Doložka MŠMT prodloužena do 29. 9. 2031! (vztahuje se i na tištěné vydání s uvedením starší doložky)
Připravili jsme pro vás novou řadu čítanek pro 6. až 9. ročník, které byly sestaveny pro potřeby výuky v souladu s požadavky RVP ZV. Ukázky byly vybrány tak, aby bylo možné v co největší míře uplatnit mezipředmětové vztahy. Součástí je řada činnostních úkolů a námětů pro skupinovou práci. U některých článků jsou rovněž uvedena doporučená průřezová témata.
Do čítanky byly vybrány ukázky ze světové a české literatury 20. století. Žáci si vytvoří ucelenou představu o vývoji literatury od zrodu moderny až po současnou postmoderní literaturu. V orientaci jim pomohou stručné chronologické přehledy vývoje literatury. V čítance se žáci seznámí nejen s hlavními literárními směry a skupinami, ale i se zásadními historickými okamžiky a jejich zobrazením v literatuře.
Citace posouzení obsahu textu v aktuálním recenzním posudku od Mgr. Miloše Mlčocha, Ph.D.:
Čítanka pro 9. ročník nakladatelství Nová škola je koncipována chronologicky. Uvádím názvy oddílů, které charakterizují zaměření jejich textů: Zrod moderny, Doba -ismů (20. léta), Jedna dvě, krize jde (30. léta), Válečná léta (40. léta), Doba zatemnění (50. léta), Dlouhá cesta ke svobodě (60. – 80. léta), Postmoderní svět, Současný svět.
Z uvedeného výčtu vyplývá, že ukázky jsou vybírány z literárních děl od 90. let 19. století až po současnost.
Úvodní oddíly jsou velmi stručné (moderně jsou věnovány 4 strany textu, 20. létům 20. století stran 10, 30. létům pak 8 stran). Najdeme zde klasické autory, jako je Verlaine, Rimbaud a Gellner, Vančura, Apollinaire, Biebl, Seifert, Morgenstern, Nezval nebo Steinbeck. Autorka čítanky zařadila mezi ukázky také autory z pozdějších dob, jejichž tvorba se k dané době vztahuje: J. Smetanová: TGM: „Proč se neřekne pravda (s. 14), Květa Legátová: Želary (s. 18).
Oceňuji zařazení ukázek z děl autorů, kteří v čítankách dosud často nefigurovali: válečný pilot František Fajtl (s. 32), britský autor historických románů Ken Follett (s. 38) nebo nizozemský malíř, sochař a básník Karel Appel (s. 71).
Literární tvorbě od 40. let 20. století do současnosti je věnován poněkud větší prostor. Autorka střídá ukázky prózy a poezie, ale drží sezpravidla osvědčených autorů: Lenka Procházková, Miroslav Horníček, Jiří Suchý, Pavel Kohout, Ludvík Vaculík, Michal Viewegh a
další. Doporučuji rozšířit výběr autorů o jména, která nejsou tak často využívaná a otřelá. Také bych doporučil, aby pro příští vydání čítanky bylo zařazeno více děl autorek-žen. Například v období 60. – 80. let 20. století je vybráno celkem 12 ukázek, z toho pouze 3 pocházejí z autorské dílny žen.
Kladně hodnotím zařazení úryvku z knížky Bílej kůň, žlutej drak. Text je na jedné straně vhodným příkladem literárního ztvárnění života vietnamské komunity žijící v České republice, na druhé straně představuje ojedinělou ukázku literární mystifikace. Oceňuji také zařazení úryvku rozhovoru s autorem, který se vydával za vietnamskou dívku, v němž vysvětluje svoji motivaci. Učebnice je koncipována tak, že je přiměřená cílové skupině žáků/žákyň 9. ročníku. S ohledem na přílišnou náročnost bych zvažoval zařazení textu Morčata (s. 72) a úryvku z románu Jméno růže (s. 78).
Čítanka je sestavena přehledně, k dobré orientaci přispívá členění na chronologicky zaměřené oddíly. Redakce nakladatelství dbala jak na naplňování očekávaných výstupů, tak na další požadavky. Mezipředmětové vztahy jsou označeny pro orientaci ve žlutém rámečku na dolním okraji strany a průřezová témata v zeleném rámečku na dolním okraji strany.
Kladně hodnotím to, že výchozí texty a navazující aktivity na sebe funkčně navazují. Uvádím příklady některých aktivit, které jsou zaměřeny na vyhledávání informací a na rozvoj samostatného myšlení:
3. Zjistěte nebo řekněte, jak se jmenovali výsadkáři, kteří atentát na Heydricha provedli.
V ukázce vyhledejte, kde se po provedení atentátu ukryli. Jaký měl atentát dopad na běžné občany? (s. 31)
2. Vyhledejte v textu, jak se v hovorové řeči označoval hákový kříž. Zjistěte, v čem má tento symbol svůj původ, jak se správně nazývá a kde se původně používal. (s 42)
Vhodně jsou koncipovány také aktivity zaměřené na porozumění textu, na pozorné čtení, na volbu vhodné argumentace a na vyhledávání informací. Tyto úlohy podporují rozvoj čtenářské gramotnosti:
1. Přečtěte si celou báseň a řekněte. Co symbolizuje ostříhání vlasů malého chlapce. (s. 45)
2. Jak asi získal major Terazky svou přezdívku? … Proč autor nazval svůj román „Černí baroni“? (s. 49)
3. Jaké protiargumenty vnesla do spotu s otcem matka? Komu dáváte za pravdu? Svůj názor zdůvodněte. (s. 75)
Celkově jsou aktivity zpracovány pečlivě, pozitivně hodnotím to, že jsou svou náročností přiměřené pro žáky 9. ročníku.
Pokud jde o výtvarné a grafické pojetí posuzované čítanky, jako celek jsou ilustrace a zvolená grafika přiměřené danému ročníku ZŠ. Výhrady mám k zařazení ilustrací Jeana Dubuffeta na s. 50 a 51.