Vlastivěda 5 Poznáváme svět kolem nás: Jsme občané
zpět na výběr titulu
Digitální kompetence jsou plně zařazeny do úloh učebnice a pracovního sešitu a podporovány také v MIUč+, kde mohou žáci využívat interaktivní úlohy a získávat doplňující informace formou úkolů s odkazy na ověřená videa a texty.
Prohlédněte si celou učebnici včetně doplňkového obsahu v elektronické verzi MIUč+ na ucebnice-online.cz kliknutím zde.
Zde vám nabízíme další úkoly k rozvoji digitálních kompetencí.
I. JSME OBČANÉ ČESKÉ REPUBLIKY
Úkol k podkapitolce Jak můžeme ovlivnit fungování své obce? na str. 9
Vyhledejte internetové stránky městského či obecního úřadu vašeho města či vaší obce. V seznamu označte, které informace tam můžete najít:
Obsah Na int. stránkách naší obce
– základní údaje o obci/městě
– historie obce
– vedení obce
– úřední hodiny úřadu
– místní poplatky
– pořádané akce
– kultura
– sport
– životní prostředí
– školství
– spolky a kroužky
– kontakty
– e-podatelna
Doporučený zdroj:
https://www.statnisprava.cz/rstsp/ciselniky.nsf/i/d0055
Úkol k podkapitolce Jak můžeme ovlivnit fungování své obce? na str. 9
Zjistěte, kolik obyvatel má vaše obec v současnosti, kolik jich měla v roce vašeho narození a v roce, kdy jste začali chodit do školy. Tyto počty srovnejte.
Doporučený zdroj:
https://obyvateleceska.cz/
Úkol k podkapitolce Ochrana životního prostředí na str. 15
Ve vhodném digitálním prostředí (např. PowerPoint Presentation) vytvořte návod na správné třídění odpadu. Vyfotografujte nádoby na tříděný odpad ve vašem okolí a uveďte k nim, jaké odpadky do nich patří. Výčet doplňte fotografiemi. Můžete použít fotografie vlastní, případně fotografie z volně dostupných zdrojů. Vždy uveďte autora fotografie.
Doporučené zdroje:
https://www.jaktridit.cz/cz/trideni/tridene-odpady/
https://www.sako.cz/trideni-odpadu
https://www.eon.cz/radce/blog/jak-spravne-tridit-odpad/
Úkol k podkapitolce Zemědělství, průmysl a obchod na str. 15
Zhlédněte video o reklamaci a vysvětlete, jak jsou chráněna práva spotřebitelů v případě koupě nekvalitních výrobků. Společně uveďte, jak byste v takové situaci postupovali. Pomoci vám mohou i informace na stránkách Škola pro spotřebitele.
Zeptejte se rodičů, zda někdy nějaký výrobek reklamovali, popř. jak postupovali a jak byla reklamace vyřešena. Srovnejte jejich zkušenost s vámi zjištěnými informacemi.
Doporučené zdroje:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/166-reklamace
https://skolaspotrebitele.cz/pro-spotrebitele/reklamace-zbozi-a-sluzeb/
Úkol ke kapitole Jaká jsou on-line nebezpečí na str. 26 a 27
Zhlédněte Příběh Svůďáka a Příběh Báry a řekněte, v čem udělali Svůďák a Bára chyby a čeho by se měli příště vyvarovat. Co jim v jejich situaci nakonec pomohlo?
Doporučené zdroje:
https://osveta.nukib.gov.cz/course/view.php?id=95#zaci
https://osveta.nukib.gov.cz/course/view.php?id=83
Úkol ke kapitole Jaká jsou on-line nebezpečí na str. 26 a 27
Zhlédněte video Staying safe online (Jak zůstat on-line v bezpečí). Před puštěním videa si pod ikonou „sluchátka“ nastavte české titulky. Společně vyjmenujte všechny „superschopnosti“ pro bezpečný pohyb v on-line prostředí. Zamyslete se, které z uvedených „superschopností“ již máte a na kterých byste měli ještě zapracovat.
