^ Zpět na seznam

Vlastivěda 5 Poznáváme svět kolem nás: Jsme občané

zpět na výběr titulu

Digitální kompetence jsou plně zařazeny do úloh učebnice a pracovního sešitu a podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.

Prohlédněte si celou učebnici včetně doplňkového obsahu v elektronické verzi MIUč+ na ucebnice-online.cz kliknutím zde.

Zde vám nabízíme další úkoly k rozvoji digitálních kompetencí.

I. JSME OBČANÉ ČESKÉ REPUBLIKY

Úkol k podkapitolce Jak můžeme ovlivnit fungování své obce? na str. 9

Vyhledejte internetové stránky městského či obecního úřadu vašeho města či vaší obce. V seznamu označte, které informace tam můžete najít:

Obsah                                                         Na int. stránkách naší obce
– základní údaje o obci/městě
– historie obce
– vedení obce
– úřední hodiny úřadu
– místní poplatky
– pořádané akce
– kultura
– sport
– životní prostředí
– školství
– spolky a kroužky
– kontakty
– e-podatelna

Doporučený zdroj:
https://www.statnisprava.cz/rstsp/ciselniky.nsf/i/d0055

Úkol k podkapitolce Jak můžeme ovlivnit fungování své obce? na str. 9

Zjistěte, kolik obyvatel má vaše obec v současnosti, kolik jich měla v roce vašeho narození a v roce, kdy jste začali chodit do školy. Tyto počty srovnejte.

Doporučený zdroj:
https://obyvateleceska.cz/

Úkol k podkapitolce Ochrana životního prostředí na str. 15

Ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint Presentation) vytvořte návod na správné třídění odpadu. Vyfotografujte nádoby na tříděný odpad ve vašem okolí a uveďte k nim, jaké odpadky do nich patří. Výčet doplňte fotografiemi. Můžete použít fotografie vlastní, případně fotografie z volně dostupných zdrojů. Vždy uveďte autora fotografie.

Doporučené zdroje:
https://www.jaktridit.cz/cz/trideni/tridene-odpady/
https://www.sako.cz/trideni-odpadu
https://www.eon.cz/radce/blog/jak-spravne-tridit-odpad/

Úkol k podkapitolce Zemědělství, průmysl a obchod na str. 15

Zhlédněte video o reklamaci a vysvětlete, jak jsou chráněna práva spotřebitelů v případě koupě nekvalitních výrobků. Společně uveďte, jak byste v takové situaci postupovali. Pomoci vám mohou i informace na stránkách Škola pro spotřebitele.

Zeptejte se rodičů, zda někdy nějaký výrobek reklamovali, popř. jak postupovali a jak byla reklamace vyřešena. Srovnejte jejich zkušenost s vámi zjištěnými informacemi.

Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/166-reklamace
https://skolaspotrebitele.cz/pro-spotrebitele/reklamace-zbozi-a-sluzeb/

Úkol ke kapitole Jaká jsou on-line nebezpečí na str. 26 a 27

Zhlédněte Příběh SvůďákaPříběh Báry a řekněte, v čem udělali Svůďák a Bára chyby a čeho by se měli příště vyvarovat. Co jim v jejich situaci nakonec pomohlo?

Doporučené zdroje:
https://osveta.nukib.gov.cz/course/view.php?id=95#zaci
https://osveta.nukib.gov.cz/course/view.php?id=83

Úkol ke kapitole Jaká jsou on-line nebezpečí na str. 26 a 27

Zhlédněte video Staying safe online (Jak zůstat on-line v bezpečí). Před puštěním videa si pod ikonou „sluchátka“ nastavte české titulky. Společně vyjmenujte všechny „superschopnosti“ pro bezpečný pohyb v on-line prostředí. Zamyslete se, které z uvedených „superschopností“ již máte a na kterých byste měli ještě zapracovat.

