotlivé činnosti tak, aby jejich postup byl logický a účelný.
Doporučený zdroj pro rodiče a vyučující:
https://www.papirada.cz/blog/vite-jak-si-s-detmi-udelat-pekny-herbar/
https://clanky.rvp.cz/clanek/k/p/2166/SEZNAMUJEME-SE-S-ROSTLINAMI-A-TVORIME-HERBAR.html
Strana 58, 59
Námět
Pracujte ve dvojicích nebo skupinách. Vyberte si skupinu živočichů nebo určitého živočicha a z encyklopedií, časopisů nebo internetových odkazů, které vám doporučí vyučující, shromážděte zajímavé informace z jejich / z jeho života. Nakreslete i obrázky nebo požádejte vyučujícího, aby vám vytiskl fotografie, případně si je zkuste vytisknout sami. Pokud doma chováte domácího mazlíčka, můžete o něm předat spolužákům informace, které pro ně budou velmi zajímavé, protože sami zkušenosti s jeho chovem nemají. Případně pokud navštěvujete kroužek malých přírodovědců nebo například některý z vašich rodičů s živočichy pracuje, získejte užitečné informace i z těchto zdrojů.
Doporučené odkazy:
Lze využít velmi pěkně zpracované téma o drobných savcích
https://www.ivb.cz/wp-content/uploads/Drobni-savci-tisk.pdf
Žáci se mohou inspirovat i výukovou tabulí o nočních letcích
https://www.ivb.cz/wp-content/uploads/V%C3%BDukov%C3%A1-tabule-Tajemn%C3%AD-no%C4%8Dn%C3%AD-letci.pdf
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Ája často pracuje ve třídě při výuce ve skupině. Nebo si ve skupině hraje o přestávce s kamarády, jako si hrávala s dětmi ve školce nebo si hraje doma s rodiči, prarodiči a nejčastěji s bráškou Tomem. I skupinová práce je dovedností, která je důležitá pro to, aby žáci, až budou větší, zvládali práci s digitálními zařízeními snadněji. Tím, že o nějakém tématu společné diskutujeme a následně společně řešíme problém, učíme žáky rozdělovat si práci mezi sebou, prezentovat výsledky práce, učíme je komunikovat ve skupině, spolupracovat s ostatními, prosadit si svůj názor, ale i svůj názor opravit, když získají nové informace. Učí se přijímat odpovědnost za vlastní rozhodnutí, podílet se na rozhodnutích skupiny, zapojit se do plnění úkolů. To jsou všechno dovednosti, při nichž získávají návyky, které bezprostředně aplikují při obdobných aktivitách v online prostředí při výuce se svými spolužáky.
Inspirace pro vyučující
https://www.academia.cz/casopis-ziva
Doporučený zdroj pro rodiče a vyučující:
http://www.kvetenacr.cz/
https://pladias.cz/
https://pixabay.com/cs/
Strana 62
Námět
Jak pomoci přírodě, aby ji nezodpovědní lidé neznečišťovali odpady? Jistě jste si tuto otázku kladli, když jste každoročně pomáhali při jarním úklidu okolí školy. Co takhle zkusit letos uspořádat projekt k ochraně životního prostředí, který můžete nazvat například Neodhazujte odpadky? Vyfoťte třeba fotografie mobilním telefonem cestou do školy, ze školy nebo s rodiči na procházce, a z fotografií vytvořit banner, který vystavíte ve vestibulu školy nebo na obecním úřadě. Jistě i vás napadne spousta dalších možností, jak upozornit na nutnost ochrany přírody. Vytvořit můžete i upoutávku, kterou spolu s vyučujícími můžete vložit na stránky vaší školy.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/5585-jak-to-vypada-na-tridici-lince
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci zkusí navrhnout, jak by mohli pomoci upozornit dospělé na nutnost ochrany životního prostředí. Tím, že upoutají jejich pozornost, probudí v lidech v okolí zájem o tuto problematiku. Zjistí, že větší skupinu lidí osloví prostřednictvím upoutávky na stránkách své školy. Při tomto projektu se mohou dostat do kontaktu s cizími lidmi. Poučte je, že pokud si například začnou psát s neznámým kamarádem, který se o jejich práci zajímá, že i když o sobě tvrdí, že je například desetiletou dívkou, může to být ve skutečnosti čtyřicetiletý muž. Ať si bez souhlasu rodičů nedomlouvají žádné schůzky s cizími lidmi.
