Přírodopis 6, 1. díl (Úvod do učiva Přírodopisu)

zpět na výběr titulu

Využili jste některý z námětů ve výuce, máte náměty nebo připomínky? Kontaktujte nás na [email protected].

Náměty budou průběžně aktualizovány a vylepšovány.

str. 6, Sluneční soustava

Rozdělte se do skupin. Zamyslete se, co už víte o sluneční soustavě (např. z učiva přírodovědy na 1. stupni), a své poznatky zpracujte např. do myšlenkové mapy nebo prezentace a představte je ostatním. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
Microsoft PowerPoint

Nakonec můžete zhlédnout shrnující video, např. https://www.youtube.com/watch?v=-kiGRSIxu0A&ab_channel=ESEROCzechRepublic.

str. 11, Fotosyntéza

Prozkoumejte webové stránky https://edu.ceskatelevize.cz/namet/fotosynteza. Zhlédněte některé z videí, případně vypracujte některý z pracovních listů, které tam jsou k dispozici.

Dělejte si poznámky a na závěr spolužákům představte, co jste se dozvěděli, co vás zaujalo apod.

Doporučené aplikace:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/
PowerPoint
Word

str. 14, Vývoj života

Na internetu vyhledejte obrázky dinosaurů, dohledejte k nim i dostupné informace. Ve vhodném digitálním prostředí vytvořte prezentaci o vybraném druhu dinosaura, doplňte ji obrázky z volných zdrojů. Dinosaura pak představte ostatním.

Doporučené zdroje:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
https://pixabay.com/cs/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/

str. 17, Rozmanitost života na Zemi

Na internetu nebo v encyklopediích vyhledejte informace o fenkovi berberském, velbloudovi dvouhrbém, chřestýši západním a molochovi ostnitém. Zaměřte se zejména na to, jak jsou tito živočichové přizpůsobeni k životu v poušti. K zaznamenání informací využijte vhodné digitální prostředí.

Doporučené zdroje:
https://safaripark.cz/cz/zvirata-a-expozice/lexikon-zvirat/fenek
https://www.sokujiciplaneta.cz/zajimavosti/sub-mala-poustni-liska-jmenem-fenek
https://www.biolib.cz/cz/taxon/id1920/
https://www.zoopraha.cz/zvirata-a-expozice/lexikon-zvirat/184-aktualne-ze-zoo-praha/novinky-u-zvirat?d=447-velbloud-dvouhrby&start=447
https://www.zoozlin.eu/velbloud-dvouhrby/
https://www.zoochleby.cz/velbloud-dvouhrby-domaci-6049/
https://www.stoplusjednicka.cz/vodni-napajedlo-hadich-supin-jak-chrestys-sbira-vodu-v-mistech-kde-temer-zadna-neni
http://www.atlaszvirat.cz/moloch-ostnity-1595
https://zoom.iprima.cz/priroda/moloch-ostnity-dva-penisy

str. 20, Pohyb

Ověřte si, že i rostliny se skutečně pohybují. Využít můžete rostliny, které máte ve třídě nebo doma.

Rostliny postavte k oknu, nejlépe na parapet. Do jejich blízkosti umístěte vhodné záznamové zařízení (fotoaparát, chytrý mobilní telefon), ideálně se stativem. Můžete tak zaznamenat např. natáčení listů ke světlu nebo rozvití poupat.

Některá zařízení přímo umožňují vytvořit časosběrný snímek (timelapse). U jiných je nutné fotografovat rostliny v intervalech, které si sami určíte – časosběrné video z pořízených fotografií pak vytvoříte v aplikaci, která je k tomu určená, například na počítači.

Výsledné video prezentujte ve třídě.