Doporučený zdroj:
https://audiovisual.ec.europa.eu/en/video/I-211286?lg=EN%2FEN

II. JSME OBYVATELÉ EVROPY

Úkol k podkapitolce Zemědělství na str. 32

Zhlédněte video Nejstarší olivovník na světě a zkuste odpovědět na otázky.

  1. Kde se nejstarší olivovník nachází?
  2. Jak je starý?
  3. Kolik metrů měří obvod dutého vykotlaného kmene?
  4. Jaké další zajímavosti jste se o tomto olivovníku dozvěděli?

Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/13784-nejstarsi-olivovnik-na-svete

Úkol ke kapitole Jaké jsou Evropské státy – bývalá královna Spojeného království na str. 31

Zhlédněte video Britská královna Alžběta II. a společně pak vyjmenujte co nejvíce faktů a zajímavostí, jež jste se v něm o královně Alžbětě II. dozvěděli.

Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14037-britska-kralovna-alzbeta-ii

Úkol k podkapitolce Cestovní ruch na str. 33

Pomocí zobrazení tras na on-line mapě zjistěte, do které z uvedených metropolí (Athény, Madrid, Řím, Paříž, Londýn) byste autem dorazili za nejkratší/nejdelší dobu z místa svého bydliště.

Doporučené zdroje:
https://mapy.com/cs/zakladni?planovani-trasy&x=15.6252330&y=49.8022514&z=8
https://www.google.com/maps/dir///@49.1978752,16.6035456,14z/data=!4m2!4m1!3e0!5m1!1e1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDYwMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Úkol ke kapitole Naši sousedé na str. 36–45

Využijte virtuálního průvodce a prohlédněte si vybraná místa v sousedních zemích.

Doporučené zdroje:
https://www.virtualtravel.cz/slovensko
https://www.virtualtravel.cz/rakousko
https://www.virtualtravel.cz/nemecko
https://www.virtualtravel.cz/polsko

Úkol ke kapitole Žijeme v Evropské unii na str. 46–47

Seznamte se s Evropskou unií a Evropou jako takovou prostřednictvím her.

Doporučené zdroje:
Evropská unie: jaká vlastně je?
https://learning-corner.learning.europa.eu/play-games/eu-whats-it-all-about_cs
Poznejte Evropu!
https://learning-corner.learning.europa.eu/play-games/lets-explore-europe_cs

Úkol k podkapitolce Severoatlantická aliance (NATO) na str. 48

Na webových stránkách NATO zjistěte, kolik států je členy NATO. Který stát vstoupil do NATO nejpozději? Ve kterém roce?

Doporučený zdroj:
https://www.nato.int/nato-welcome/index_cz.html

Úkol k podkapitolce Udržitelnost na str. 50

Na stránkách worldometer ve dvojicích sledujte počet nově narozených a zemřelých, a to jeden z dvojice, kolik lidí se rodí, a druhý, kolik umírá. Pomocí hodinek či digitálního zařízení odměřte 15 sekund a zapište, jak se počty narozených a zemřelých změnily. Srovnejte je a vysvětlete stálý nárůst celosvětové populace.

Doporučený zdroj:
https://www.worldometers.info/world-population/

Úkol k podkapitolce Udržitelnost na str. 50

Na stránkách worldometer zjistěte, jak se změnil počet obyvatel za posledních 5 let. Dále srovnejte,

jak se změnila hustota zalidnění na km2 v tomto roce oproti roku 1927. Vypočítejte, o kolikanásobek se jedná.

Doporučený zdroj:
https://www.worldometers.info/world-population/world-population-by-year/

Úkol k podkapitolce Jak můžeme pomoct životnímu prostředí na str. 51

Pomocí hry se zamyslete nad svým jednáním. Diskutujte o tom, co je prospěšné jak pro životní prostředí, tak pro vaše zdraví.

Doporučený zdroj:
Je to na vás
https://learning-corner.learning.europa.eu/learning-materials/2050-its-you_cs

zpět na výběr titulu