Doporučený zdroj:
https://audiovisual.ec.europa.eu/en/video/I-211286?lg=EN%2FEN
II. JSME OBYVATELÉ EVROPY
Úkol k podkapitolce Zemědělství na str. 32
Zhlédněte video Nejstarší olivovník na světě a zkuste odpovědět na otázky.
- Kde se nejstarší olivovník nachází?
- Jak je starý?
- Kolik metrů měří obvod dutého vykotlaného kmene?
- Jaké další zajímavosti jste se o tomto olivovníku dozvěděli?
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/13784-nejstarsi-olivovnik-na-svete
Úkol ke kapitole Jaké jsou Evropské státy – bývalá královna Spojeného království na str. 31
Zhlédněte video Britská královna Alžběta II. a společně pak vyjmenujte co nejvíce faktů a zajímavostí, jež jste se v něm o královně Alžbětě II. dozvěděli.
Doporučený zdroj:
https://edu.ceskatelevize.cz/video/14037-britska-kralovna-alzbeta-ii
Úkol k podkapitolce Cestovní ruch na str. 33
Pomocí zobrazení tras na on-line mapě zjistěte, do které z uvedených metropolí (Athény, Madrid, Řím, Paříž, Londýn) byste autem dorazili za nejkratší/nejdelší dobu z místa svého bydliště.
Doporučené zdroje:
https://mapy.com/cs/zakladni?planovani-trasy&x=15.6252330&y=49.8022514&z=8
https://www.google.com/maps/dir///@49.1978752,16.6035456,14z/data=!4m2!4m1!3e0!5m1!1e1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDYwMy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Úkol ke kapitole Naši sousedé na str. 36–45
Využijte virtuálního průvodce a prohlédněte si vybraná místa v sousedních zemích.
Doporučené zdroje:
https://www.virtualtravel.cz/slovensko
https://www.virtualtravel.cz/rakousko
https://www.virtualtravel.cz/nemecko
https://www.virtualtravel.cz/polsko
Úkol ke kapitole Žijeme v Evropské unii na str. 46–47
Seznamte se s Evropskou unií a Evropou jako takovou prostřednictvím her.
Doporučené zdroje:
Evropská unie: jaká vlastně je?
https://learning-corner.learning.europa.eu/play-games/eu-whats-it-all-about_cs
Poznejte Evropu!
https://learning-corner.learning.europa.eu/play-games/lets-explore-europe_cs
Úkol k podkapitolce Severoatlantická aliance (NATO) na str. 48
Na webových stránkách NATO zjistěte, kolik států je členy NATO. Který stát vstoupil do NATO nejpozději? Ve kterém roce?
Doporučený zdroj:
https://www.nato.int/nato-welcome/index_cz.html
Úkol k podkapitolce Udržitelnost na str. 50
Na stránkách worldometer ve dvojicích sledujte počet nově narozených a zemřelých, a to jeden z dvojice, kolik lidí se rodí, a druhý, kolik umírá. Pomocí hodinek či digitálního zařízení odměřte 15 sekund a zapište, jak se počty narozených a zemřelých změnily. Srovnejte je a vysvětlete stálý nárůst celosvětové populace.
Doporučený zdroj:
https://www.worldometers.info/world-population/
Úkol k podkapitolce Udržitelnost na str. 50
Na stránkách worldometer zjistěte, jak se změnil počet obyvatel za posledních 5 let. Dále srovnejte,
jak se změnila hustota zalidnění na km2 v tomto roce oproti roku 1927. Vypočítejte, o kolikanásobek se jedná.
Doporučený zdroj:
https://www.worldometers.info/world-population/world-population-by-year/
Úkol k podkapitolce Jak můžeme pomoct životnímu prostředí na str. 51
Pomocí hry se zamyslete nad svým jednáním. Diskutujte o tom, co je prospěšné jak pro životní prostředí, tak pro vaše zdraví.
Doporučený zdroj:
Je to na vás
https://learning-corner.learning.europa.eu/learning-materials/2050-its-you_cs