Doporučené zdroje:
https://www.casosberna.cz/jak-na-casosber
https://timelapsetool.com/cs

str. 25, Potravní pyramida

Ve vhodném grafickém editoru (např. Malování) vytvořte další příklady potravní pyramidy. Na její vrchol umístěte např. medvěda hnědého, medvěda ledního, vlka obecného, vydru říční, tygra ussurijského, pumu americkou, lva kapského, žraloka bílého, sumce velkého, orla mořského, nebo kormorána velkého.

Informace, které organismy patří do nižších stupňů pyramidy, dohledejte na internetu, případně v odborné literatuře (encyklopediích). K tvorbě pyramidy využijte i fotografie z volných zdrojů nebo i své vlastní.

Výsledné pyramidy vytiskněte a vytvořte si z nich výstavku.

Doporučené zdroje:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page
https://pixabay.com/cs/
https://www.pexels.com/
https://www.flickr.com/

str. 30, Buňka

Zhlédněte video: https://www.youtube.com/watch?v=kFbL9TBYbMI&ab_channel=GARDENNATURE.

Potom vytvořte myšlenkovou mapu toho, co jste se dozvěděli o rostlinných i živočišných buňkách, co vás zaujalo. Můžete využít vhodné digitální prostředí, např.:
https://products.aspose.app/diagram/cs/mindmap
https://bubbl.us/

Nakonec o svých poznatcích diskutujte.

str. 38, Viry

Ve vhodném digitálním prostředí si vytvořte shrnutí toho, co jste se v přírodopisu dozvěděli o virech. Potom zhlédněte video: https://www.youtube.com/watch?v=RcPq1ApIM-s&ab_channel=Otev%C5%99en%C3%A1v%C4%9Bda a své shrnutí doplňte dalšími informacemi, které jste se dozvěděli. Pokud budete chtít, můžete si dohledat podrobnější informace o tom, co vás zaujalo, a svůj zápis doplnit i fotografiemi nebo obrázky virů.

Nakonec o svých poznatcích diskutujte.

str. 40, Bakterie – jednobuněčné organizmy

Rozdělte se do skupin. Každá skupina zhlédne jedno z několika videí a ve zvoleném textovém nebo grafickém editoru vytvoří pracovní list, který bude zaměřen na zachycení nejdůležitějších informací, které by si měl člověk z videa zapamatovat.

Doporučené zdroje:
https://www.youtube.com/watch?v=m2JDIoVj-5M&ab_channel=KCscience
https://www.youtube.com/watch?v=Tp6I82B4uhA&ab_channel=GARDENNATURE

Následně si jednotlivé skupiny pracovní listy mezi sebou vymění. Nejprve si listy prohlédnou a zjistí, zda by už něco byli schopni doplnit na základě znalostí z hodin přírodopisu a videa, pro které vytvářeli svůj pracovní list. Potom zhlédnou další video a dokončí vyplňování pracovního listu.

Nakonec skupiny zhodnotí jednotlivá videa (co se z nich dozvěděli/nedozvěděli, jaká forma jim více vyhovovala apod.) i zpracování pracovních listů, které vyplňovali (co ocenili, co by doplnili apod.).

str. 42, Využití bakterií člověkem

Na internetu vyhledejte, jak lze v domácích podmínkách vyrobit jogurt nebo kysané zelí.

Pokud to podmínky ve škole dovolí, zkuste některou z těchto potravin připravit. Svou práci dokumentujte fotoaparátem, videokamerou nebo chytrým mobilním telefonem.

Následně ze získaného materiálu připravte reportáž (video, případně ve formě prezentace fotografií s popisem).

Doporučené zdroje:
https://www.receptyprimanapadu.cz/vareni/mate-chut-na-husty-bily-jogurt-jak-z-reklamy-vyzkousejte-ten-domaci-podle-nasich-receptu/
https://www.ireceptar.cz/vareni-a-recepty/domaci-jogurt-bez-jogurtovace-30000519.html
https://fresh.iprima.cz/recepty/domaci-kysane-zeli-podrobny-recept-krok-za-krokem
https://www.cuketka.cz/?p=1481

str. 43, Sinice

Na internetu vyhledejte, na kterých vodních nádržích ve vašem okolí hygienici kontrolují kvalitu vody. Jednu z nádrží si vyberte a dohledejte k ní data posledních měření a hodnocení vhodnosti ke koupání (1‒5). Hodnoty zapište do tabulkového editoru a vytvořte z nich spojnicový graf.

