Vlastivěda 4: Hlavní události nejstarších českých dějin
zpět na výběr titulu
Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].
Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.
1. MALÁ KAPITOLA O ČASE
str. 4
a) Na stránkách https://www.dejepisne.cz/test-casova-osa-1-10/si vyzkoušejte, jak umíte přiřazovat roky do století.
b) Během výletů po Česku, popř. během zahraniční dovolené, pořiďte fotografie památek z různých období, zejména staveb (hradů, kostelů), soch, vynálezů. Na vhodném digitálním zařízení vytvořte třídní fotoalbum, fotografie roztřiďte do složek podle daného období (pravěk, středověk atd.) a připravte prezentaci. Každou fotografii památky označte jejím názvem, popř. místem, kde se nachází.
2. ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU
str. 6
Na internetu zjistěte více informací o zemědělství v mladší době kamenné a o tom, jak se tenkrát jedlo. Ze získaných informací vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.
Doporučené zdroje:
http://www.virtualniarcheologie.cz/jak-se-zilo-prvnim-zemedelcum/jak-se-tenkrat/jak-se-tenkrat-jedlo/
https://edu.ceskatelevize.cz/video/7035-zemedelstvi-v-neolitu
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
str. 7
Na internetu vyhledejte postup výroby bronzových předmětů. Ve vhodném digitální prostředí (např. PowerPoint) sami stručně popište celý postup.
Doporučené zdroje:
http://www.virtualniarcheologie.cz/hrajte-si/objevte-postup-vyroby-bronzovych-predmetu/
https://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/zpracovani_kovu_-_bronz_0.pdf
str. 8
Na webových stránkách www.mapy.cz zjistěte, poblíž které řeky a kterého města se nachází největší keltské oppidum v ČR.
Doporučený zdroj:
https://mapy.cz/zakladni?source=base&id=1914975&x=14.4095033&y=49.9620418&z=18
4. SÁMŮV KMENOVÝ SVAZ
str. 10
Na základě informací z učebnice a doplňujících informací z internetu vytvořte představení o vzniku Sámova kmenového svazu. Pomocí vhodného záznamového zařízení (videokamera, chytrý mobilní telefon, …) pořiďte z představení videozáznam.
Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/S%C3%A1mova_%C5%99%C3%AD%C5%A1e
https://www.dejepis.com/samo/
https://www.zsuvaly.cz/userfiles/files/DUM/Samuv_kmenovy_svaz.ppt
7. VZNIK ČESKÉHO STÁTU, VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KNÍŽAT
str. 16
Vyhledejte světoznámou koledu o sv. Václavovi. Naučte se její první sloku v angličtině a nahrajte se na vhodné záznamové zařízení (diktafon, chytrý mobilní telefon).
Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Dobr%C3%BD_kr%C3%A1l_V%C3%A1clav
https://www.youtube.com/watch?v=X69M519dycQ
https://www.youtube.com/watch?v=SQVUMG6LZGM
https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/vanocni-koledy/good-king-wenceslas-292969
https://www.vira.cz/texty/knihovna/kapitoly/dobry-kral-vaclav-good-king-wenceslas
9. VZNIK ČESKÉHO KRÁLOVSTVÍ, VLÁDA PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
str. 22
Na internetu vyhledejte, která města byla založena Přemyslem Otakarem II. Poté vyhledejte fotografie některých těchto měst. Pracujte pouze s volnými zdroji fotografií. Pomocí vhodného digitálního zařízení vytvořte prezentaci.
Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99emysl_Otakar_II.#M%C4%9Bsta_zalo%C5%BEen%C3%A1_P%C5%99emyslem_Otakarem_II.
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/
10. ČESKÝ STÁT ZA VLÁDY LUCEMBURKŮ
str. 25
Na internetu zjistěte více informací o vládě Karla IV. Ze získaných informací vytvořte myšlenkovou mapu, k tomu můžete využít i vhodné digitální prostředí.
Doporučené zdroje:
https://karel700.cuni.cz/KAREL-55.html
https://www.ceskozemepribehu.cz/karluv-zivot#chapter-02
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
11. ŽIVOT VE STŘEDOVĚKU
str. 30
Ve vhodném digitálním prostředí (např. Malování) nakreslete hrad a jeho okolí, barevně zvýrazněte prvky s obrannou funkcí.
Doporučené zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Obl%C3%A9h%C3%A1n%C3%AD_ve_st%C5%99edov%C4%9Bku
https://www.ohradech.eu/zakladni_skladebni_prvky_hradu.html
12. HUSITSKÉ VÁLKY
str. 34
Na webových stránkách s mapami vyhledejte Kostnici (Konstanz). Zjistěte, ve kterém státě leží.
Doporučené zdroje:
https://www.google.com/maps
https://mapy.cz/zakladni?x=15.6756000&y=49.7195000&z=11
14. PRVNÍ HABSBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
str. 42 (portrét Rudolfa II. od G. Arcimbolda)
Na internetu vyhledejte fotografie s ovocem a zeleninou. Pomocí vhodného digitálního zařízení vytvořte koláž-portrét.
Doporučené zdroje:
https://pixabay.com/cs/
https://www.flickr.com/photos/tags/flicker/
OPAKOVÁNÍ
a) Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci o významných panovnických rodech, které vládly na našem území.
Doporučené zdroje:
učebnice
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A9_kr%C3%A1lovstv%C3%AD
https://dejepisvkostce.estranky.cz/clanky/vladnouci-rody-na-ceskem-trune/
b) Ve vhodném digitálním prostředí (Word, Excel) vytvořte tabulku se stručným přehledem charakteristik všech stavebních slohů, s nimiž jste se v učebnici seznámili.
c) Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte obecnou časovou osu základních období lidských dějin. Na internetu vyhledejte, kdy přibližně jednotlivá období probíhala, a informaci využijte při tvorbě časové osy.
Doporučené zdroje:
https://products.aspose.app/diagram/cs/timeline
https://www.dejepis.com/ucebnice/periodizace-dejin/
https://www.dejepis.com/casova-primka/
Digitální kompetence jsou výrazně podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.
Prohlédněte si celou učebnici včetně doplňkového obsahu v elekronické verzi MIUč+ na ucebnice-online.cz kliknutím zde.