Doporučený zdroj pro rodiče a vyučují:
https://www.samosebou.cz/?gclid=CjwKCAjwgZCoBhBnEiwAz35RwpqGYZtcq0CdBKwCvyevPdSEckjSxOoGyVAw93ZcE7dNPBQjl86QmRoCGcQQAvD_BwE
Strana 65
Námět
Přineste si do školy fotografie z dětství. Prohlédněte si na internetu, jak asi vypadáte, když jste ještě u mámy v bříšku. Takovou fotografii dostane maminka po vyšetření ultrazvukem.
K paní doktorce chodíte pravidelně na preventivní prohlídky. Jsou to prohlídky, při kterých paní doktorka průběžně sleduje, zda rostete přiměřeně svému věku a vyvíjíte se zdravě. Nejprve vás vždy změří a zváží.
Změřte se a zvažte se spolužáky a zapište výsledky do tabulky. Dnes se vážíme váhami, které měří přesně. A jak se vážili naši rodiče nebo prarodiče? Zeptejte se jich a společně najděte zajímavé informace o váhách na internetu.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/2497-faze-lidskeho-zivota
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci si přinesou do školy fotografie z dětství, případně i ultrazvuk plodu. Porovnávají, jak se měnilo jejich tělo s přibývajícím věkem. Změří se a zváží a porovnají výsledky měření s ostatními spolužáky. Podle vámi doporučených zdrojů zjistí, jaké váhy používali lidé v minulosti. Poučte je, že pokud je při vyhledávání informací na internetu něco znepokojí nebo vyděsí, ať o tom rodičům nebo vám ihned řeknou.
Doporučené zdroje pro rodiče a vyučující:
Pracovní list Mendelovy univerzity inspirovaný učebnicí Já a můj svět 3
https://www.mendelova.cz/files/posts/14561/files/rosteme_a_vyvijime_se.pdf
https://www.strucne-zdrave.cz/vyvojova-obdobi-cloveka-podrobne/
Strana 69
Námět
Sedněte si do kruhu. Rozložte si před sebe balicí papír. Jeden z vás si na něj lehne, ostatní obkreslí tužkou jeho tělo. Vystřihněte tento obrys. Zamyslete se nad tím, jak pečujete o své zdraví. Do vystřiženého těla napište, co jste vymysleli (každý jinou barvou).
Někteří z vás jsou alergici. A ti musejí pečovat o své tělo s větší obezřetností než ostatní. Že nevíte, co je to být na něco alergický? Poslechněte si video o alergiích.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/9213-slovicka-alergie
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci se zamýšlejí nad tím, co všechno dělají pro to, aby byli zdraví. Své myšlenky zapisují na plochu balicího papíru ve tvaru lidského těla. Mohou také vytvářet stránky knihy na toto téma, které vyvěsí v prostorách chodby školy nebo na stránkách školy. Společně s vyučujícím mohou podklady pro stránky i graficky zpracovat, například jim oskenujte některé materiály nebo je vytiskněte z internetu a žáci je opatří popisky a ilustračními obrázky. Někteří z nich zvládají úpravy obrázků i v mobilním telefonu. Poučte je, že nesmí využívat k tomuto účelu materiály, které nalezli na internetu, bez souhlasu majitele. Upozorněte je na to, že pokud by to udělali, jde o porušování autorských práv.
Doporučený zdroj pro vyučující:
Námět vyučovací hodiny
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2007/ZS1MP_RZT2/um/Doubrava.pdf
Strana 76
Námět
Ke slovníku pojmů můžete vytvořit i slovník s pojmy, se kterými jste se seznámili při práci s digitálními technologiemi. Napište na kartičky slova, která spolužáci používají při online komunikaci, a vy nevíte, co znamenají. Zahrajte si na reportéry a zjistěte v rozhovorech se staršími spolužáky a s vyučujícími, co tato slova znamenají.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/6027-digitalni-stopa
Přechod z offline prostředí do digitálního světa
Žáci napíší na kartičky slova, která používají jejich starší spolužáci při online komunikaci. Slova jim můžete i předem připravit a každý z nich si jedno slovo vylosuje. Jeho úkolem pak bude zjistit, co toto slovo znamená. (Agrese na internetu, avatar, blog, cheating, diskusní fórum, emotikon, esemeska, facebook, kyberšikana, lajkování, netiketa, nick, smartphone, tablet, trollování aj.) Pro své žáky můžete se staršími spolužáky uspořádat besedu o zkušenostech užívání internetu a společně vyhodnotit, jaké užívání internetu je bezpečné.
Doporučený zdroj pro rodiče a vyučující:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/7728-jak-na-internet-informace-na-internetu