Doporučené zdroje:
https://szu.cz/temata-zdravi-a-bezpecnosti/zivotni-prostredi/kvalita-vody/koupaliste-a-bazeny/koupani-ve-volne-prirode/rizika-pri-koupani-ve-volne-prirode/sinice-a-koupani-v-prirode/
https://www.koupacivody.cz/

str. 49, Plísně

V textovém editoru si zapište následující otázky:

Jaké plísně se pro výrobu sýrů používají?
Jaké kultury se používají při výrobě sýrů, nejen plísňových?
Co je nezbytnou podmínkou k tomu, aby se plíseň na sýru vytvořila?
Jsou plísňové sýry zdravotně závadné?

Najděte odpovědi na tyto otázky, využijte k tomu internet. Odpovědi pak doplňte do svého souboru. Odlište je od otázek např. jiným řezem nebo jinou barvou písma.

Odpovědi si pak společně zkontrolujte, můžete k tomu využít i následující videa:
https://www.youtube.com/watch?v=f4aBE4BTKoA&ab_channel=Madeta
https://www.stream.cz/jidlo-s-r-o/hermelin-tajemstvi-vyroby-krale-syru-236757

str. 50, Houby

a) Při procházce v přírodě fotografujte houby, které uvidíte – jedlé, nejedlé i jedovaté, nezapomeňte ani na houby dřevokazné. Potom se za pomoci atlasu hub pokuste určit jejich druhy a z fotografií vytvořte prezentaci, kterou představíte spolužákům ve třídě.

Nakonec můžete vytvořit své třídní fotoalbum.

Poznámka pro vyučující: S fotografováním je vhodné začít už na začátku školního roku.

Doporučené zdroje:
https://www.nahoubach.cz/atlas-hub/
https://play.google.com/store/apps/details?id=bazinac.aplikacenahouby&hl=cs&gl=US&pli=1
https://www.myko.cz/myko-atlas/

b) Z fotografování hub si udělejte soutěž. Každý žák (lze pracovat i např. ve dvojicích) si vybere jeden druh houby a jeho zástupce bude fotografovat v přirozeném prostředí. Zároveň si i bude zapisovat, kde a kdy kterou houbu našel, co rostlo v okolí apod. K tomu může využít tabulkový editor.

Nakonec vyhodnotí získaná data. Zejména počet hub, které našel, ale data může třídit i podle jiných kritérií. Může vytvořit i graf znázorňující prostředí, ve kterém se houby nacházejí, nebo graf, kolik hub našel v jednotlivých dnech.

Vyhrává ten druh houby, který je nejhojnější.

str. 56, Význam lišejníků

Zamyslete se, k čemu může člověk používat lišejníky. Své nápady si zaznamenejte (využijte k tomu vhodné digitální prostředí).

Potom na internetu vyhledejte lišejníky a svůj zápis o jejich významu pro člověka upravte podle toho, co jste dohledali.

Doporučené zdroje:
https://temata.rozhlas.cz/lisejniky-7856238
https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/jak-lisejniky-udrzovaly-suche-prdylky-nemluvnat

str. 58, Prvoci

Proveďte laboratorní práci ze str. 64. Vypracujte z ní laboratorní protokol, můžete využít vhodné digitální prostředí.

Potom zhlédněte video: https://www.youtube.com/watch?v=1nPDyzgj2eg&ab_channel=GARDENNATURE.

Své pozorování porovnejte s pozorováním zmíněným ve videu.

 

zpět na výběr titulu